Hoe zorgen we voor een betaalbaar OV voor elke portemonnee?

Dat rijmt nog ook. Binnen een jaar of 5 krijgt deze vraag mogelijk een schrijnende dimensie. Want we groeien nu naar energie-intensief OV. Naast gewone treinen hebben we de HSL: vergt meer energie. In plaats van boemeltrammetjes hebben we sneltrams: meer energie. Tussen de intercities is er steeds minder ruimte voor stoptreinen, dus die moeten sneller optrekken en afremmen: kost meer energie. Tot hoe ver kunnen we hiermee doorgaan?

Tot energie duur wordt. In het voorjaar van 2008 kregen we een voorproefje. Nu is de prijs weer ingezakt door de algehele malaise. Zodra de economie weer aantrekt kan de vraag naar olie echter zodanig toenemen dat de productie ontoereikend is. En van veel andere energiedragers is de prijs gekoppeld aan die van olie.

Dan krijg je twee bewegingen: 1. meer mensen nemen het OV want het autorijden wordt duur, en 2. het OV zelf wordt, zij het wat langzamer, duur. Dat wil zeggen, de sprinters en HSLs en sneltrams. Voor boemeltjes en trolleybussen zie ik een andere mogelijkheid.

Er is al een "trammetje-op-banden" dat op heldere dagen voor 1/3 op zonneenergie rijdt (soios). En er is een nieuw soort zonnecel in ontwikkeling die vier keer zo veel oplevert is als de huidige (R.Univ., Nijmegen). Dus dat trammetje moet over een jaar of 5 op zomerse dagen zichzelf kunnen redden. Zodra je onafhankelijk bent kun je de koppeling met de olieprijs verbreken. Maar dit ding gaat maar 30 km/h. Misschien kunnen ze trolleydraden gebruiken om in contact te staan met vaste zonnecellen op de bovenleidingmasten en op t dak van de garage/remise en bij elke gebouweigenaar die een bijdrage aan het OV wil leveren. Dan rijden ze misschien een beetje harder. Maar in ieder geval is er kans dat ze goedkoop rijden.

Laten spoor- en tramwegen doorgaan op de huidige energie-rijke weg, want veel reizigers willen harder dan 30 of 40 km/h. Maar laat daarnaast een netwerk ontstaan van boemeldingen, wellicht onder draad, voor reizigers met meer tijd en een smalle beurs. Door vergrijzing zijn er straks meer reizigers met tijd, en door de gestegen prijzen zullen er dan meer zijn die iets goedkoops waarderen.

Kan railtechniek iets betekenen voor die zelfredzame slakken? Rail begon toch als een techniek voor vervoer met weinig frictie, zonder zijdelings zwenken zodat alle energie beschikbaar is om vooruit te komen? Durven stedenbouwkundigen de ruimte opzij te zetten voor dergelijke rails als er geen flitsende sneltram of light-rail over nadert? Zijn OV bedrijven bereid te investeren in een concurrent voor een klein maar groeiend marktsegment?

Comments:

Wel eens naar de Zwitsers gekeken? Daar rijdt het "boemeltje" 90 km/u. Het wordt tijd dat er hier es wat educatie over dit thema gegeven wordt. Om niet elke keer opnieuw te hoeven uitleggen ben ik een weblog begonnen. Daar zal ik proberen de domheid er uit te rammen. Zal niet meevallen met de domroep die het leuk vindt aan te tonen dat het ook in het buitenland "lekker fout gaat".

http://klimaatkombi.blogeiland.nl

Posted by ed at Dec 26, 2009 10:09

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Mar 07, 2009 by .

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite