Belijning weg

Groot onderhoud tunnels A73 wordt begin 2022 gegund

Foto: ProMedia / Vincent Krabbendam

De Roertunnel en de Swalmentunnel in de A73 zijn aan regulier onderhoud toe, maar er is bij deze objecten ook renovatie en vervanging nodig. Rijkswaterstaat is daarom de aanbesteding van dit groot onderhoud gestart, wat begin volgend jaar tot een gunning moet leiden.

Beide tunnels bevinden zich sinds 2008 in de omgeving van Roermond. De Roertunnel heeft een lengte van 2,4 kilometer en Swalmentunnel is met 400 meter wat bescheidener van omvang. Dagelijks gaan er zo’n 45.000 voertuigen door de tunnels.

De klus wordt uitgevraagd via het tweefasen-proces. RWS en de opdrachtnemer maken daarbij in de eerste fase van het traject een ontwerp en op basis daarvan worden definitieve prijsafspraken gemaakt. Fase twee betreft dan de daadwerkelijke uitvoering. Het groot onderhoud aan de A73-tunnels is één van de projecten waarbij RWS ervaring opdoet met deze werkwijze. Andere voorbeelden daarvan zijn de Prinses Marijkesluis en de IJsselbruggen in de A12.

Tunneltechnische installaties vervangen

De uitvoering van het groot onderhoud zelf zal ook in fasen verlopen, en wel volgens de Maintain, Design, Construct, Maintain-methode (MDCM). Er wordt dan begonnen met onderhoud en dat levert inzichten op voor de volgende etappe, het ontwerpen van de renovatie. Het onderhoud gaat overigens wel door terwijl vervangings- en renovatiewerken worden uitgevoerd. Ook worden er tien van de vijftig tunneltechnische installaties vervangen. Als dat allemaal is afgerond, neemt de uitvoerende partij nog enkele jaren het onderhoud van de tunnels voor zijn rekening.

Auteur: Vincent Krabbendam

Groot onderhoud tunnels A73 wordt begin 2022 gegund | Infrasite
Belijning weg

Groot onderhoud tunnels A73 wordt begin 2022 gegund

Foto: ProMedia / Vincent Krabbendam

De Roertunnel en de Swalmentunnel in de A73 zijn aan regulier onderhoud toe, maar er is bij deze objecten ook renovatie en vervanging nodig. Rijkswaterstaat is daarom de aanbesteding van dit groot onderhoud gestart, wat begin volgend jaar tot een gunning moet leiden.

Beide tunnels bevinden zich sinds 2008 in de omgeving van Roermond. De Roertunnel heeft een lengte van 2,4 kilometer en Swalmentunnel is met 400 meter wat bescheidener van omvang. Dagelijks gaan er zo’n 45.000 voertuigen door de tunnels.

De klus wordt uitgevraagd via het tweefasen-proces. RWS en de opdrachtnemer maken daarbij in de eerste fase van het traject een ontwerp en op basis daarvan worden definitieve prijsafspraken gemaakt. Fase twee betreft dan de daadwerkelijke uitvoering. Het groot onderhoud aan de A73-tunnels is één van de projecten waarbij RWS ervaring opdoet met deze werkwijze. Andere voorbeelden daarvan zijn de Prinses Marijkesluis en de IJsselbruggen in de A12.

Tunneltechnische installaties vervangen

De uitvoering van het groot onderhoud zelf zal ook in fasen verlopen, en wel volgens de Maintain, Design, Construct, Maintain-methode (MDCM). Er wordt dan begonnen met onderhoud en dat levert inzichten op voor de volgende etappe, het ontwerpen van de renovatie. Het onderhoud gaat overigens wel door terwijl vervangings- en renovatiewerken worden uitgevoerd. Ook worden er tien van de vijftig tunneltechnische installaties vervangen. Als dat allemaal is afgerond, neemt de uitvoerende partij nog enkele jaren het onderhoud van de tunnels voor zijn rekening.

Auteur: Vincent Krabbendam