Door rood rijden oorzaak treinbotsing Rotterdam

Den Haag – Het passeren van een rood sein is de oorzaak van de botsing tussen een rangeerdeel en een goederentrein op 20 november 2006 bij station Rotterdam Centraal. Dat verklaart de Inspectie Verkeer en Waterstaat in haar onderzoeksrapport over dit incident.

De machinist van het lege rangeerdeel nam het rode sein niet waar en reed tegen de achterkant van de goederentrein. De laatste vijf wagens van deze goederentrein ontspoorden en zes containers vielen van de wagens. De materiële schade aan het spoor was groot. Er vielen geen gewonden.

Het sein dat gepasseerd werd, voldeed aan alle plaatsing- en zichtbaarheideisen. Werkgever NedTrain kan niet aantonen dat de machinist tijdens zijn opleiding ‘Machinist Beperkte Bevoegdheid’ op de juiste wijze is geïnstrueerd en voldoende praktijktijd heeft gehad. Op het moment van de botsing had de machinist het certificaat van het exameninstituut nog niet uitgereikt gekregen. Tijdens het incident zat er ten onrechte een meerijdende schoonmaker in de cabine.

Ook naar aanleiding van het ongeval in Arnhem de dag daarop, constateerde de inspectie een tekortkoming in de opleiding van machinisten. De inspectie vergroot de aandacht hiervoor. De gestelde eisen aan de opleiding en de naleving ervan worden opnieuw bekeken. NedTrain heeft inmiddels het administratieve proces rond de opleiding van machinisten verbeterd. Het bedrijf bespreekt met NS Reizigers de mogelijkheid gebruik te maken van haar machinisten voor extra training.

Bestanden bij dit artikel
Onderzoeksrapport botsing Rotterdam Centraal 20-11-2006

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)

Door rood rijden oorzaak treinbotsing Rotterdam | Infrasite