Meer aandacht voor onderwijs in de gww

“Opdrachtgevers en opdrachtnemers in de gww-sector hebben behoefte aan meer technici op alle niveaus: van LTS tot WO”. Dit zegt Daan Stuik van MKB Infra tijdens het symposium ‘Duurzaam wegbeheer en samenwerken in de gww’ op 12 januari 2011 in Ahoy Rotterdam. “De infrasector zoekt nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs.”

Stuik vindt dat de politiek technische studies actiever moet promoten. “Hoe is het mogelijk dat in Nederland de studie Slavisch talen volledig wordt bekostigd door de overheid, maar dat een wegenbouwer zijn werkgerelateerde trainingen uit eigen zak moet betalen.” Richard Ruijtenbeek van de gemeente Rotterdam begrijpt wat Stuik bedoelt. Hij is als Innovatiemanager Duurzaamheid nauw betrokken bij duurzaam samenwerken en wegbeheer en in die hoedanigheid heeft het kennisniveau van werknemers in de gww-sector zijn volle aandacht.

Duurzaamste stad
Ruijtenbeek: “Rotterdam wil in 2025 de duurzaamste stad en haven ter wereld zijn. Om al onze duurzaamheidprojecten uit te kunnen voeren, hebben we veel gekwalificeerde medewerkers nodig. Die werven we onder andere door werklozen een opleiding aan te bieden via het zogenoemde werk-leer principe. Ze gaan dan één dag naar school en de rest van de week werken ze mee aan onze projecten.” Aannemers reageren positief op deze lichte politieke druk. Ruijtenbeek: “Inmiddels zijn vijf procent van alle betrokken gww-werknemers voormalig werklozen die zich hebben omgeschoold in een technische richting.”

Twee vliegen in één klap
Annette Augustijn, directeur Duurzaam en Veilig binnen Rijkswaterstaat, is op Rijksniveau verantwoordelijk voor duurzaamheid. Het Rotterdamse initiatief spreekt haar aan, maar ze maakt wel een kanttekening. “Eigenlijk moet je al eerder in het traject beginnen, als jongeren nog op school zitten en een vervolgopleiding kiezen. Je zou moeten kijken hoe je hen kan stimuleren om een technische richting in te gaan.” Stuik is het hier mee eens, maar ziet graag boter bij de vis. “De overheid kan zo’n keuze stimuleren door een werkgarantie aan te bieden. Zo vang je twee vliegen in één klap: de jongeren kiezen sneller voor een technische studie en je voorkomt werkloosheid in de toekomst.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: CROW

Meer aandacht voor onderwijs in de gww | Infrasite

Meer aandacht voor onderwijs in de gww

“Opdrachtgevers en opdrachtnemers in de gww-sector hebben behoefte aan meer technici op alle niveaus: van LTS tot WO”. Dit zegt Daan Stuik van MKB Infra tijdens het symposium ‘Duurzaam wegbeheer en samenwerken in de gww’ op 12 januari 2011 in Ahoy Rotterdam. “De infrasector zoekt nadrukkelijk de samenwerking met het onderwijs.”

Stuik vindt dat de politiek technische studies actiever moet promoten. “Hoe is het mogelijk dat in Nederland de studie Slavisch talen volledig wordt bekostigd door de overheid, maar dat een wegenbouwer zijn werkgerelateerde trainingen uit eigen zak moet betalen.” Richard Ruijtenbeek van de gemeente Rotterdam begrijpt wat Stuik bedoelt. Hij is als Innovatiemanager Duurzaamheid nauw betrokken bij duurzaam samenwerken en wegbeheer en in die hoedanigheid heeft het kennisniveau van werknemers in de gww-sector zijn volle aandacht.

Duurzaamste stad
Ruijtenbeek: “Rotterdam wil in 2025 de duurzaamste stad en haven ter wereld zijn. Om al onze duurzaamheidprojecten uit te kunnen voeren, hebben we veel gekwalificeerde medewerkers nodig. Die werven we onder andere door werklozen een opleiding aan te bieden via het zogenoemde werk-leer principe. Ze gaan dan één dag naar school en de rest van de week werken ze mee aan onze projecten.” Aannemers reageren positief op deze lichte politieke druk. Ruijtenbeek: “Inmiddels zijn vijf procent van alle betrokken gww-werknemers voormalig werklozen die zich hebben omgeschoold in een technische richting.”

Twee vliegen in één klap
Annette Augustijn, directeur Duurzaam en Veilig binnen Rijkswaterstaat, is op Rijksniveau verantwoordelijk voor duurzaamheid. Het Rotterdamse initiatief spreekt haar aan, maar ze maakt wel een kanttekening. “Eigenlijk moet je al eerder in het traject beginnen, als jongeren nog op school zitten en een vervolgopleiding kiezen. Je zou moeten kijken hoe je hen kan stimuleren om een technische richting in te gaan.” Stuik is het hier mee eens, maar ziet graag boter bij de vis. “De overheid kan zo’n keuze stimuleren door een werkgarantie aan te bieden. Zo vang je twee vliegen in één klap: de jongeren kiezen sneller voor een technische studie en je voorkomt werkloosheid in de toekomst.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: CROW