Amsterdamse sluis-innovatie wint Betonprijs 2011

Sluis 124 in de Amsterdamse wijk IJburg heeft de Betonprijs 2011 gewonnen in de categorie ‘constructies in de waterbouw’. De sluis heeft als eerste ter wereld deuren van hogesterktebeton. Zowel de bouwkosten als de onderhoudskosten zijn daardoor veel lager. De gemeente Amsterdam ontwikkelde de oplossing en verzorgde samen met het bedrijfsleven en het onderwijs de uitwerking. De onderscheiding werd gisterenavond uitgereikt tijdens het Betonprijsdiner in Rotterdam.

Sluisdeuren zijn traditioneel van hout of staal. De bouw- en onderhoudskosten van beton zijn echter flink lager. Ook scoort beton beter op duurzaamheid. Dat concludeerde Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) zes jaar geleden in een studie naar het gebruik van beton voor sluisdeuren. Op basis daarvan maakten twee afstudeerders van de Hogeschool Amsterdam, samen met IBA-experts en een aantal externe adviseurs, het uiteindelijke ontwerp.

De slechts 10 centimeter dikke, 6,5 meter lange deuren hebben rondom een afgeschuinde rand van 35 bij 40 centimeter. De circa 4,5 meter hoge deuren wegen ruim 14 ton. De jury prees niet alleen het innovatieve karakter van de deuren, maar vooral ook het totaal: het samenspel tussen de architectonische vormgeving van het sluiscomplex, de technische uitwerking en de uiteindelijke uitvoering op de bouwplaats.

Opdrachtgever Projectbureau IJburg (PBIJ) heeft bij de uiteindelijke beslissing voor het gebruik van beton nadrukkelijk de markt betrokken. Partijen konden bij de aanbesteding zowel stalen als betonnen deuren aanbieden. Beton bleek inderdaad voordeliger, zo’n 20 procent. In een eerder stadium had PBIJ de beheerders van de sluis, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, stadsdeel Zeeburg en Waternet, al overtuigd van de lagere onderhoudskosten van beton.

Sluis 124 is een van de vier sluizen op IJburg en is ontworpen door Meyer & Van Schooten architecten. Hoofdaannemer was Schuurmans Betonbouw. Haitsma Beton ontwikkelde het speciale betonmengsel.

De Betonprijs is de tweejaarlijkse prijs van de Nederlandse betonindustrie. De prijzen zijn dit jaar voor de zeventiende keer uitgereikt. In totaal waren er 98 projecten ingediend in zes categorieën.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ingenieursbureau Amsterdam (IBA)

Amsterdamse sluis-innovatie wint Betonprijs 2011 | Infrasite

Amsterdamse sluis-innovatie wint Betonprijs 2011

Sluis 124 in de Amsterdamse wijk IJburg heeft de Betonprijs 2011 gewonnen in de categorie ‘constructies in de waterbouw’. De sluis heeft als eerste ter wereld deuren van hogesterktebeton. Zowel de bouwkosten als de onderhoudskosten zijn daardoor veel lager. De gemeente Amsterdam ontwikkelde de oplossing en verzorgde samen met het bedrijfsleven en het onderwijs de uitwerking. De onderscheiding werd gisterenavond uitgereikt tijdens het Betonprijsdiner in Rotterdam.

Sluisdeuren zijn traditioneel van hout of staal. De bouw- en onderhoudskosten van beton zijn echter flink lager. Ook scoort beton beter op duurzaamheid. Dat concludeerde Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) zes jaar geleden in een studie naar het gebruik van beton voor sluisdeuren. Op basis daarvan maakten twee afstudeerders van de Hogeschool Amsterdam, samen met IBA-experts en een aantal externe adviseurs, het uiteindelijke ontwerp.

De slechts 10 centimeter dikke, 6,5 meter lange deuren hebben rondom een afgeschuinde rand van 35 bij 40 centimeter. De circa 4,5 meter hoge deuren wegen ruim 14 ton. De jury prees niet alleen het innovatieve karakter van de deuren, maar vooral ook het totaal: het samenspel tussen de architectonische vormgeving van het sluiscomplex, de technische uitwerking en de uiteindelijke uitvoering op de bouwplaats.

Opdrachtgever Projectbureau IJburg (PBIJ) heeft bij de uiteindelijke beslissing voor het gebruik van beton nadrukkelijk de markt betrokken. Partijen konden bij de aanbesteding zowel stalen als betonnen deuren aanbieden. Beton bleek inderdaad voordeliger, zo’n 20 procent. In een eerder stadium had PBIJ de beheerders van de sluis, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, stadsdeel Zeeburg en Waternet, al overtuigd van de lagere onderhoudskosten van beton.

Sluis 124 is een van de vier sluizen op IJburg en is ontworpen door Meyer & Van Schooten architecten. Hoofdaannemer was Schuurmans Betonbouw. Haitsma Beton ontwikkelde het speciale betonmengsel.

De Betonprijs is de tweejaarlijkse prijs van de Nederlandse betonindustrie. De prijzen zijn dit jaar voor de zeventiende keer uitgereikt. In totaal waren er 98 projecten ingediend in zes categorieën.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ingenieursbureau Amsterdam (IBA)