Connexxion in Zwolle, NO-Overijssel en ZW-Drenthe

Zwolle – Connexxion wordt de nieuwe busvervoersmaatschappij in Zwolle, Noordoost-Overijssel en Zuidwest-Drenthe, dat hebben de verkeer en vervoer gedeputeerden uit Overijssel en Drenthe, Job Klaasen en Sipke Swierstra, op 9 maart 2005 bekend gemaakt. Het contract geldt voor de komende zes jaar en gaat op 4 september 2005 in. Met de nieuwe aanbesteding voor het openbaar vervoer ontvangt de reiziger in het gebied meer service en betere reismogelijkheden.

De gedeputeerden zijn tevreden over het verloop van beide aanbestedingsprocedures: “We hadden de luxe dat we konden kiezen uit meerdere aanbiedingen. De prijs-kwaliteitverhouding is goed en daarnaast zijn alle wensen ingevuld die wij als provincie op tafel hebben gelegd”, aldus Klaasen en Swierstra. Zo krijgen alle lijnen in Zwolle een 15 minuten frequentie en komt er een hogere frequentie op belangrijke lijnen zoals Dedemsvaart-Zwolle. Nieuw is de lijn tussen Beilen en Borger. Terwijl het flexibele haltesysteem in Meppel en Hoogeveen blijft behouden en verder wordt ontwikkeld.

De nieuwe dienstregeling zorgt daarnaast niet alleen voor een betere aansluiting tussen busdiensten, ook de aansluitingen van bus naar trein verbeteren. In Zuidwest-Drenthe wordt de komende concessieperiode vooral met een voor inwoners van het gebied ingezet op vraaggericht vervoer. Tevens kunnen reizigers binnen de steden Zwolle, Meppel en Hoogeveen op werkdagen na 09.00 uur voor één euro een enkele reis maken en op zaterdagen kan er zelfs voor één euro een retourtje gekocht worden.

Ook aan de bussen zelf gaat iets veranderen. Alle bussen zijn voorzien van een lage vloer en voldoen aan de meest actuele milieunormen. Bovendien zijn de bussen voorzien van displays met daarop actuele reisinformatie. Tevens worden op 25 belangrijke haltes dynamische reizigersinformatie aangeboden, zodat de reiziger kan zien wanneer de volgende bus komt.

Veiligheid is echter ook niet over het hoofd gezien. “Het veiligheidsgevoel dat busreizigers nu ervaren in de bus en bij de haltes moet gehandhaafd blijven, zoniet verbeterd”, menen de gedeputeerde Klaasen en Swierstra. Connexxion wil dit bereiken door de inzet van extra toezicht voor kaartcontrole en camera’s in de bussen. Daarnaast komen er op slecht verlichte haltes in de Kop van Overijssel en het zuiden van Drenthe speciale busstopknoppen.

De aanbestedingsprocedure bestond uit twee delen, te weten het vervoersgebied Zwolle en het vervoersgebied Noordoost-Overijssel en Zuidwest-Drenthe. In beide gebieden is Connexxion als winnaar uit de ‘bus’ gekomen. Dit betekent dat vervoersbedrijf Connexxion haar vervoer in Zwolle kan voortzetten en deze tot in Noordoost-Overijssel en Zuidwest-Drenthe kan uitbreiden. Op dit moment zijn hier Arriva en de BBA actief. De komende weken voeren de beide provincies en Connexxion gesprekken over de exacte invulling van de concessie.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Overijssel