Alstom presenteert de nieuwste ultrahogesnelheidstrein AGV

Alstom presenteert de AGV, de nieuwste ultrahogesnelheidstrein die een kruissnelheid van 360 km/h kan halen

Saint Ouen Cedex, France – Alstom presenteert op dinsdag 5 februari 2008 het prototype van de AGV , de jongste, nieuwste generatie ultrahogesnelheidstrein. Het gaat om een geavanceerd model enkeldekker met gelede rijtuigen, een technologie die eveneens heeft bijgedragen aan het succes van de Franse TGV , en met een nieuw, gespreid aandrijfsysteem. De AGV is ontworpen om een kruissnelheid van 360 km/h te halen. Alstom heeft zijn eerste klant voor dit model ook al gevonden: de nieuwe aanbieder van spoorwegdiensten in Italië, NTV .

Patrick Kron, voorzitter en Chief Executive Officer van Alstom en Philippe Mellier, president-directeur van Alstom Transport, presenteerden het prototype van de AGV op dinsdag 5 februari 2008 in de fabriek van Alstom Transport in La Rochelle (Frankrijk), in aanwezigheid van de Franse president Nicolas Sarkozy en een groot aantal hoogwaardigheidsbekleders.

Tijdens de ceremonie werd de nadruk gelegd op het futuristische, aerodynamische ontwerp van de AGV en zijn innovatieve technologieën. De AGV is de eerste trein ter wereld met een geleed model (waarbij het draaistel tussen de rijtuigen in is geplaatst), dat zorgt voor het hoogste niveau van veiligheid, in combinatie met een gespreid aandrijfsysteem (de motor van de trein is op de draaistellen onder de trein geplaatst). Dankzij deze innovatie kan het aantal zitplaatsen in de trein, indien nodig, aanzienlijk worden verhoogd omdat een locomotief overbodig is geworden. Dit nieuwe model biedt vervoerders nog meer flexibiliteit. Afhankelijk van de vraag kunnen ze de lengte van hun treinen aanpassen (variërend van 7 tot 14 rijtuigen, met 250 tot 650 zitplaatsen). Zo zullen ook de onderhoudskosten aanzienlijk lager uitkomen.

De AGV is bijzonder milieuvriendelijk, verbruikt 15% minder energie dan zijn voornaamste concurrenten en beschikt bovendien over het jongste ERTMS-beveiligingssysteem, zodat hij op alle Europese spoorlijnen kan worden ingezet. Bij de productie van de AGV zullen de fabrieken van Alstom in Frankrijk (in La Rochelle, Ornans, Tarbes, Le Creusot, Villeurbanne, Reichshoffen) en in Italië (in Bologna en Savigliano) worden betrokken.

Het nieuwe tractiesysteem van de AGV werd al onder extreme omstandigheden getest: het werd namelijk gebruikt in de trein die op 3 april 2007 met 574,8 km/uur het wereldsnelheidsrecord vestigde.

Patrick Kron, voorzitter en Chief Executive Officer van Alstom, zei: “Bij de ontwikkeling van deze trein hebben we gebruikgemaakt van onze eigen middelen, een vrij ongebruikelijke aanpak in de spoorwegsector, omdat we in de gaten hadden dat de markt voor het reizen per hogesnelheidstreinen op het punt stond te veranderen. Om marktleider te kunnen blijven moesten we ons productaanbod dus wel verbreden en moderniseren. De AGV wordt op het juiste moment gelanceerd, aangezien hogesnelheidstreinen in een nieuwe expansiefase zijn beland, niet alleen op hun traditionele markten, maar ook in veel ontwikkelingslanden.”

De afgelopen 25 jaar heeft Alstom meer dan 650 TGV’s verkocht en is daarmee in deze zeer geavanceerde technologie de nummer één van de wereld geworden. Inmiddels zijn al bijna anderhalf miljard passagiers volkomen veilig met treinen van Alstom vervoerd over meer dan 2 miljard kilometer. Dat komt overeen met 6.500 keer de afstand van de aarde tot de maan. Onlangs ontving Alstom nog twee grote exportorders voor TGV Duplextreinen uit Argentinië en Marokko.

Philippe Mellier, president-directeur van Alstom Transport, zei over de AGV dat deze trein “zowel het product is van Alstoms ongeëvenaarde ervaring op het gebied van ultrahogesnelheidstreinen, wat wordt ondersteund door de successen tijdens onze 25 jaar lange staat van dienst, als het resultaat van de kracht van Alstom om innovaties door te voeren, waardoor het bedrijf zich in de voorhoede van de ontwikkelingen op het gebied van spoorwegtechnologie heeft weten te handhaven. Het vertrouwen dat NTV, de nieuwe aanbieder van spoorwegdiensten in Italië, als eerste echte koper van de AGV in Alstom heeft getoond, stelt ons in staat om op korte termijn te laten zien wat de prestaties, het comfort, het gemak, de milieuvriendelijkheid en de lage kosten van eigendom van deze trein zoal zijn.”

De nieuwe aanbieder van spoorwegdiensten in Italië, NTV, heeft een order voor 25 treinen geplaatst (met een optie voor nog eens 10) en een onderhoudscontract met Alstom afgesloten. De productie van de eerste treinen start halverwege 2008; dezen zullen vanaf 2010 worden geleverd.

Over Alstom Transport

Alstom Transport is voorstander van duurzame mobiliteit en ontwikkelt daarom een zeer complete serie systemen, uitrusting en diensten voor de spoorwegsector. Alstom Transport beheert hele transportsystemen, maakt rollend materieel, zorgt voor seininstallaties en infrastructuur en biedt kant en klare oplossingen. In het boekjaar 2006/2007 wist Alstom Transport, dankzij een hogere omzet, op te klimmen tot de nummer één van de wereld op de transportmarkt.

(1) AGV staat voor Automotrice Grande Vitesse [hogesnelheidsrijtuig met eigen aandrijving]. AGV is een geregistreerd handelsmerk van Alstom.

(2) TGV is een geregistreerd handelsmerk van de Franse spoorwegen SNCF.

(3) Nuovo trasporto Viaggiatori.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ALSTOM Transport

Alstom presenteert de nieuwste ultrahogesnelheidstrein AGV | Infrasite

Alstom presenteert de nieuwste ultrahogesnelheidstrein AGV

Alstom presenteert de AGV, de nieuwste ultrahogesnelheidstrein die een kruissnelheid van 360 km/h kan halen

Saint Ouen Cedex, France – Alstom presenteert op dinsdag 5 februari 2008 het prototype van de AGV , de jongste, nieuwste generatie ultrahogesnelheidstrein. Het gaat om een geavanceerd model enkeldekker met gelede rijtuigen, een technologie die eveneens heeft bijgedragen aan het succes van de Franse TGV , en met een nieuw, gespreid aandrijfsysteem. De AGV is ontworpen om een kruissnelheid van 360 km/h te halen. Alstom heeft zijn eerste klant voor dit model ook al gevonden: de nieuwe aanbieder van spoorwegdiensten in Italië, NTV .

Patrick Kron, voorzitter en Chief Executive Officer van Alstom en Philippe Mellier, president-directeur van Alstom Transport, presenteerden het prototype van de AGV op dinsdag 5 februari 2008 in de fabriek van Alstom Transport in La Rochelle (Frankrijk), in aanwezigheid van de Franse president Nicolas Sarkozy en een groot aantal hoogwaardigheidsbekleders.

Tijdens de ceremonie werd de nadruk gelegd op het futuristische, aerodynamische ontwerp van de AGV en zijn innovatieve technologieën. De AGV is de eerste trein ter wereld met een geleed model (waarbij het draaistel tussen de rijtuigen in is geplaatst), dat zorgt voor het hoogste niveau van veiligheid, in combinatie met een gespreid aandrijfsysteem (de motor van de trein is op de draaistellen onder de trein geplaatst). Dankzij deze innovatie kan het aantal zitplaatsen in de trein, indien nodig, aanzienlijk worden verhoogd omdat een locomotief overbodig is geworden. Dit nieuwe model biedt vervoerders nog meer flexibiliteit. Afhankelijk van de vraag kunnen ze de lengte van hun treinen aanpassen (variërend van 7 tot 14 rijtuigen, met 250 tot 650 zitplaatsen). Zo zullen ook de onderhoudskosten aanzienlijk lager uitkomen.

De AGV is bijzonder milieuvriendelijk, verbruikt 15% minder energie dan zijn voornaamste concurrenten en beschikt bovendien over het jongste ERTMS-beveiligingssysteem, zodat hij op alle Europese spoorlijnen kan worden ingezet. Bij de productie van de AGV zullen de fabrieken van Alstom in Frankrijk (in La Rochelle, Ornans, Tarbes, Le Creusot, Villeurbanne, Reichshoffen) en in Italië (in Bologna en Savigliano) worden betrokken.

Het nieuwe tractiesysteem van de AGV werd al onder extreme omstandigheden getest: het werd namelijk gebruikt in de trein die op 3 april 2007 met 574,8 km/uur het wereldsnelheidsrecord vestigde.

Patrick Kron, voorzitter en Chief Executive Officer van Alstom, zei: “Bij de ontwikkeling van deze trein hebben we gebruikgemaakt van onze eigen middelen, een vrij ongebruikelijke aanpak in de spoorwegsector, omdat we in de gaten hadden dat de markt voor het reizen per hogesnelheidstreinen op het punt stond te veranderen. Om marktleider te kunnen blijven moesten we ons productaanbod dus wel verbreden en moderniseren. De AGV wordt op het juiste moment gelanceerd, aangezien hogesnelheidstreinen in een nieuwe expansiefase zijn beland, niet alleen op hun traditionele markten, maar ook in veel ontwikkelingslanden.”

De afgelopen 25 jaar heeft Alstom meer dan 650 TGV’s verkocht en is daarmee in deze zeer geavanceerde technologie de nummer één van de wereld geworden. Inmiddels zijn al bijna anderhalf miljard passagiers volkomen veilig met treinen van Alstom vervoerd over meer dan 2 miljard kilometer. Dat komt overeen met 6.500 keer de afstand van de aarde tot de maan. Onlangs ontving Alstom nog twee grote exportorders voor TGV Duplextreinen uit Argentinië en Marokko.

Philippe Mellier, president-directeur van Alstom Transport, zei over de AGV dat deze trein “zowel het product is van Alstoms ongeëvenaarde ervaring op het gebied van ultrahogesnelheidstreinen, wat wordt ondersteund door de successen tijdens onze 25 jaar lange staat van dienst, als het resultaat van de kracht van Alstom om innovaties door te voeren, waardoor het bedrijf zich in de voorhoede van de ontwikkelingen op het gebied van spoorwegtechnologie heeft weten te handhaven. Het vertrouwen dat NTV, de nieuwe aanbieder van spoorwegdiensten in Italië, als eerste echte koper van de AGV in Alstom heeft getoond, stelt ons in staat om op korte termijn te laten zien wat de prestaties, het comfort, het gemak, de milieuvriendelijkheid en de lage kosten van eigendom van deze trein zoal zijn.”

De nieuwe aanbieder van spoorwegdiensten in Italië, NTV, heeft een order voor 25 treinen geplaatst (met een optie voor nog eens 10) en een onderhoudscontract met Alstom afgesloten. De productie van de eerste treinen start halverwege 2008; dezen zullen vanaf 2010 worden geleverd.

Over Alstom Transport

Alstom Transport is voorstander van duurzame mobiliteit en ontwikkelt daarom een zeer complete serie systemen, uitrusting en diensten voor de spoorwegsector. Alstom Transport beheert hele transportsystemen, maakt rollend materieel, zorgt voor seininstallaties en infrastructuur en biedt kant en klare oplossingen. In het boekjaar 2006/2007 wist Alstom Transport, dankzij een hogere omzet, op te klimmen tot de nummer één van de wereld op de transportmarkt.

(1) AGV staat voor Automotrice Grande Vitesse [hogesnelheidsrijtuig met eigen aandrijving]. AGV is een geregistreerd handelsmerk van Alstom.

(2) TGV is een geregistreerd handelsmerk van de Franse spoorwegen SNCF.

(3) Nuovo trasporto Viaggiatori.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ALSTOM Transport

Een uitgave van ProMedia Group
ProMedia Group
ProMedia Group
Weena 505 B18
3013 AL Rotterdam

Tel: +31 (0)10-280-1024
redactie@infrasite.nl