Siemens ontwikkelt zelfstandig vliegende minihelikopter

Siemens maakt gebruik van een met sensoren uitgeruste minihelikopter voor het verzamelen en interpreteren van videobeelden. Dit toestel, een zogenoemde quadrocopter, kan op basis van de verzamelde data een digitaal 3D-model creëren van de directe omgeving van bijvoorbeeld evenementenlocaties en fabrieksgebouwen. Bij Siemens leren onderzoekers de quadrocopter steeds beter kijken. Het onbemande systeem heeft een diameter van bijna een meter en is voorzien van vier rotors. Tijdens de vlucht registreert het systeem de omgeving met lasers, terwijl optische sensoren en videocamera’s elk detail vastleggen.

In een proces dat bekend staat als "supervised learning" worden zulke systemen eerst geprepareerd met honderdduizenden beelden. Zo wordt als het ware het proces geïmiteerd waarbij een kind onderscheid leert te maken tussen bijvoorbeeld een boom en een antenne, omdat het in het verleden al talloze objecten heeft gezien. Vervolgens worden deze beelden via intelligente algoritmen onderzocht op typische kenmerken. Op basis hiervan kan de quadrocopter een nauwkeurig digitaal 3D-model van zijn omgeving samenstellen, bijvoorbeeld van bagageafhandelingen, fabrieksgebouwen of evenementenlocaties ten behoeve van bouwplanningen of gebouwinspecties. In de toekomst kan het toestel routinematige vluchten uitvoeren voor de inspectie van slecht toegankelijke installaties, zoals windmolens en hoogspanningsmasten. Computerwetenschappers van Corporate Technology in Princeton en München werken samen met robotica-experts van het Massachusetts Institute of Technology in Boston om deze geavanceerde "eye in the sky"-technologie verder te ontwikkelen. Doel van het project is het creëren van een systeem dat digitale modellen van complexe binnenruimtes kan produceren en ontoegankelijke installaties kan inspecteren.

Bij andere projecten die worden uitgevoerd in diverse R&D-centra ontwikkelt Siemens systemen die luchtopnamen kunnen analyseren op complexe patronen (bijvoorbeeld van industrieterreinen, gebouwen of wegen), systemen die röntgenfoto’s van bagage en zeecontainers kunnen onderzoeken op verdachte voorwerpen, systemen die verkeersborden kunnen identificeren en lezenen systemen die toezicht houden op mensenmenigten.

Voor onderzoekers op het gebied van kunstmatige intelligentie vormt de ontwikkeling van een systeem met visuele competentie na 50 jaar nog steeds een grote uitdaging. Computers zijn nog steeds opmerkelijk primitief als het gaat om het kijken naar de echte wereld. Waar een klein kind moeiteloos het verschil ziet tussen een boom en een antenne, is een computer niet in staat om dergelijke beelden betrouwbaar aan het betreffende object te relateren. Onderzoeksgroepen uit wetenschap en industrie zijn dan ook druk bezig om de beeldverwerkingfuncties van kunstmatige systemen te verbeteren.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Siemens Nederland N.V.