Galecopperbrug krijgt nieuwe tuidraden
Voor de tweede keer in een paar jaar tijd voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht. Het gaat dit keer om het vervangen van de tuien, de stalen kabels waaraan de brug is opgehangen. Daarop is roestvorming geconstateerd. Om de veiligheid te waarborgen worden de kabels via een ingenieus uitwisselingsplan door nieuwe exemplaren vervangen.
De Galecopperbrug bestaat in feite uit twee bruggen. Tijdens deze onderhoudsbeurt – die 1,5 jaar duurt worden alleen de tuien van de zuidelijke brug, die richting Arnhem, aangepakt. Inspectie heeft uitgewezen dat de tuien van de noordelijke brug, richting Den Haag, nog niet aan vervanging toe zijn.
220.000
De Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is de op één na drukste brug van Nederland (na de Van Brienenoordbrug). Dagelijks passeren 220.000 voertuigen de brug uit 1974. Door groei van het steeds zwaardere vracht- en autoverkeer is de belasting van de brug de afgelopen decennia flink toegenomen. Vanwege de toegenomen belasting werd tussen 2013 en 2015 ook al een renovatie uitgevoerd. Toen werd de brug tegelijkertijd ook verhoogd om aan de eisen van de scheepvaart te voldoen.
Afsluiting
Begin 2014 moet de klus klaar zijn. Vanwege het werk moet de A12 in de richting van Arnhem een aantal keren worden afgesloten. De eerste keer is in de komende nacht van vrijdag op zaterdag (8/9 juli). Hier een inkijkje in de techniek.
LEES OOK
Rijkswaterstaat ondersteunt viaduct in A16 in afwachting van renovatie
Historische spoorbrug Krommenie wordt flink opgeknapt