NS maakt losraken treinkoppeling onmogelijk

Utrecht – Uit een eerste door NS ingesteld onderzoek is vrijwel zeker duidelijk geworden waardoor op 7 maart 2006 de koppeling tussen twee intercityrijtuigen is losgeraakt. Hoewel de kans op herhaling minimaal is, neemt NS direct extra maatregelen om herhaling van een dergelijk uitzonderlijk incident te voorkomen.

Bij het koppelen van rijtuigen wordt de koppeling van een van de beide rijtuigen gebruikt. De koppeling van het andere rijtuig hoort opgehangen te zijn in een haak. In dit geval heeft de ongebruikte koppeling niet op zijn plek gehangen en heeft hij tijdens de rit de koppeling tussen de rijtuigen losgetikt. NS gaat alle nietgebruikte koppelingen zo snel mogelijk borgen.

In verschillende media wordt gesuggereerd dat het incident zich voordeed bij een nieuw type trein, de zogenaamde duw-trekcombinatie. In de ene richting wordt de trein door de locomotief getrokken. In de andere richting duwt de locomotief de trein voorwaarts. Dit is niet nieuw. Zowel bij NS als bij zusterbedrijven in Europa wordt al tientallen jaren, zonder problemen, op vergelijkbare manier gereden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor

NS maakt losraken treinkoppeling onmogelijk | Infrasite

NS maakt losraken treinkoppeling onmogelijk

Utrecht – Uit een eerste door NS ingesteld onderzoek is vrijwel zeker duidelijk geworden waardoor op 7 maart 2006 de koppeling tussen twee intercityrijtuigen is losgeraakt. Hoewel de kans op herhaling minimaal is, neemt NS direct extra maatregelen om herhaling van een dergelijk uitzonderlijk incident te voorkomen.

Bij het koppelen van rijtuigen wordt de koppeling van een van de beide rijtuigen gebruikt. De koppeling van het andere rijtuig hoort opgehangen te zijn in een haak. In dit geval heeft de ongebruikte koppeling niet op zijn plek gehangen en heeft hij tijdens de rit de koppeling tussen de rijtuigen losgetikt. NS gaat alle nietgebruikte koppelingen zo snel mogelijk borgen.

In verschillende media wordt gesuggereerd dat het incident zich voordeed bij een nieuw type trein, de zogenaamde duw-trekcombinatie. In de ene richting wordt de trein door de locomotief getrokken. In de andere richting duwt de locomotief de trein voorwaarts. Dit is niet nieuw. Zowel bij NS als bij zusterbedrijven in Europa wordt al tientallen jaren, zonder problemen, op vergelijkbare manier gereden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor