Containerlijndienst havens Amsterdam – Hamburg

Amsterdam – Donderdag 24 november is het eerste schip van de nieuwe containerlijndienst tussen de havens van Amsterdam en Hamburg afgevaren. De ms Duisburg is voor 50% volgeboekt. De Nederlandse rederij Dutch Feeder Lines (DFL) gaat twee keer per week de Hamburger Buss Hansa Terminal en de Amsterdamse USA Terminal aandoen. Hiermee speelt de onafhankelijke rederij in op het sterk groeiende containerverkeer in Noordwest-Europa.

Het vervoer van containers in deze regio gaat nu grotendeels via de weg. DFL wil een deel van de bewegingen naar het water verplaatsen. Dit streven past in het Brusselse beleid van het stimuleren van multimodaliteit, zoals vormgegeven in het programma ‘Motorways of the seas’. Dit programma beoogt de wegen en het milieu te ontlasten door vrachtverkeer van de weg naar het water te verplaatsen.

De aan- en afvoer van containers in Amsterdam en Hamburg gebeurt grotendeels over water. Zo worden Rotterdam en Antwerpen via Amsterdam bevoorraad met containers uit Hamburg. De containers worden in Amsterdam bij de USA Terminal van de Ter Haak Group (naast Ceres) overgeslagen en door Barge Company Amsterdam (BCA), ook van Ter Haak, via het water doorgevoerd naar de beide andere havens. BCA verzorgt een dagelijkse service op beide steden.

Groei
Studies van onder meer Dynamar laten zien dat de containerbewegingen in de range Hamburg – Antwerpen van 2002 op 2003 met 14% zijn toegenomen en van 2003 op 2004 met maar liefst 23%. De verwachting is dat deze groei de komende tijd doorzet. Wethouder Mark van der Horst (Haven) “Bij de Ceres Terminal komt het containervervoer nu goed op gang en dat werkt positief voor de hele haven. De nieuwe lijndienst met Hamburg heeft veel potentieel. Hamburg is de springplank voor de economisch snel groeiende Baltische Staten en Rusland. Het containervervoer van en naar deze regio zal in de nabije toekomst flink toenemen.”

Aantrekkelijke prijsstelling
De geografische ligging van Amsterdam en Hamburg ten opzichte van elkaar maakt voor beide steden twee aan- en afvaarten per week met hetzelfde schip mogelijk. Daardoor is het mogelijk een aantrekkelijke prijsstelling voor het containertransport te hanteren, en te concurreren met het vervoer over de weg.

Dutch Feeder Lines (DFL)
Dutch Feeder Lines is een nieuwe onafhankelijke containerrederij. De Ter Haak Group is de stuwadoor in Amsterdam met de USA terminal, en NMT is de boekingsagent voor DFL in Nederland en België, met kantoren in Rotterdam (Vabix), Amsterdam en Antwerpen. Peter W. Lampke tekende voor het agentschap in Duitsland.

De terminals
De Ter Haak USA terminal ligt pal naast de supermoderne Ceres Paragon terminal, die bekend staat om de snelle afhandeling. Ook USA en de Buss Hansa terminal in Hamburg garanderen snelle overslag en doorvoer op vaste dagen, waarbij andere terminals in beide havens aan het schema kunnen worden toegevoegd bij voldoende lading.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gem. Havenbedrijf Amsterdam

Containerlijndienst havens Amsterdam – Hamburg | Infrasite