IJtunnel Amsterdam. Foto: iStock / Nishanga

Amsterdam renoveert drie wegtunnels en verkeerscentrale

IJtunnel Amsterdam. Foto: iStock / Nishanga (onbeperkt gebruik)

Voorafgaand aan de renovatie van drie wegtunnels en de verkeerscentrale in Amsterdam gaat de gemeente inventariseren of inwoners wel op de hoogte zijn van de komende sluitingen en de omleidingsroutes en wat ze ervan vinden. De Michiel de Ruijtertunnel, de Piet Heintunnel en de Arenatunnel gaan de komende jaren op de schop. Zo worden installaties vervangen en de brandwerendheid verbeterd.

Vanwege de werkzaamheden gaan de Michiel de Ruijtertunnel, de Piet Heintunnel en de Arenatunnel tijdelijk dicht en wordt het verkeer omgeleid. De exacte periode en de duur van de omleiding verschilt per tunnel. Vanwege corona liep de planning voor de eerste twee tunnels een aantal weken vertraging op, zo liet wethouder Dijksma eerder deze maand weten aan de gemeenteraad. De komende jaren wordt ook de verkeerscentrale, die de tunnels bedient en bewaakt, compleet vernieuwd. Het gebouw, dat boven de IJtunnel aan de Dijksgracht staat, is te klein en voldoet niet meer aan de eisen.

Planning

De eerste tunnel die aangepakt wordt is de Michiel de Ruijtertunnel, die deel uitmaakt van de S100. Het werk begint op eind november en duurt tot het einde van de zomer in 2021. Het werk bestaat uit het verbeteren van de brandwerendheid van het beton, het vervangen van camera’s en het doen van aanpassingen aan besturing van installatie.

Medio volgend jaar is de Piet Heintunnel aan de beurt, die het centrum van Amsterdam verbindt met het Zeeburgereiland en de A10. In die tunnel wordt de betonnen constructie gerenoveerd, worden installaties en systemen vervangen, en worden ventilatie en -blussysteem vernieuwd. Deze renovatie neemt ongeveer een jaar in beslag.

Spaarndammertunnel en IJtunnel

In het najaar van 2022 volgt de Arenatunnel, die onder de Johan Cruijff ArenA doorloopt en stadsdeel Zuidoost en de A2 verbindt. De tunnel krijgt nieuwe installaties en systemen en de brandwerendheid wordt verbeterd. Als laatste project vervangt of vernieuwt de gemeente de verkeerscentrale.

Eerder kregen ook de Spaarndammertunnel en de IJtunnel al een opknapbeurt. De renovatie van die IJtunnel is vorig jaar afgerond, de Spaarndammertunnel een jaar eerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Amsterdam renoveert drie wegtunnels en verkeerscentrale | Infrasite
IJtunnel Amsterdam. Foto: iStock / Nishanga

Amsterdam renoveert drie wegtunnels en verkeerscentrale

IJtunnel Amsterdam. Foto: iStock / Nishanga (onbeperkt gebruik)

Voorafgaand aan de renovatie van drie wegtunnels en de verkeerscentrale in Amsterdam gaat de gemeente inventariseren of inwoners wel op de hoogte zijn van de komende sluitingen en de omleidingsroutes en wat ze ervan vinden. De Michiel de Ruijtertunnel, de Piet Heintunnel en de Arenatunnel gaan de komende jaren op de schop. Zo worden installaties vervangen en de brandwerendheid verbeterd.

Vanwege de werkzaamheden gaan de Michiel de Ruijtertunnel, de Piet Heintunnel en de Arenatunnel tijdelijk dicht en wordt het verkeer omgeleid. De exacte periode en de duur van de omleiding verschilt per tunnel. Vanwege corona liep de planning voor de eerste twee tunnels een aantal weken vertraging op, zo liet wethouder Dijksma eerder deze maand weten aan de gemeenteraad. De komende jaren wordt ook de verkeerscentrale, die de tunnels bedient en bewaakt, compleet vernieuwd. Het gebouw, dat boven de IJtunnel aan de Dijksgracht staat, is te klein en voldoet niet meer aan de eisen.

Planning

De eerste tunnel die aangepakt wordt is de Michiel de Ruijtertunnel, die deel uitmaakt van de S100. Het werk begint op eind november en duurt tot het einde van de zomer in 2021. Het werk bestaat uit het verbeteren van de brandwerendheid van het beton, het vervangen van camera’s en het doen van aanpassingen aan besturing van installatie.

Medio volgend jaar is de Piet Heintunnel aan de beurt, die het centrum van Amsterdam verbindt met het Zeeburgereiland en de A10. In die tunnel wordt de betonnen constructie gerenoveerd, worden installaties en systemen vervangen, en worden ventilatie en -blussysteem vernieuwd. Deze renovatie neemt ongeveer een jaar in beslag.

Spaarndammertunnel en IJtunnel

In het najaar van 2022 volgt de Arenatunnel, die onder de Johan Cruijff ArenA doorloopt en stadsdeel Zuidoost en de A2 verbindt. De tunnel krijgt nieuwe installaties en systemen en de brandwerendheid wordt verbeterd. Als laatste project vervangt of vernieuwt de gemeente de verkeerscentrale.

Eerder kregen ook de Spaarndammertunnel en de IJtunnel al een opknapbeurt. De renovatie van die IJtunnel is vorig jaar afgerond, de Spaarndammertunnel een jaar eerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite