Campagne betere reisinformatie werpt vruchten af

Utrecht – In het eerste kwartaal van 2005 toonden opnieuw meer treinreizigers zich tevreden over vrijwel alle aspecten van het reizen per trein. Van de klanten gaf 68% een cijfer zeven of hoger voor de dienstverlening van NS ten opzichte van 62% begin vorig jaar. Hiermee is de waardering van klanten voor de dienstverlening van NS op een zelfde hoog niveau als begin 2000. De aspecten ‘sociale veiligheid’ en ‘beschikbaarheid van een zitplaats’ werden wederom het hoogst gewaardeerd: respectievelijk 70% en 76% tevreden klanten (was in 2004 68% en 74%).

Op het gebied van informatie bij vertraging steeg het percentage tevreden klanten van 43% naar 48%, mede door een campagne onder treinpersoneel om vaker en beter om te roepen; ook het oordeel over ‘op tijd rijden’ verbeterde, van 35% naar 41%.
In de eerste drie maanden van 2005 stabiliseerde de punctualiteit. Volgens de
3-minuten norm reed 85,2% van de treinen op tijd; op basis van de internationale
5-minuten norm was dat 92,0%. Dit is in lijn met de eerder door NS uitgesproken verwachting dat een stijging van de punctualiteit onder druk komt door de grote hoeveelheid onderhoudwerkzaamheden aan het spoor. Ook een onderhoudsproef met ProRail en de hevige sneeuwval van begin maart speelden in het eerste kwartaal een rol.

Achtergrond
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van consumentenorganisaties, overheid en NS. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf ieder kwartaal de punctualiteitscijfers. In de bijgevoegde tabellen staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Een uitgebreider overzicht staat vanaf 19 april 2005 op www.ns.nl

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo’n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. NS biedt werk aan bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

Campagne betere reisinformatie werpt vruchten af | Infrasite

Campagne betere reisinformatie werpt vruchten af

Utrecht – In het eerste kwartaal van 2005 toonden opnieuw meer treinreizigers zich tevreden over vrijwel alle aspecten van het reizen per trein. Van de klanten gaf 68% een cijfer zeven of hoger voor de dienstverlening van NS ten opzichte van 62% begin vorig jaar. Hiermee is de waardering van klanten voor de dienstverlening van NS op een zelfde hoog niveau als begin 2000. De aspecten ‘sociale veiligheid’ en ‘beschikbaarheid van een zitplaats’ werden wederom het hoogst gewaardeerd: respectievelijk 70% en 76% tevreden klanten (was in 2004 68% en 74%).

Op het gebied van informatie bij vertraging steeg het percentage tevreden klanten van 43% naar 48%, mede door een campagne onder treinpersoneel om vaker en beter om te roepen; ook het oordeel over ‘op tijd rijden’ verbeterde, van 35% naar 41%.
In de eerste drie maanden van 2005 stabiliseerde de punctualiteit. Volgens de
3-minuten norm reed 85,2% van de treinen op tijd; op basis van de internationale
5-minuten norm was dat 92,0%. Dit is in lijn met de eerder door NS uitgesproken verwachting dat een stijging van de punctualiteit onder druk komt door de grote hoeveelheid onderhoudwerkzaamheden aan het spoor. Ook een onderhoudsproef met ProRail en de hevige sneeuwval van begin maart speelden in het eerste kwartaal een rol.

Achtergrond
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van consumentenorganisaties, overheid en NS. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf ieder kwartaal de punctualiteitscijfers. In de bijgevoegde tabellen staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Een uitgebreider overzicht staat vanaf 19 april 2005 op www.ns.nl

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo’n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. NS biedt werk aan bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen