Maastunnel renovatie. Foto: Jan Groen / gemeente Rotterdam

Met opening voetgangerstunnel is jarenlange renovatie Maastunnel nu echt klaar

Maastunnel renovatie. Foto: Jan Groen / gemeente Rotterdam (nieuwsbericht op Rotterdam.nl)

Na vijf jaar is de renovatie en restauratie van de Maastunnel in Rotterdam helemaal afgerond. Komend weekend opent de gemeente Rotterdam de voetgangerstunnel, het sluitstuk van de jarenlange opknapbeurt van het Rijksmonument. De tunnel moet nu weer zeker vijftig jaar meegaan.

De monumentale tunnel uit 1942 was na ruim zeventig jaar hard toe aan groot onderhoud. En ook moest de tunnel aangepast worden aan de nieuwe veiligheidseisen. Zo is de betonrot aangepakt. De tunneltechnische installaties zijn vervangen, net als de verlichting. Het asfalt was eveneens aan vervanging toe. Ook de bedieningscentrale is vernieuwd. In de nieuwe situatie vindt de bediening van de Maastunnel plaats vanaf de Verkeerscentrale Kleinpolderplein. De oude lampen maakten plaats voor led-verlichting. Wat de renovatie bemoeilijkte, is dat het authentieke karakter van het Rotterdamse icoon behouden moest blijven.

Logistieke en technische uitdagingen

Vorig jaar gingen de tunnelbuizen voor het autoverkeer alweer open. Het afgelopen jaar is gewerkt aan de fiets- en voetgangerstunnels. De fietstunnel was al voor de zomer weer toegankelijk. De voetgangerstunnel is komende zaterdag aan de beurt. Om de overlast voor het verkeer te beperken, werd er buis voor buis gewerkt in de tunnelbuizen, zodat er steeds een buis toegankelijk bleef voor het verkeer. Voor fietsers en voetgangers is er maandenlang een pontje in de vaart geweest als alternatief voor de afgesloten fiets- en voetgangerstunnels.

Willem Kind, projectleider van het Ingenieursbureau van Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam, kijkt met trots terug op het project, zo zegt hij op de gemeentelijke website. Logistiek en technische stonden gemeente en aannemer voor vele uitdagingen, bijvoorbeeld bij het verwijderen van het aangetaste beton. Dat moest zorgvuldig gebeuren vanwege de enorme druk van de watermassa van de Maas op de tunnel. “Dat verwijderen is allemaal heel zorgvuldig doorgerekend, want je wilt voorkomen dat er scheuren in de tunnel ontstaan. We hebben daarom het aangetaste beton in kleine vakken weggehaald en weer opgevuld. Op die manier hebben we voorkomen dat er ongecontroleerde scheuren zouden ontstaan”, vertelt Kind.

Karakter Rijksmonument behouden

Op allerlei manieren is geprobeerd om het oorspronkelijke karakter van de tunnel zo veel mogelijk te behouden, bijvoorbeeld door kapotte tegels te vervangen door replica’s. Ook was het volgens Kind een hele zoektocht om met de nieuwe led-verlichting een vergelijkbare uitstraling te krijgen als die van de oude lampen. “De oude verlichting in de autotunnel had een gelige gloed, maar was niet duurzaam en moest regelmatig worden vervangen. We hebben dit vervangen door moderne led-verlichting. Maar led-verlichting geeft over het algemeen een ander lichtbeeld. Daarom hebben we heel lang gezocht naar een goede oplossing, samen met de aannemer en de leverancier van de verlichting.”

De renovatie is uitgevoerd door de Combinatie Aanpak Maastunnel, een samenwerking van de TBI-bedrijven Mobilis, Croonwolter&dros en Nico de Bont. De renovatie kostte 262 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Met opening voetgangerstunnel is jarenlange renovatie Maastunnel nu echt klaar | Infrasite
Maastunnel renovatie. Foto: Jan Groen / gemeente Rotterdam

Met opening voetgangerstunnel is jarenlange renovatie Maastunnel nu echt klaar

Maastunnel renovatie. Foto: Jan Groen / gemeente Rotterdam (nieuwsbericht op Rotterdam.nl)

Na vijf jaar is de renovatie en restauratie van de Maastunnel in Rotterdam helemaal afgerond. Komend weekend opent de gemeente Rotterdam de voetgangerstunnel, het sluitstuk van de jarenlange opknapbeurt van het Rijksmonument. De tunnel moet nu weer zeker vijftig jaar meegaan.

De monumentale tunnel uit 1942 was na ruim zeventig jaar hard toe aan groot onderhoud. En ook moest de tunnel aangepast worden aan de nieuwe veiligheidseisen. Zo is de betonrot aangepakt. De tunneltechnische installaties zijn vervangen, net als de verlichting. Het asfalt was eveneens aan vervanging toe. Ook de bedieningscentrale is vernieuwd. In de nieuwe situatie vindt de bediening van de Maastunnel plaats vanaf de Verkeerscentrale Kleinpolderplein. De oude lampen maakten plaats voor led-verlichting. Wat de renovatie bemoeilijkte, is dat het authentieke karakter van het Rotterdamse icoon behouden moest blijven.

Logistieke en technische uitdagingen

Vorig jaar gingen de tunnelbuizen voor het autoverkeer alweer open. Het afgelopen jaar is gewerkt aan de fiets- en voetgangerstunnels. De fietstunnel was al voor de zomer weer toegankelijk. De voetgangerstunnel is komende zaterdag aan de beurt. Om de overlast voor het verkeer te beperken, werd er buis voor buis gewerkt in de tunnelbuizen, zodat er steeds een buis toegankelijk bleef voor het verkeer. Voor fietsers en voetgangers is er maandenlang een pontje in de vaart geweest als alternatief voor de afgesloten fiets- en voetgangerstunnels.

Willem Kind, projectleider van het Ingenieursbureau van Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam, kijkt met trots terug op het project, zo zegt hij op de gemeentelijke website. Logistiek en technische stonden gemeente en aannemer voor vele uitdagingen, bijvoorbeeld bij het verwijderen van het aangetaste beton. Dat moest zorgvuldig gebeuren vanwege de enorme druk van de watermassa van de Maas op de tunnel. “Dat verwijderen is allemaal heel zorgvuldig doorgerekend, want je wilt voorkomen dat er scheuren in de tunnel ontstaan. We hebben daarom het aangetaste beton in kleine vakken weggehaald en weer opgevuld. Op die manier hebben we voorkomen dat er ongecontroleerde scheuren zouden ontstaan”, vertelt Kind.

Karakter Rijksmonument behouden

Op allerlei manieren is geprobeerd om het oorspronkelijke karakter van de tunnel zo veel mogelijk te behouden, bijvoorbeeld door kapotte tegels te vervangen door replica’s. Ook was het volgens Kind een hele zoektocht om met de nieuwe led-verlichting een vergelijkbare uitstraling te krijgen als die van de oude lampen. “De oude verlichting in de autotunnel had een gelige gloed, maar was niet duurzaam en moest regelmatig worden vervangen. We hebben dit vervangen door moderne led-verlichting. Maar led-verlichting geeft over het algemeen een ander lichtbeeld. Daarom hebben we heel lang gezocht naar een goede oplossing, samen met de aannemer en de leverancier van de verlichting.”

De renovatie is uitgevoerd door de Combinatie Aanpak Maastunnel, een samenwerking van de TBI-bedrijven Mobilis, Croonwolter&dros en Nico de Bont. De renovatie kostte 262 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite