Hartelbrug interactief ontworpen in i-Room

De Hartelbrug over het Hartelkanaal bij Spijkenisse krijgt een grote opknapbeurt. Bovendien wordt de capaciteit met een rijstrook vergroot. Het is een project waar meestal een complex ontwerp- en langdurig besluitvormingsproces aan vooraf gaat. Dit keer ging het gemakkelijker en sneller doordat DHV de betrokken stakeholders mee liet denken in een nieuwe interactieve setting: de Integration Room, kortweg i-Room. “Onze i-Room is voorzien van smartboards en computers waarmee de voortgang van besluitvormingsprocessen digitaal wordt vastgelegd. De effecten van besluiten worden er direct gevisualiseerd en in kaart gebracht, zodat de betrokken partijen gericht inhoudelijk met elkaar in debat kunnen gaan”, vertelt strategisch adviseur Ruud Hulscher. De Hartelbrug moet nog veertig jaar mee. Daarvoor moet de betonnen uitbouwbrug gecheckt worden en ook de twee brugvallen over het Hartelkanaal en het Zoetwaterkanaal. Bovendien wordt de capaciteit van de brug vergroot van 2 plus 1 rijstrook naar 2×2 rijstroken door het fietspad te verleggen naar de in aanbouw zijnde fietsbrug. “Voor de Hartelbrug hebben wij de provincie Zuid-Holland een korter beslissingstraject geboden door interactieve voortgangsbesprekingen te hebben in de i-Room.”

infrasite_insert_image_1

Enthousiast

Adrie Verheul, senior projectleider van de provincie is zeer enthousiast. “In de i-Room konden alle participanten mogelijke problemen en oplossingen schetsen, waarna de aantekeningen digitaal werden opgeslagen. Omdat elke afzonderlijke situatie direct werd gevisualiseerd kwamen allerlei deelaspecten aan bod waarover we snel een weloverwogen besluit konden nemen. Daardoor waren tijdintensieve controlerondes binnen de provincie niet meer nodig en verliep de besluitvorming twee tot drie maal sneller dan voorheen. Een bijkomend voordeel is dat overleg in de DHV i-Room helpt om eventuele twijfels bij stakeholders weg te nemen en een breed draagvlak te creëren. Het succes van deze methode hangt sterk af van een goede voorbereiding. Zo moeten alle gegevens actueel zijn en de processen goed worden begeleid. Dankzij de uitstekende voorbereiding van DHV konden de stakeholders van dit project snel tot overeenstemming komen.”

info: ruud.hulscher@dhv.com

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV, Ruud Hulscher