Binnenstadservice.nl start proefproject in Nijmegen

Eerste winkeliers tekenen voor deelname aan binnenstadservice.nl

Nijmegen – De initiatiefnemers van Binnenstadservice.nl presenteerden op 25 juni 2007 in aanwezigheid van lokale wethouders en landelijke belangstellenden het businessplan voor dit innovatieve concept. Nog diezelfde avond tekenden de eerste winkeliers voor deelname aan het proefproject in Nijmegen.

Binnenstadservice.nl wil de verblijfskwaliteit, bereikbaarheid en luchtkwaliteit van binnensteden verbeteren door een nieuwe aanpak van goederenverkeer.

Het concept sluit aan bij de vragen en behoeftes van individuele winkeliers, en organiseert tegelijkertijd het service aanbod optimaal voor de binnenstad als collectief. Winkeliers nemen deel omdat ze middels binnenstadservice.nl hun maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen nemen én hun eigen bedrijfsproces kunnen verbeteren.

Nieuw in de aanpak is dat de bedrijfslocatie van binnenstadservice.nl het afleveradres wordt van de deelnemende winkeliers. Het vormt als het ware de verlengde arm van de binnenstadwinkeliers, maar zonder de nadelen van de binnenstad zelf: geen beperkingen door venstertijden, geen bereikbaarheidsproblemen, geen vertragingen door vastlopen in ander distributieverkeer. Wél adequate ontvangst van de goederen en een handtekening op de vrachtbrief. De transportwereld is juist hierom bijzonder enthousiast over dit initiatief.

Voor het doorleveren van goederen naar de winkels, of rechtstreeks naar de klanten, maakt binnenstadservice.nl gebruik van schone voertuigen, zowel schone vrachtauto’s als transportfietsen. Dus niet alleen wordt het aantal voertuigbewegingen in de binnenstad gereduceerd, de bewegingen die overblijven zijn ook nog eens veel schoner en vriendelijker.

De Gemeente Nijmegen heeft als eerste gemeente in Nederland de stap gezet om op deze positieve manier, met respect voor alle belanghebbenden, samen met de initiatiefnemers aan de slag te gaan. Een samenwerking die onmisbaar is en ongelooflijk veel maatschappelijke winst oplevert.

Om de bereikbaarheid voor de bezoekers van de binnenstad te verbeteren, wordt op de bedrijfslocatie van binnenstadservice.nl ook een transferium ingericht. Een intensieve klantvriendelijke shuttledienst naar de binnenstad hoort bij die service.

Bezoekers die goederen hebben aangekocht bij deelnemende winkeliers kunnen die bovendien meteen afhalen bij de servicebalie, ook ruim na sluitingstijd van de winkels. De bezoeker van de binnenstad kan zo zonder ‘bepakking’ na het winkelen rustig even uit eten gaan.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Binnenstadservice.nl