Nieuwe trein van Arriva is licht, ruim en comfortabel

Heerenveen – Vervoersmaatschappij Arriva gaat vanaf 2006 met een geheel nieuwe trein rijden op het regionale netwerk in Noord-Nederland. De Stadler GTW is een ruime en comfortabele lighttrain, speciaal ontwikkeld voor snelle regioverbindingen. Arriva heeft 43 van deze treinen bij de Zwitserse bouwer Stadler besteld: 16 stuks met twee treinstellen en 27 met drie. Met de order is een bedrag gemoeid van meer dan 100 miljoen euro.

De nieuwe trein is een innovatieve, lichtgewicht comforttrein, die plaats biedt aan 115 respectievelijk 178 passagiers per treinstel. De opvallend rode buitenkant is geheel van aluminium. Het interieur van de trein kent geen gesloten wanden. De deur naar de bestuurderscabine is van glas. Deze open constructie geeft de trein een frisse, lichte, transparante en veilige uitstraling.

Toegankelijk
De nieuwe treinen van Arriva voldoen aan de allerhoogste eisen op het gebied van gebruiksgemak en reiscomfort. Dat begint al bij het instappen, want de vloerhoogte van de trein is gelijk aan de perronhoogte. Er kan dus traploos worden in- en uitgestapt; belangrijk voor rolstoelgebruikers. Bovendien zijn alle deuren voorzien van een automatisch werkende uitschuiftrede naar de perronrand. Het in de trein aanwezige toilet is gemakkelijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers en mindervaliden.

Arriva toont nieuwe visie op reiscomfort
Dankzij de grotere rompbreedte (+ 20 cm) kent de trein extra brede gangpaden. Grote ramen bieden een weids uitzicht rondom. Doordat de motor van de trein zich in een afzonderlijke, luchtgeveerde power car bevindt, volledig geïsoleerd, heerst er in de reizigerscompartimenten een laag geluidsniveau. Daarnaast zorgen airconditioning, een indirecte verlichting en modern design voor een plezierige ambiance. In het eersteklasgedeelte van de trein bevinden zich 220 V-aansluitingen voor de laptop. Kortom; de nieuwste aanwinst van Arriva is voor de reiziger een aangename en eficiënte manier om zich te verplaatsen.

Veiligheid aan boord
Indachtig het motto safety first is de nieuwe trein uitgerust met een intern beveiligingssysteem. In elk treincompartiment bevinden zich vier camera’s en een aantal intercommicrofoons, waarmee telefonisch contact met de machinist kan worden gelegd. In geval van nood reageren de camera’s automatisch op het intercomcontact. Ook qua crashbestendigheid is deze trein innovatief. De neusconstructie, bijvoorbeeld, voldoet aan nieuwe, Nederlandse veiligheidsnormen, die gelden als de strengste van Europa.

Informatiesysteem
De nieuwe Arriva-trein voorziet de reiziger van actuele informatie. Zo zorgt het geavanceerde reizigersinformatiesysteem ervoor dat men tijdig wordt geïnformeerd. De lichtkrant in de trein beidt stationsinformatie en dankzij de GPS-satellietcoördinatie kan worden gezorgd voor optimale aansluitingen met vervolgvervoer.

De heer A. Hettinga, directeur van Arriva Nederland, meldt over de nieuwe trein: “Dit is opnieuw een bewijs van het innovatieve karakter van ons bedrijf. Wij willen in onze organisatie een innovatief beleid voeren om onze reizigers – nu en in de toekomst – een optimale dienstverlening te bezorgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Arriva

Nieuwe trein van Arriva is licht, ruim en comfortabel | Infrasite

Nieuwe trein van Arriva is licht, ruim en comfortabel

Heerenveen – Vervoersmaatschappij Arriva gaat vanaf 2006 met een geheel nieuwe trein rijden op het regionale netwerk in Noord-Nederland. De Stadler GTW is een ruime en comfortabele lighttrain, speciaal ontwikkeld voor snelle regioverbindingen. Arriva heeft 43 van deze treinen bij de Zwitserse bouwer Stadler besteld: 16 stuks met twee treinstellen en 27 met drie. Met de order is een bedrag gemoeid van meer dan 100 miljoen euro.

De nieuwe trein is een innovatieve, lichtgewicht comforttrein, die plaats biedt aan 115 respectievelijk 178 passagiers per treinstel. De opvallend rode buitenkant is geheel van aluminium. Het interieur van de trein kent geen gesloten wanden. De deur naar de bestuurderscabine is van glas. Deze open constructie geeft de trein een frisse, lichte, transparante en veilige uitstraling.

Toegankelijk
De nieuwe treinen van Arriva voldoen aan de allerhoogste eisen op het gebied van gebruiksgemak en reiscomfort. Dat begint al bij het instappen, want de vloerhoogte van de trein is gelijk aan de perronhoogte. Er kan dus traploos worden in- en uitgestapt; belangrijk voor rolstoelgebruikers. Bovendien zijn alle deuren voorzien van een automatisch werkende uitschuiftrede naar de perronrand. Het in de trein aanwezige toilet is gemakkelijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers en mindervaliden.

Arriva toont nieuwe visie op reiscomfort
Dankzij de grotere rompbreedte (+ 20 cm) kent de trein extra brede gangpaden. Grote ramen bieden een weids uitzicht rondom. Doordat de motor van de trein zich in een afzonderlijke, luchtgeveerde power car bevindt, volledig geïsoleerd, heerst er in de reizigerscompartimenten een laag geluidsniveau. Daarnaast zorgen airconditioning, een indirecte verlichting en modern design voor een plezierige ambiance. In het eersteklasgedeelte van de trein bevinden zich 220 V-aansluitingen voor de laptop. Kortom; de nieuwste aanwinst van Arriva is voor de reiziger een aangename en eficiënte manier om zich te verplaatsen.

Veiligheid aan boord
Indachtig het motto safety first is de nieuwe trein uitgerust met een intern beveiligingssysteem. In elk treincompartiment bevinden zich vier camera’s en een aantal intercommicrofoons, waarmee telefonisch contact met de machinist kan worden gelegd. In geval van nood reageren de camera’s automatisch op het intercomcontact. Ook qua crashbestendigheid is deze trein innovatief. De neusconstructie, bijvoorbeeld, voldoet aan nieuwe, Nederlandse veiligheidsnormen, die gelden als de strengste van Europa.

Informatiesysteem
De nieuwe Arriva-trein voorziet de reiziger van actuele informatie. Zo zorgt het geavanceerde reizigersinformatiesysteem ervoor dat men tijdig wordt geïnformeerd. De lichtkrant in de trein beidt stationsinformatie en dankzij de GPS-satellietcoördinatie kan worden gezorgd voor optimale aansluitingen met vervolgvervoer.

De heer A. Hettinga, directeur van Arriva Nederland, meldt over de nieuwe trein: “Dit is opnieuw een bewijs van het innovatieve karakter van ons bedrijf. Wij willen in onze organisatie een innovatief beleid voeren om onze reizigers – nu en in de toekomst – een optimale dienstverlening te bezorgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Arriva