Roetfilters werken

Den Haag – Maandagochtend 6 maart 2006 is er onjuiste berichtgeving verschenen over roetfilters in het Algemeen Dagblad. De krant wekt de indruk te putten uit recente studies voor de stelling dat roetfilters nutteloos zouden zijn. Dat onderzoek dateert echter uit 2004. De vermeende feiten, door het AD als nieuws gepresenteerd, zijn dus achterhaald en reeds ingehaald door verschillende, actuele studies. Bovendien biedt de techniek al oplossingen voor de problemen die het AD opvoert. Het kabinet houdt graag rekening met deze oplossingen.

Er zijn verschillende roetfilters te koop die achteraf ingebouwd kunnen worden in een voertuig. Het gaat er vervolgens om het filter te kiezen dat het beste past bij een voertuig en het rijgedrag. De overheid brengt nu, samen met TNO, de roetfilterleveranciers en enkele grote verladers, in kaart welke roetfilter het meest geschikt is voor welk type bestaande vrachtauto of bus. Inzet van het kabinet is namelijk om alleen effectieve combinaties te subsidiëren.

Voor nieuwe en oude personenauto’s met een bouwjaar vanaf 1995 zijn er geen problemen met de toepassing van roetfilters.

Vanaf 1 juli 2006 wil het kabinet subsidie verlenen aan mensen die een roetfilter willen laten inbouwen in hun auto. Later dit jaar zal de inbouw van roetfilters bij vrachtauto’s en bussen worden gesubsidieerd. Dan zal dus ook bekend zijn welke combinaties van typen auto’s en welke soorten roetfilters daarvoor in aanmerking komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Roetfilters werken | Infrasite

Roetfilters werken

Den Haag – Maandagochtend 6 maart 2006 is er onjuiste berichtgeving verschenen over roetfilters in het Algemeen Dagblad. De krant wekt de indruk te putten uit recente studies voor de stelling dat roetfilters nutteloos zouden zijn. Dat onderzoek dateert echter uit 2004. De vermeende feiten, door het AD als nieuws gepresenteerd, zijn dus achterhaald en reeds ingehaald door verschillende, actuele studies. Bovendien biedt de techniek al oplossingen voor de problemen die het AD opvoert. Het kabinet houdt graag rekening met deze oplossingen.

Er zijn verschillende roetfilters te koop die achteraf ingebouwd kunnen worden in een voertuig. Het gaat er vervolgens om het filter te kiezen dat het beste past bij een voertuig en het rijgedrag. De overheid brengt nu, samen met TNO, de roetfilterleveranciers en enkele grote verladers, in kaart welke roetfilter het meest geschikt is voor welk type bestaande vrachtauto of bus. Inzet van het kabinet is namelijk om alleen effectieve combinaties te subsidiëren.

Voor nieuwe en oude personenauto’s met een bouwjaar vanaf 1995 zijn er geen problemen met de toepassing van roetfilters.

Vanaf 1 juli 2006 wil het kabinet subsidie verlenen aan mensen die een roetfilter willen laten inbouwen in hun auto. Later dit jaar zal de inbouw van roetfilters bij vrachtauto’s en bussen worden gesubsidieerd. Dan zal dus ook bekend zijn welke combinaties van typen auto’s en welke soorten roetfilters daarvoor in aanmerking komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat