Trein doet werk van baanwerkers

Amersfoort – Het visueel inspecteren (schouwen) van wissels is een tijdsintensieve klus waarbij baanwerkers het spoor op moeten en soms noodzakelijkerwijs de treindienst storen. Dat tijdperk lijkt deels voorbij. Eurailscout Inspection & Analysis ontwikkelde in 2005 een videoschouwtrein die de zogenaamde loopschouw kan overnemen. De testritten waren zeer succesvol. De verwachting is dat al in februari de eerste ‘echte’ rit zal plaatsvinden.

Waar nu nog op een emplacement acht man twee dagen bezig zijn wissels te schouwen, heeft de videoschouwtrein met eenmansbediening maar vijf tot zes uur nodig. En er hoeft niemand meer het spoor op. Het schouwen kan tussen de treinenloop door: veilig en zonder hindering van de treindienst.

De videoschouwtrein (VST-05) van Eurailscout legt de status van wissels en emplacementen vast zonder dat daarbij fysiek mensen in de spoorbaan komen. De trein wordt als een normale trein in de normale treinenloop gepland en brengt met enkele rijwegen een heel emplacement in kaart. Het effect op de geplande dienstregeling is verwaarloosbaar en kostbare beveiligingsprocedures en veiligheidsrisico’s voor mensen in het spoor worden vermeden.
Bijkomend voordeel is dat de meetgegevens direct digitaal vastliggen. Een schouwer bekijkt de inspectiebeelden achteraf vanaf zijn computer. Bij twijfel over specifieke delen spoelt hij nog eens terug, zet hij een beeld stil, etc.

Bij de ontwikkeling van de VST-05 heeft Eurailscout zich gebaseerd op eerdere initiatieven van Strukton Railinfra en ProRail. Zij ontwikkelden een eerste proeve voor een videotrein. Op basis van de bevindingen opgedaan met die ontwikkeling kwam Eurailscout met de VST-05.

Als de VST-05 zo succesvol is als verwacht, zal Eurailscout spoedig meer van dergelijke treinen in de vaart brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Eurailscout Inspection & Analysis B.V.

Trein doet werk van baanwerkers | Infrasite

Trein doet werk van baanwerkers

Amersfoort – Het visueel inspecteren (schouwen) van wissels is een tijdsintensieve klus waarbij baanwerkers het spoor op moeten en soms noodzakelijkerwijs de treindienst storen. Dat tijdperk lijkt deels voorbij. Eurailscout Inspection & Analysis ontwikkelde in 2005 een videoschouwtrein die de zogenaamde loopschouw kan overnemen. De testritten waren zeer succesvol. De verwachting is dat al in februari de eerste ‘echte’ rit zal plaatsvinden.

Waar nu nog op een emplacement acht man twee dagen bezig zijn wissels te schouwen, heeft de videoschouwtrein met eenmansbediening maar vijf tot zes uur nodig. En er hoeft niemand meer het spoor op. Het schouwen kan tussen de treinenloop door: veilig en zonder hindering van de treindienst.

De videoschouwtrein (VST-05) van Eurailscout legt de status van wissels en emplacementen vast zonder dat daarbij fysiek mensen in de spoorbaan komen. De trein wordt als een normale trein in de normale treinenloop gepland en brengt met enkele rijwegen een heel emplacement in kaart. Het effect op de geplande dienstregeling is verwaarloosbaar en kostbare beveiligingsprocedures en veiligheidsrisico’s voor mensen in het spoor worden vermeden.
Bijkomend voordeel is dat de meetgegevens direct digitaal vastliggen. Een schouwer bekijkt de inspectiebeelden achteraf vanaf zijn computer. Bij twijfel over specifieke delen spoelt hij nog eens terug, zet hij een beeld stil, etc.

Bij de ontwikkeling van de VST-05 heeft Eurailscout zich gebaseerd op eerdere initiatieven van Strukton Railinfra en ProRail. Zij ontwikkelden een eerste proeve voor een videotrein. Op basis van de bevindingen opgedaan met die ontwikkeling kwam Eurailscout met de VST-05.

Als de VST-05 zo succesvol is als verwacht, zal Eurailscout spoedig meer van dergelijke treinen in de vaart brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Eurailscout Inspection & Analysis B.V.