Onderzoek naar incident station Arnhem afgesloten

Rotterdam – Het Openbaar Ministerie heeft het onderzoek naar het incident in Arnhem waarbij in november 2004 enige tientallen mensen onwel raakten afgesloten. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de mensen hoogst waarschijnlijk onwel zijn geworden door een hoge concentratie van de stof MTBE in hun bloed. Het is niet duidelijk geworden waar dit vandaan komt.

Maandag 22 november 2004 raakten in het station van Arnhem enige tientallen mensen onwel. In eerste instantie leek een trein, geladen met de giftige en bijtende stof methyl-tert-butyl-ether MTBE, de veroorzaker van de klachten. De trein bleek te zijn geladen in Rotterdam en werd nog diezelfde avond teruggestuurd voor nader onderzoek.

De trein bleek niet te lekken en ook uit wegingen bleek er geen lading te zijn verdwenen. Wel bleek één moer van een deksel los te hebben gezeten, maar de deksel zat verder dusdanig goed vast dat er geen lading gelekt kon zijn. Al vrij snel werd de trein daarom weer vrijgegeven.

Zowel in Arnhem als in Rotterdam werd het onderzoek voortgezet, ook omdat na enige weken bleek dat de onwel geworden mensen in Arnhem hoge concentraties MTBE in hun bloed hadden.

Ook in Arnhem kon geen oorzaak voor het incident vastgesteld worden. Op het Arnhemse station en omgeving, de omgeving waar de mensen besmet zijn geraakt, is een onderzoek ingesteld naar de aanwezigheid van de stof MTBE. Ook werd er gezocht naar stoffen waar MTBE een bestandsdeel van zou kunnen zijn.

Op 22 november 2004 kwamen de eerste klachten vanuit Lent, waar de trein op dat moment passeerde. Met de klager werd een geurtest gehouden. Uit de verschillende stoffen wees hij de MTBE aan als de stof die hem deed denken aan de trein van 22 november 2004. Ook in Lent en omgeving werden bedrijven bezocht en werd een buurtonderzoek gehouden. Ook hier werd er, buiten de passerende trein, geen MTBE aangetroffen.

Vele hulpverleners, medewerkers van andere betrokken diensten en getuigen werden gehoord. Ook werd een buurtonderzoek gehouden. Bedrijven en bouwlocaties werden bezocht en de bodemsanering werd nader bekeken. Hierbij werd geen MTBE van enige betekenis aangetroffen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Openbaar Ministerie Landelijk Parket