Proef met vaste conducteurs op trams in Den Haag

Den Haag – Om de veiligheid op de tram te verbeteren, rijden binnenkort op de
tramlijnen 9 en 16 conducteurs “nieuwe stijl” mee. Deze mensen zijn vooral aanwezig om de sociale veiligheid te verbeteren. Het gaat om een proef van drie jaar waarvoor de gemeente per jaar 1 miljoen euro investeert. De proef start 1 november 2007. Na een jaar wordt bekeken of het ook de twee jaar daarna wordt voortgezet. De gemeente sluit hierover een samenwerkingsovereenkomst af met HTM.

Dat veel reizigers zich niet veilig voelen in de tram is bij de gemeente en HTM een doorn in het oog. Verkeerswethouder Peter Smit: “Met de come-back van de vaste conducteur gaan we dat verbeteren op een menselijke manier.” Tot in de jaren zestig reden op de meeste trams ook conducteurs mee. Deze conducteurs liepen door de tram, verkochten en controleerden de kaartjes en waren gastheer en meester op de tram. De conducteurs nieuwe stijl zijn sociaal vaardige mensen die zich vooral richten op het verbeteren van de sociale veiligheid. Naast kaartcontrole zullen deze mensen contact onderhouden met de reizigers en overlast in de kiem smoren. Hiermee wil de wethouder bereiken, dat de waardering voor de veiligheid op deze tramlijnen stijgt met 25 procent. Bovendien moet het aantal zwartrijders op deze lijnen worden verlaagd.

Met de inzet van de vaste conducteurs wordt het plan dat hiervoor in het collegeprogramma was opgenomen uitgevoerd. De conducteurs rijden dagelijks vanaf 14.00 uur tot de laatste rit mee op het traject tussen Hollands Spoor en Vrederust. De reguliere flexibele controles, zoals deze nu plaats vinden, blijven gehandhaafd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Den Haag

Proef met vaste conducteurs op trams in Den Haag | Infrasite

Proef met vaste conducteurs op trams in Den Haag

Den Haag – Om de veiligheid op de tram te verbeteren, rijden binnenkort op de
tramlijnen 9 en 16 conducteurs “nieuwe stijl” mee. Deze mensen zijn vooral aanwezig om de sociale veiligheid te verbeteren. Het gaat om een proef van drie jaar waarvoor de gemeente per jaar 1 miljoen euro investeert. De proef start 1 november 2007. Na een jaar wordt bekeken of het ook de twee jaar daarna wordt voortgezet. De gemeente sluit hierover een samenwerkingsovereenkomst af met HTM.

Dat veel reizigers zich niet veilig voelen in de tram is bij de gemeente en HTM een doorn in het oog. Verkeerswethouder Peter Smit: “Met de come-back van de vaste conducteur gaan we dat verbeteren op een menselijke manier.” Tot in de jaren zestig reden op de meeste trams ook conducteurs mee. Deze conducteurs liepen door de tram, verkochten en controleerden de kaartjes en waren gastheer en meester op de tram. De conducteurs nieuwe stijl zijn sociaal vaardige mensen die zich vooral richten op het verbeteren van de sociale veiligheid. Naast kaartcontrole zullen deze mensen contact onderhouden met de reizigers en overlast in de kiem smoren. Hiermee wil de wethouder bereiken, dat de waardering voor de veiligheid op deze tramlijnen stijgt met 25 procent. Bovendien moet het aantal zwartrijders op deze lijnen worden verlaagd.

Met de inzet van de vaste conducteurs wordt het plan dat hiervoor in het collegeprogramma was opgenomen uitgevoerd. De conducteurs rijden dagelijks vanaf 14.00 uur tot de laatste rit mee op het traject tussen Hollands Spoor en Vrederust. De reguliere flexibele controles, zoals deze nu plaats vinden, blijven gehandhaafd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Den Haag