Succesvolle Goochem-campagne weer van start

Den Haag – Met een ‘junior-persconferentie’ heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat op 15 maart 2005 de campagne rond Goochem het Gordeldier opnieuw gestart. De boodschap van de campagne is dat gordelgebruik altijd noodzakelijk is, ook achterin de auto. Tussen 2000 en 2004 is in Nederland het gordelgebruik op de achterbank toegenomen van 32% naar 69%.

Deze stijging is waarschijnlijk toe te schrijven aan een combinatie van handhaving door de politie en voorlichting (landelijk en regionaal). Na de campagne van 2004 bleek het gordel dragen achterin met 6 procentpunt (van 63 naar 69%) te zijn toegenomen, terwijl de politie-inzet in 2004 vrijwel op hetzelfde niveau bleef. Er zijn dus sterke aanwijzingen dat de Goochem-campagne in belangrijke mate heeft gezorgd voor het verhoogde gordelgebruik op de achterbank.

Ondanks de goede ontwikkeling blijft het gebruik van gordels achterin nog steeds zo’n 20% achter bij het gordelverbruik voorin. Tussen 2000 en 2004 is ook het gebruik door bestuurders en voorpassagiers nog gestegen: van 80 naar 90%. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Nederland heeft nu het niveau bereikt van Duitsland, Zweden en Groot-Brittannië, die al jaren het hoogste gordelgebruik in Europa laten zien (tussen 90 en 95 procent voorin).

Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt hoe belangrijk het dragen van een gordel is, zowel voor- als achterin. De SWOV heeft berekend dat gordeldragers voorin bij een botsing 40% minder kans lopen op dodelijk letsel. Achterpassagiers met hun gordel om hebben 30% meer kans een ernstig ongeluk te overleven. Dit betekent dat 1% meer gordelgebruik door bestuurders en voorpassagiers scheelt 3 doden en 20 ziekenhuisgewonden per jaar. 6% meer gordelgebruik door achterpassagiers scheelt 1 dode en 8 ziekenhuisgewonden per jaar.

Goochem is een speelgoedbeestje dat op de gordel kan worden bevestigd. Het is gelijk zo ‘giga populair’ geworden dat Goochem ook dit jaar het gezicht blijft van de campagne. Vanwege het Nederlandse succes en het vernieuwende karakter hebben negen andere landen Goochem geadopteerd. Op 14 februari 2005 is Goochem in België geïntroduceerd. Op korte termijn zullen Tsjechië, Slovenië en Duitsland volgen. Andere Europese landen zullen later dit jaar nog met een eigen Goochem-campagne komen.

Als campagnemiddelen worden verder ingezet: radio- en tv-spotjes via Postbus 51, borden langs de snelweg en provinciale wegen, de website www.gordeldier.nl, posters voor basisscholen, folders en artikelen in huis-aan-huisbladen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Succesvolle Goochem-campagne weer van start | Infrasite

Succesvolle Goochem-campagne weer van start

Den Haag – Met een ‘junior-persconferentie’ heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat op 15 maart 2005 de campagne rond Goochem het Gordeldier opnieuw gestart. De boodschap van de campagne is dat gordelgebruik altijd noodzakelijk is, ook achterin de auto. Tussen 2000 en 2004 is in Nederland het gordelgebruik op de achterbank toegenomen van 32% naar 69%.

Deze stijging is waarschijnlijk toe te schrijven aan een combinatie van handhaving door de politie en voorlichting (landelijk en regionaal). Na de campagne van 2004 bleek het gordel dragen achterin met 6 procentpunt (van 63 naar 69%) te zijn toegenomen, terwijl de politie-inzet in 2004 vrijwel op hetzelfde niveau bleef. Er zijn dus sterke aanwijzingen dat de Goochem-campagne in belangrijke mate heeft gezorgd voor het verhoogde gordelgebruik op de achterbank.

Ondanks de goede ontwikkeling blijft het gebruik van gordels achterin nog steeds zo’n 20% achter bij het gordelverbruik voorin. Tussen 2000 en 2004 is ook het gebruik door bestuurders en voorpassagiers nog gestegen: van 80 naar 90%. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Nederland heeft nu het niveau bereikt van Duitsland, Zweden en Groot-Brittannië, die al jaren het hoogste gordelgebruik in Europa laten zien (tussen 90 en 95 procent voorin).

Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt hoe belangrijk het dragen van een gordel is, zowel voor- als achterin. De SWOV heeft berekend dat gordeldragers voorin bij een botsing 40% minder kans lopen op dodelijk letsel. Achterpassagiers met hun gordel om hebben 30% meer kans een ernstig ongeluk te overleven. Dit betekent dat 1% meer gordelgebruik door bestuurders en voorpassagiers scheelt 3 doden en 20 ziekenhuisgewonden per jaar. 6% meer gordelgebruik door achterpassagiers scheelt 1 dode en 8 ziekenhuisgewonden per jaar.

Goochem is een speelgoedbeestje dat op de gordel kan worden bevestigd. Het is gelijk zo ‘giga populair’ geworden dat Goochem ook dit jaar het gezicht blijft van de campagne. Vanwege het Nederlandse succes en het vernieuwende karakter hebben negen andere landen Goochem geadopteerd. Op 14 februari 2005 is Goochem in België geïntroduceerd. Op korte termijn zullen Tsjechië, Slovenië en Duitsland volgen. Andere Europese landen zullen later dit jaar nog met een eigen Goochem-campagne komen.

Als campagnemiddelen worden verder ingezet: radio- en tv-spotjes via Postbus 51, borden langs de snelweg en provinciale wegen, de website www.gordeldier.nl, posters voor basisscholen, folders en artikelen in huis-aan-huisbladen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat