Hegeman werkt aan dak onderdoorgang Heerhugowaard
De bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent in Heerhugowaard is officieel gestart. Dinsdag 3 september overhandigde wethouder Nils Langedijk symbolisch de sleutel van het bouwterrein aan aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman. Op die plek bouwt Mobilis-Hegeman namens ProRail de komende zes maanden aan het spoordek. De aannemer benutte de afgelopen maanden om alvast wat voorbereidende werkzaamheden te verrichten.
“Nu we de sleutel hebben, kunnen we aan de slag met de bouw van het spoordek”, vertelt René van Deuveren, technisch directeur van Hegeman Bouw & Infra op de website van ProRail. “Dit is een essentieel onderdeel: dit spoordek wordt in maart op z’n plek gereden tijdens een treinvrije periode van zes dagen. Het spoordek is het definitieve dak van de tunnel waar de trein overheen komt te rijden. Vervolgens gaan we onder het spoordek de onderdoorgang uitgraven. Het spoordek is 40 meter lang, 16 meter breed en weegt 1500 ton.”
Het spoordek wordt gebouwd op het voormalige terrein van installatiebedrijf Feenstra. “Heel mooi dat wij dit terrein hiervoor kunnen gebruiken”, zegt Van Deuveren. “Nu hoeft de N242 niet te worden afgesloten. In januari starten wij met de afsluiting van de Zuidtangent om de damwanden aan te brengen voor de onderdoorgang. Dit zal hinder opleveren, maar wij zullen ervoor zorgen dat dit beperkt blijft. Bovenal staat voor ons dat de werkzaamheden worden uitgevoerd op een veilige manier met het oog op de omgeving. Na het eerste kwartaal van 2026 stellen wij de onderdoorgang en Zuidtangent weer open voor al het verkeer.”
De beste overweg is geen overweg
De Zuidtangent blijft zo’n 16 maanden dicht. Auto’s, fietsers en voetgangers moeten omrijden en omlopen, maar treinen blijven bijna de gehele periode rijden. Behalve medio maart 2025, dan rijden er ongeveer een week geen treinen om het spoordek te kunnen inrijden. De spooronderdoorgang komt in plaats van de overweg. “Voor ProRail blijft het motto: de beste overweg is geen overweg. En zeker op deze locatie”, aldus regiodirecteur Harro Homan. “De Zuidtangent is een hele drukke weg. Het is de verkeersader in Heerhugowaard die het stadshart verbindt met de N242 en dorpen als Broek op Langedijk en Sint Pancras. Het treinverkeer neemt toe, dan wil je dit soort gelijkvloerse kruisingen eigenlijk niet meer hebben. Trein- en wegverkeer moeten elkaar minder in de weg zitten.”
Bouwmanager Marcel Martens woont zelf in de gemeente, dus voor hem is deze klus een thuiswedstrijd. “Dat maakt het extra speciaal om aan dit project te mogen werken. We gaan hier iets heel moois realiseren. Maar, zoals gezegd, voor het zover is moeten we door wat ongemak heen. Maar dat is het echt waard.”
Om iedereen goed te informeren, houden ProRail, Mobilis-Hegeman en gemeente Dijk en Waard op 7 oktober nog een informatiebraderie over het Stationskwartier. Al het bovenstaande komt hier aan de orde, maar ook andere ontwikkelingen, zoals de geplande woningbouw in het Stationskwartier.
(Dit artikel verscheen eerder op Infrasite’s zusterwebsite SpoorPro)
Lees ook: