Invaren eerste sluisdeur zeesluis IJmuiden foto: Rijkswaterstaat

Eerste sluisdeur nieuwe zeesluis IJmuiden ingevaren

Invaren eerste sluisdeur zeesluis IJmuiden foto: Rijkswaterstaat

De eerste sluisdeur van de nieuwe zeesluis IJmuiden ligt op zijn plek. Deze week is de enorme deur met een lengte van 72 meter, een breedte van 11 meter en een hoogte van 24 meter ingevaren in de deurkas van het buitenhoofd. Dat duurde 72 uur. De komende maanden wordt werking van de deur getest. De afgelopen jaren kende het project veel tegenslagen.

De deur arriveerde begin vorig jaar al in IJmuiden. Na aankomst is de deur voorzien van technische installaties. Ook moest de sluiskolk eerst verdiept worden voordat de deur versleept kon worden. Er is 600.000 kuub zand uit de sluiskolk gegraven.

Het plaatsen van de deur verliep in etappes. Eerst is de deur met een gewicht van 3.000 ton verplaatst naar de meest zuidwestelijke bolder voor het buitenhoofd. Vervolgens is de sluisdeur door middel van grote lieren 90 graden om zijn as gedraaid en in de deurkas gemanoeuvreerd. Nadat de deur op de juiste positie lag, is in de volgende fase de sluisdeur afgezonken en gekoppeld aan de bovenrolwagen. Deze bovenrolwagen vormt de aandrijving van de deur.

Hoogwaterkering

Vervolgens is de deur verder afgezonken en gekoppeld aan de onderrolwagen. Deze onderrolwagen zorgt er voor dat de deur over een rails op de drempel van de zeesluis kan rijden bij het open en sluiten van de deur. De deur vormt niet alleen de toegang tot de zeesluis, maar maakt ook onderdeel uit van de toekomstige hoogwaterkering.

De andere twee sluisdeuren zijn ook al in de buurt. Ze zijn al afgebouwd en getest en liggen in de Amsterdamse Amerikahaven te wachten tot de bouw van de deurkas van het binnenhoofd in IJmuiden is afgerond.

Niet zonder slag of stoot

De nieuwe zeesluis in IJmuiden wordt de grootste ter wereld: 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Bouwconsortium OpenIJ is in 2016 gestart met de bouw in opdracht van Rijkswaterstaat. Vanwege de steeds grotere en bredere schepen die passeren voldeed de oude Noordersluis uit 1929 niet meer. De grotere sluis, die tussen de andere sluizen uit het complex gebouwd wordt, maakt mogelijk dat meer en grotere schepen ook bij laag water naar de haven van Amsterdam kunnen varen. Het is nog niet duidelijk wat er met de Noordersluis gaat gebeuren als de nieuwe zeesluis klaar is.

Het project verliep tot nu toe niet zonder slag of stoot. Door onder meer problemen met het ontwerp van de betonnen caissons en een financieel conflict met de Koreaanse bouwer van de sluisdeuren liep het project veel vertraging op. Aanvankelijk zou de sluis in het najaar van 2019 klaar moeten zijn. Nu verwacht Rijkswaterstaat de sluis begin 2022 in gebruik te kunnen nemen. Die planning is wel onder voorbehoud.

Zeesluis Terneuzen maakt onderdeel uit van het Programma Sluizen van Rijkswaterstaat waarbinnen zes sluizen worden gerenoveerd en gebouwd. Behalve Zeesluis IJmuiden zijn dat de Prinses Beatrixsluis, Sluis Terneuzen, Sluis Eefde, Keersluis Limmel en de Afsluitdijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Eerste sluisdeur nieuwe zeesluis IJmuiden ingevaren | Infrasite
Invaren eerste sluisdeur zeesluis IJmuiden foto: Rijkswaterstaat

Eerste sluisdeur nieuwe zeesluis IJmuiden ingevaren

Invaren eerste sluisdeur zeesluis IJmuiden foto: Rijkswaterstaat

De eerste sluisdeur van de nieuwe zeesluis IJmuiden ligt op zijn plek. Deze week is de enorme deur met een lengte van 72 meter, een breedte van 11 meter en een hoogte van 24 meter ingevaren in de deurkas van het buitenhoofd. Dat duurde 72 uur. De komende maanden wordt werking van de deur getest. De afgelopen jaren kende het project veel tegenslagen.

De deur arriveerde begin vorig jaar al in IJmuiden. Na aankomst is de deur voorzien van technische installaties. Ook moest de sluiskolk eerst verdiept worden voordat de deur versleept kon worden. Er is 600.000 kuub zand uit de sluiskolk gegraven.

Het plaatsen van de deur verliep in etappes. Eerst is de deur met een gewicht van 3.000 ton verplaatst naar de meest zuidwestelijke bolder voor het buitenhoofd. Vervolgens is de sluisdeur door middel van grote lieren 90 graden om zijn as gedraaid en in de deurkas gemanoeuvreerd. Nadat de deur op de juiste positie lag, is in de volgende fase de sluisdeur afgezonken en gekoppeld aan de bovenrolwagen. Deze bovenrolwagen vormt de aandrijving van de deur.

Hoogwaterkering

Vervolgens is de deur verder afgezonken en gekoppeld aan de onderrolwagen. Deze onderrolwagen zorgt er voor dat de deur over een rails op de drempel van de zeesluis kan rijden bij het open en sluiten van de deur. De deur vormt niet alleen de toegang tot de zeesluis, maar maakt ook onderdeel uit van de toekomstige hoogwaterkering.

De andere twee sluisdeuren zijn ook al in de buurt. Ze zijn al afgebouwd en getest en liggen in de Amsterdamse Amerikahaven te wachten tot de bouw van de deurkas van het binnenhoofd in IJmuiden is afgerond.

Niet zonder slag of stoot

De nieuwe zeesluis in IJmuiden wordt de grootste ter wereld: 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Bouwconsortium OpenIJ is in 2016 gestart met de bouw in opdracht van Rijkswaterstaat. Vanwege de steeds grotere en bredere schepen die passeren voldeed de oude Noordersluis uit 1929 niet meer. De grotere sluis, die tussen de andere sluizen uit het complex gebouwd wordt, maakt mogelijk dat meer en grotere schepen ook bij laag water naar de haven van Amsterdam kunnen varen. Het is nog niet duidelijk wat er met de Noordersluis gaat gebeuren als de nieuwe zeesluis klaar is.

Het project verliep tot nu toe niet zonder slag of stoot. Door onder meer problemen met het ontwerp van de betonnen caissons en een financieel conflict met de Koreaanse bouwer van de sluisdeuren liep het project veel vertraging op. Aanvankelijk zou de sluis in het najaar van 2019 klaar moeten zijn. Nu verwacht Rijkswaterstaat de sluis begin 2022 in gebruik te kunnen nemen. Die planning is wel onder voorbehoud.

Zeesluis Terneuzen maakt onderdeel uit van het Programma Sluizen van Rijkswaterstaat waarbinnen zes sluizen worden gerenoveerd en gebouwd. Behalve Zeesluis IJmuiden zijn dat de Prinses Beatrixsluis, Sluis Terneuzen, Sluis Eefde, Keersluis Limmel en de Afsluitdijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite