Toekomstvisies openbare ruimte in ‘App to the Future’

Foto: Ivo Ketelaar

Technologie in de openbare ruimte is alomtegenwoordig: denk aan parkeersensoren, ‘slimme’ straatverlichting, of de navigatie op onze telefoon. Als dit nu al zo is, hoe ziet die publieke ruimte er dan uit over 20 of 30 jaar? HvA-onderzoeker Gabriele Ferri van het HvA-lectoraat Play & Civic Media wil weten hoe burgers hierover denken. Hij verzamelt in de ‘App to the Future’ de toekomstvisies van mensen over technologie in Amsterdam van nu en 2031.

Toekomstvisies
Een aantal ‘futuristische’ voorspellingen uit Science Fiction-films of boeken van decennia geleden, zijn inmiddels werkelijkheid geworden in ons straatbeeld. Zo voorzag de Britse schrijver HG Wells al in de jaren ’20 van de vorige eeuw hoe mensen met draadloze mobiele ‘telefoons’ zouden communiceren.

Wat zijn eigenlijk de toekomstvisies die mensen anno nu hebben, als het gaat om technologieën in de openbare ruimte over 20 of 30 jaar? HvA-onderzoeker en game designer Gabriele Ferri brengt dit in kaart. ‘Technologie in de openbare ruimte is nu al overal’, zegt Ferri. ‘Wat vrezen mensen van deze technologie en waaraan hebben ze juist behoefte? Als design researchers willen wij dit weten, het geeft ons richting en focus.’

App en bordspel
Ferri ontwikkelde daarom de ‘App to the Future’, een app die mensen op een speelse manier aanzet om over de toekomst na te denken en hun mening daarover achter te laten. De app wordt nog verder doorontwikkeld en wordt momenteel binnen een testgroep van de HvA gebruikt. MIC-student Genèviéve Korte maakte een bijbehorende graphic novel en boardgame, die sinds kort beschikbaar zijn.

Sciencefiction spionnenverhaal
Genèviéve Korte maakte ook de storyline die de basis vormt voor de app en het spel. Het is een interactief sciencefiction-verhaal, dat mensen prikkelt om met ‘nieuwe ogen’ naar de technologie om hen heen te kijken, en waarin ze hun mening over de toekomst geven over verschillende onderwerpen.

De speler maakt in dit verhaal kennis met twee karakters (Helix en Sammy) vanuit het jaar 2031 en moet verschillende opdrachten uitvoeren om zijn karakter te helpen. Een voorbeeld: de app (of het tekstboekje) vertelt op een punt in het verhaal dat er een datalek plaatsvindt naar het jaar 2031; dit moet verhinderd worden. De speler moet daarom goed letten op groepen mensen die hun telefoons gebruiken.

De achterliggende gedachte van deze opdracht, is dat de speler let op opvallende dingen in het gedrag van mensen die in groepen met technologieën omgaan. De speler wordt zo bewust gemaakt van iets dat hij/zij dagelijks misschien niet opmerkt. Daarna wordt de speler naar zijn toekomstvisie gevraagd: isoleert de technologie bijvoorbeeld mensen van elkaar, of ontstaat er een andere vorm van interactie?

Het tekstboekje en het bordspel die Genèviéve maakte, zijn nu af en worden in april gepresenteerd op de internationale conferentie Games for Cities te Rotterdam.

Kat met een fitbit
Onderzoeker Gabriele Ferri vertelt dat doel van het bordspel en de app niet alleen is om designers inzicht te bieden, maar ook om mensen te engageren. Hun feedback over de toekomst kan op termijn leiden tot nieuwe innovatieve toepassingen. ‘En dat is belangrijk, want de ontwikkeling is huge’, aldus Ferri. ‘De technologie gaat veranderen hoe we over 20 jaar van en naar werk bewegen, en hoe we met elkaar omgaan. Misschien verandert het zelfs hoe we met onze huisdieren omgaan. Er zijn namelijk al mensen die hun kat een Fitbit omdoen.‘ (een ‘slimme’ armband die o.a. beweging monitort.)

Meer informatie
graphic novel en boardgame
conferentie Games for Cities

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Hogeschool van Amsterdam (HvA)

Toekomstvisies openbare ruimte in ‘App to the Future’ | Infrasite

Toekomstvisies openbare ruimte in ‘App to the Future’

Foto: Ivo Ketelaar

Technologie in de openbare ruimte is alomtegenwoordig: denk aan parkeersensoren, ‘slimme’ straatverlichting, of de navigatie op onze telefoon. Als dit nu al zo is, hoe ziet die publieke ruimte er dan uit over 20 of 30 jaar? HvA-onderzoeker Gabriele Ferri van het HvA-lectoraat Play & Civic Media wil weten hoe burgers hierover denken. Hij verzamelt in de ‘App to the Future’ de toekomstvisies van mensen over technologie in Amsterdam van nu en 2031.

Toekomstvisies
Een aantal ‘futuristische’ voorspellingen uit Science Fiction-films of boeken van decennia geleden, zijn inmiddels werkelijkheid geworden in ons straatbeeld. Zo voorzag de Britse schrijver HG Wells al in de jaren ’20 van de vorige eeuw hoe mensen met draadloze mobiele ‘telefoons’ zouden communiceren.

Wat zijn eigenlijk de toekomstvisies die mensen anno nu hebben, als het gaat om technologieën in de openbare ruimte over 20 of 30 jaar? HvA-onderzoeker en game designer Gabriele Ferri brengt dit in kaart. ‘Technologie in de openbare ruimte is nu al overal’, zegt Ferri. ‘Wat vrezen mensen van deze technologie en waaraan hebben ze juist behoefte? Als design researchers willen wij dit weten, het geeft ons richting en focus.’

App en bordspel
Ferri ontwikkelde daarom de ‘App to the Future’, een app die mensen op een speelse manier aanzet om over de toekomst na te denken en hun mening daarover achter te laten. De app wordt nog verder doorontwikkeld en wordt momenteel binnen een testgroep van de HvA gebruikt. MIC-student Genèviéve Korte maakte een bijbehorende graphic novel en boardgame, die sinds kort beschikbaar zijn.

Sciencefiction spionnenverhaal
Genèviéve Korte maakte ook de storyline die de basis vormt voor de app en het spel. Het is een interactief sciencefiction-verhaal, dat mensen prikkelt om met ‘nieuwe ogen’ naar de technologie om hen heen te kijken, en waarin ze hun mening over de toekomst geven over verschillende onderwerpen.

De speler maakt in dit verhaal kennis met twee karakters (Helix en Sammy) vanuit het jaar 2031 en moet verschillende opdrachten uitvoeren om zijn karakter te helpen. Een voorbeeld: de app (of het tekstboekje) vertelt op een punt in het verhaal dat er een datalek plaatsvindt naar het jaar 2031; dit moet verhinderd worden. De speler moet daarom goed letten op groepen mensen die hun telefoons gebruiken.

De achterliggende gedachte van deze opdracht, is dat de speler let op opvallende dingen in het gedrag van mensen die in groepen met technologieën omgaan. De speler wordt zo bewust gemaakt van iets dat hij/zij dagelijks misschien niet opmerkt. Daarna wordt de speler naar zijn toekomstvisie gevraagd: isoleert de technologie bijvoorbeeld mensen van elkaar, of ontstaat er een andere vorm van interactie?

Het tekstboekje en het bordspel die Genèviéve maakte, zijn nu af en worden in april gepresenteerd op de internationale conferentie Games for Cities te Rotterdam.

Kat met een fitbit
Onderzoeker Gabriele Ferri vertelt dat doel van het bordspel en de app niet alleen is om designers inzicht te bieden, maar ook om mensen te engageren. Hun feedback over de toekomst kan op termijn leiden tot nieuwe innovatieve toepassingen. ‘En dat is belangrijk, want de ontwikkeling is huge’, aldus Ferri. ‘De technologie gaat veranderen hoe we over 20 jaar van en naar werk bewegen, en hoe we met elkaar omgaan. Misschien verandert het zelfs hoe we met onze huisdieren omgaan. Er zijn namelijk al mensen die hun kat een Fitbit omdoen.‘ (een ‘slimme’ armband die o.a. beweging monitort.)

Meer informatie
graphic novel en boardgame
conferentie Games for Cities

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Hogeschool van Amsterdam (HvA)