Tunnel A10 bij Zuidas definitief gegund aan Van Hattum en Blankevoort

tunnels a10 zuid zuidasdok
Hier komen de tunnels straks te liggen (rechts- en linksonder). Zuidasdok

De aanleg van de A10 Zuid-tunnel is definitief gegund aan Van Hattum en Blankevoort. Op 3 september 2024 is het contract ondertekend. Dit is het derde project van Zuidasdok, naast de vernieuwing van station Amsterdam Zuid en knooppunt De Nieuwe Meer. Aan de tunnel hangt een prijskaartje van bijna € 900 miljoen.

Het project omvat eigenlijk twee contracten: één voor het het ontwerpen van de noordelijke en zuidelijke tunnel (een maatwerk-bouwteamovereenkomst) en één voor de bouw van de tunnel. Op 23 juli van dit jaar was er al sprake van een voorlopige gunning van het project. Hoewel Van Hattum en Blankevoort de contractpartij is, zal het consortium VolkerWessels Infra, dat verschillende specialisaties kent, de bouw voor zijn rekening nemen.

“Zo neemt Van Hattum en Blankevoort het projectmanagement en de civiele betonwerkzaamheden voor haar rekening, is KWS de specialist in logistiek en werkzaamheden aan grond en wegen, verzorgt VSF de specialistische funderingstechnieken en wanden/dakmethode onder overdruk, en is Vialis verantwoordelijk voor technische tunnelinstallaties”, legt woordvoerder Saskia Blaas van Zuidasdok uit.

De tunnel, die naar verwachting vanaf 2027 wordt gebouwd, moet ruim 1 kilometer lang worden en komt ten noorden en ten zuiden van station Amsterdam Zuid. In de tunnel komt een deel van de A10 Zuid te liggen. Deze wordt verbreed om voor een betere doorstroming te zorgen en daarmee voor een betere verbinding met de noordelijke Randstad.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: Zuidasdok