Noord-Holland start invoering OV-chipkaart in 2007

Haarlem – De OV-chipkaart wordt ook in Noord-Holland het nieuwe betaalmiddel voor het openbaar vervoer. Het college van gedeputeerde staten sluit hiervoor een bestuursovereenkomst met de minister van Verkeer en Waterstaat en is daarmee verantwoordelijk voor de invoering van de chipkaart in de openbaar vervoerconcessies. In de loop van 2007 zal in de concessies Gooi- en Vechtstreek en Haarlem/IJmond worden gestart met de invoer, daarna volgt de concessie Noord-Holland Noord en Alkmaar.

De OV-chipkaart lijkt op een bankpas en is voorzien van een (onzichtbare) chip. De kaart kan worden opgeladen met een saldo in euro’s en daarmee wordt de reis betaald. Reizigers kunnen er mee terecht in alle bussen, trams, metro’s en treinen in Nederland. De chipkaart wordt in fases ingevoerd. De regio Rotterdam had in 2005 de primeur. Ook op de Amsterdamse metro loopt momenteel een pilotproject. Per 1 januari 2009 is de OV-chipkaart in heel Nederland ingevoerd en hoort de strippenkaart definitief tot het verleden.

Invoer in Noord-Holland
In de loop van 2007 wordt de OV-chipkaart eerst in de Gooi- en Vechtstreek en Haarlem/IJmond ingevoerd. In Noord-Holland Noord zal dit op zijn vroegste medio 2007 en uiterlijk december 2008 gebeuren. De invoering van de OV-chipkaart op de Zuidtangent zal zeer waarschijnlijk plaatsvinden per 1 januari 2008.

Eerlijk, slim en veilig
Met de komst van de OV-chipkaart wordt het reizen met het openbaar vervoer een stuk makkelijker, slimmer en veiliger. De elektronische kaart registreert het begin en het eind van de reis en rekent die vervolgens automatisch af. Niet meer nadenken over zones dus. Omdat de kaart exact het aantal gereisde kilometers berekent is het systeem ook eerlijker. Zwartrijden wordt bijna onmogelijk dankzij toegangspoortjes en kaartlezers. Dat maakt het openbaar vervoer ook veiliger, want veel agressie in het OV heeft te maken met zwartrijden.

Noord-Holland als laatste akkoord
De provincie Noord-Holland is overigens de laatste overheid die tot een akkoord met het ministerie over de invoering komt. De ondertekening heeft enige tijd op zich laten wachten, doordat de NS lange tijd geen antwoord gaf op vragen van de provincie over een aantal zaken. Zo was het onduidelijk of de samenreiskorting mogelijk was met de OV-chipkaart en of reizigers die een retourreis maken niet duurder uit zouden zijn omdat de kaart alleen enkele reizen kan registreren. Vooral dat laatste was voor de provincie een heikel punt: de chipkaart zou zo kunnen worden misbruikt om de treinreiziger onnodig op kosten te jagen. De NS heeft inmiddels verzekerd dat dit niet het geval zal zijn.

Zie ook http://www.ov-chipkaart.nl/ voor meer informatie over de (landelijke) invoering van de OV-chipkaart.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Holland