Fiets volwaardig onderdeel klimaatbeleid

De Fietsersbond is blij met het door het kabinet gepresenteerde Klimaatakkoord. "Wij hebben ervoor gepleit om de fiets te stimuleren als een onmisbare schakel in ons mobiliteitssysteem. En dat is gebeurd. Met als meest tastbare resultaat 75 miljoen euro voor fietsstallingen bij OV-knooppunten."

Ook uit het Klimaatakkoord – waarbij de Fietsersbond een van de partijen is aan de mobiliteitstafel – blijkt dat de fiets is geëmancipeerd tot een volwaardig onderdeel van het Nederlandse mobiliteitsbeleid. Dat is logisch gezien de enorme vervoersprestatie van de fiets. En de fiets is ook verreweg het klimaatvriendelijkste vervoermiddel.

Hard en zacht

Jaap Kamminga, hoofd Beleid bij de Fietsersbond: "Heel lang bleef het spannend wat het kabinet over had voor meer fiets binnen het Klimaatakkoord. We zijn heel tevreden dat het akkoord zowel harde afspraken bevat, zoals de bijdrage voor stallingen, als zachte maatregelen, zoals de werkgeversaanpak met Anders Reizen en het stimuleren van vrachtfietsen. Daarbij zijn de fietsmaatregelen voor de hele samenleving goed: fietsen is immers niet alleen goed voor het klimaat, deze maatregelen zullen ook bijdragen aan een betere gezondheid, bereikbaarheid en leefbaarheid."

Wat is er bereikt voor de fietser in dit Klimaatakkoord?

  • 75 miljoen voor fietsenstallingen

    Voor het openbaar vervoer is de fiets onmisbaar. Zeker in de grote steden komen de meeste treinreizigers met de fiets naar het station. Om het ov voor reizigers aantrekkelijk te houden en te maken, vindt de Fietsersbond het belangrijk te investeren in een soepele overstap van fiets naar trein. Er komt 75 miljoen voor extra fietsenstallingen bij ov-knooppunten.

  • Fiets vanaf uiterlijk 2030 structureel onderdeel van het rijksbeleid

    Het Rijk neemt de fiets als integraal onderdeel op in ruimtelijke en mobiliteitsopgaven. Dit zal op korte termijn weinig verschil maken maar vanaf uiterlijk 2030, wanneer het mobiliteitsfonds start, is de fiets niet meer afhankelijk van incidentele budgetten op rijksniveau.

  • Stadslogistiek met vrachtfietsen

    In he Klimaatakkoord is er veel aandacht voor het stimuleren van bezorging per vrachtfiets in het kader van zero-emissie stadslogistiek. Dieselbusjes zijn niet goed voor het klimaat en niet goed voor onze longen. Vrachtfietsen kunnen in stedelijke gebieden de rol van de busjes overnemen. Belangrijk is dan wel dat steden routes ontwikkelen waar deze vrachtfietsen snel en zonder gevaar voor zichzelf en anderen kunnen rijden. De Fietsersbond noemt dat netwerk het Fietsfamilienetwerk. Naast deze brede en veilige routes heeft de vrachtlogistiek ook hubs nodig voor het overladen van vracht en plekken in binnensteden waar ze kunnen laden en lossen.

  • Fietsen naar het werk

    Werkgevers gaan hun werknemers aanmoedigen om zo klimaatvriendelijk naar het werk te komen. Op de fiets dus. Elf fietsambassadeurs gaan zich hard maken voor hun fietsende werknemers. In totaal moeten acht miljard kilometers met de fiets en het ov worden afgelegd in plaats van met de auto.

  • Fietsprojecten laten meeliften bij grootschalige infrastructuurprojecten

    Er komen veel grootschalige infrastructurele projecten de komende jaren. Een uitgelezen kans om bijvoorbeeld de vernieuwing van een brug meteen een fietspad aan te leggen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Landelijk bureau Fietsersbond