Gaasperdammertunnel. Foto: Rijkswaterstaat

Gaasperdammertunnel nu helemaal open voor verkeer

De Gaasperdammertunnel in Amsterdam. Rijkswaterstaat

In alle vroegte is maandagochtend de nieuwe Gaasperdammertunnel in Amsterdam geheel toegankelijk geworden voor het verkeer. De eerste vijf rijstroken gingen begin juli al open. Met de openstelling is de oude A9 niet meer in gebruik. De weg wordt de komende maanden afgebroken.

De Gaasperdammertunnel is een drie kilometer lange landtunnel tussen de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en de rivier de Gaasp. Daarmee is het de langste landtunnel van Nederland. De tunnel bestaat uit vijf tunnelbuizen met in totaal elf rijstroken, waaronder een wisselstrook. Het is de enige Rijkstunnel in Nederland met op- en afritten halverwege de tunnel.

In de tunnel ligt lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel, waardoor de ledverlichting minder fel hoeft te branden. De tunnel maakt onderdeel uit van de A9 Gaasperdammerweg, die tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen is verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De wisselstrook voor in de spits volgt in 2026, zodra ook de uitbreiding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht is afgerond.

Bovenop het dak van de tunnel wordt een park aangelegd dat de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar verbindt. De wijken werden eerst gescheiden door de A9. Terwijl de tunnel klaar is, gaat de aanleg van het park nog even door. Het park – ongeveer twee keer de oppervlakte van het Vondelpark – moet eind volgend jaar klaar zijn. Op het dak van de tunnel komen ook ruim vijfduizend zonnepanelen die stroom leveren voor onder meer de verlichting en de matrixborden.

Verbreding Schiphol-Amsterdam-Almere

Rijkswaterstaat verbreedt de komen de jaren de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) in vijf verschillende deelprojecten. Het project A9 Holendrecht – Diemen is de vierde in de reeks van afgeronde weguitbreidingen van de A9. Hierna volgt nog de A9 Badhoevedorp – Holendrecht. Extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. De weg is over een lengte van ruim zeven kilometer verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. SAA is het grootste wegenbouwproject van Rijkswaterstaat.

De weguitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg wordt uitgevoerd door aannemerscombinatie IXAS bestaande uit: Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i Infrastructure. Dat gebeurde met een DBFM-contract met een omvang van 700 miljoen euro, dat in het najaar van 2014 werd getekend. Na de openstelling van de tunnel blijven de aannemers nog twintig jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de tunnel. Het werk is in 2015 begonnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Gaasperdammertunnel nu helemaal open voor verkeer | Infrasite
Gaasperdammertunnel. Foto: Rijkswaterstaat

Gaasperdammertunnel nu helemaal open voor verkeer

De Gaasperdammertunnel in Amsterdam. Rijkswaterstaat

In alle vroegte is maandagochtend de nieuwe Gaasperdammertunnel in Amsterdam geheel toegankelijk geworden voor het verkeer. De eerste vijf rijstroken gingen begin juli al open. Met de openstelling is de oude A9 niet meer in gebruik. De weg wordt de komende maanden afgebroken.

De Gaasperdammertunnel is een drie kilometer lange landtunnel tussen de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en de rivier de Gaasp. Daarmee is het de langste landtunnel van Nederland. De tunnel bestaat uit vijf tunnelbuizen met in totaal elf rijstroken, waaronder een wisselstrook. Het is de enige Rijkstunnel in Nederland met op- en afritten halverwege de tunnel.

In de tunnel ligt lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel, waardoor de ledverlichting minder fel hoeft te branden. De tunnel maakt onderdeel uit van de A9 Gaasperdammerweg, die tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen is verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De wisselstrook voor in de spits volgt in 2026, zodra ook de uitbreiding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht is afgerond.

Bovenop het dak van de tunnel wordt een park aangelegd dat de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar verbindt. De wijken werden eerst gescheiden door de A9. Terwijl de tunnel klaar is, gaat de aanleg van het park nog even door. Het park – ongeveer twee keer de oppervlakte van het Vondelpark – moet eind volgend jaar klaar zijn. Op het dak van de tunnel komen ook ruim vijfduizend zonnepanelen die stroom leveren voor onder meer de verlichting en de matrixborden.

Verbreding Schiphol-Amsterdam-Almere

Rijkswaterstaat verbreedt de komen de jaren de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) in vijf verschillende deelprojecten. Het project A9 Holendrecht – Diemen is de vierde in de reeks van afgeronde weguitbreidingen van de A9. Hierna volgt nog de A9 Badhoevedorp – Holendrecht. Extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. De weg is over een lengte van ruim zeven kilometer verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. SAA is het grootste wegenbouwproject van Rijkswaterstaat.

De weguitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg wordt uitgevoerd door aannemerscombinatie IXAS bestaande uit: Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i Infrastructure. Dat gebeurde met een DBFM-contract met een omvang van 700 miljoen euro, dat in het najaar van 2014 werd getekend. Na de openstelling van de tunnel blijven de aannemers nog twintig jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de tunnel. Het werk is in 2015 begonnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite