Bilthoven stap dichterbij nieuw stationsgebied

ProRail gunt opdracht van ruim 13 miljoen aan aannemer Heijmans Beton- en Waterbouw

Start bouw medio 2012

Onderdoorgang spoor voor autoverkeer 2013 gereed, onderdoorgang voor fietsers en voetgangers 2015 gereed

Vandaag hebben ProRail en aannemer Heijmans Beton- en Waterbouw de samenwerkingsovereenkomst voor de modernisering van het stationsgebied van Bilthoven getekend. Het einde van de overweg aan de Soestdijkseweg en een nieuw gezicht voor de stationsomgeving van Bilthoven komen hiermee dichterbij.

“Vandaag zetten we een volgende stap in de modernisering van het stationsgebied van Bilthoven. Een mooie dag voor bewoners van Bilthoven en treinreizigers. Ik ben erg blij dat we dit samen gaan doen met een aannemer die de nodige ervaring en kennis heeft. Ik heb alle vertrouwen in een goede samenwerking, met een mooi stationsgebied voor Bilthoven als het resultaat,” aldus Patrick Buck Directeur Projecten van ProRail.

Gert-Jan Vermeulen, directeur Heijmans Beton- en Waterbouw: "We zien onszelf in Bilthoven niet als ‘aannemer’, maar als een professionele partner die rekening houdt met de belangen van alle andere betrokkenen. Reizigers, voetgangers, winkeliers, omwonenden, iedereen is gebaat bij een veilige en adequate uitvoering van de werkzaamheden. Met natuurlijk zo min mogelijk overlast. Deze zaken zijn hier essentieel, omdat het werken in een druk centrumgebied de lat nu eenmaal een stuk hoger legt. Inventieve oplossingen, een bijzonder strakke planning, goede samenwerking, dit project vraagt alles van onze kennis en kunde."

Na een periode van studie en voorbereiding gaat in de zomer van volgend jaar de schop in de grond. Bewoners van Bilthoven en reizigers gaan dan echt zien dat het stationsgebied de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. De overweg op de Soestdijkseweg verdwijnt en maakt plaats voor twee onderdoorgangen. Eén voor snelverkeer en één voor fietsers en voetgangers. ProRail en Heijmans Beton- en Waterbouw starten medio 2012 met de bouw van de onderdoorgang voor snelverkeer. Deze onderdoorgang komt in het verlengde van de Spoorlaan en is in 2013 gereed. Zodra de tunnel voor snelverkeer in gebruik is genomen, starten ProRail en Heijmans met de bouw van de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers. Deze komt op de plek van de huidige overweg aan de Soestdijkseweg en is medio 2015 gereed. Naast de bouw van de onderdoorgangen wordt de toegang tot het station in Bilthoven vernieuwd.

De werkzaamheden zullen niet onopgemerkt voorbij gaan. ProRail en Heijmans zetten alles op alles om de overlast van de bouw voor bewoners, ondernemers en reizigers zoveel mogelijk te beperkt blijft. Het station en het centrum van Bilthoven blijven toegankelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Bilthoven stap dichterbij nieuw stationsgebied | Infrasite

Bilthoven stap dichterbij nieuw stationsgebied

ProRail gunt opdracht van ruim 13 miljoen aan aannemer Heijmans Beton- en Waterbouw

Start bouw medio 2012

Onderdoorgang spoor voor autoverkeer 2013 gereed, onderdoorgang voor fietsers en voetgangers 2015 gereed

Vandaag hebben ProRail en aannemer Heijmans Beton- en Waterbouw de samenwerkingsovereenkomst voor de modernisering van het stationsgebied van Bilthoven getekend. Het einde van de overweg aan de Soestdijkseweg en een nieuw gezicht voor de stationsomgeving van Bilthoven komen hiermee dichterbij.

“Vandaag zetten we een volgende stap in de modernisering van het stationsgebied van Bilthoven. Een mooie dag voor bewoners van Bilthoven en treinreizigers. Ik ben erg blij dat we dit samen gaan doen met een aannemer die de nodige ervaring en kennis heeft. Ik heb alle vertrouwen in een goede samenwerking, met een mooi stationsgebied voor Bilthoven als het resultaat,” aldus Patrick Buck Directeur Projecten van ProRail.

Gert-Jan Vermeulen, directeur Heijmans Beton- en Waterbouw: "We zien onszelf in Bilthoven niet als ‘aannemer’, maar als een professionele partner die rekening houdt met de belangen van alle andere betrokkenen. Reizigers, voetgangers, winkeliers, omwonenden, iedereen is gebaat bij een veilige en adequate uitvoering van de werkzaamheden. Met natuurlijk zo min mogelijk overlast. Deze zaken zijn hier essentieel, omdat het werken in een druk centrumgebied de lat nu eenmaal een stuk hoger legt. Inventieve oplossingen, een bijzonder strakke planning, goede samenwerking, dit project vraagt alles van onze kennis en kunde."

Na een periode van studie en voorbereiding gaat in de zomer van volgend jaar de schop in de grond. Bewoners van Bilthoven en reizigers gaan dan echt zien dat het stationsgebied de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. De overweg op de Soestdijkseweg verdwijnt en maakt plaats voor twee onderdoorgangen. Eén voor snelverkeer en één voor fietsers en voetgangers. ProRail en Heijmans Beton- en Waterbouw starten medio 2012 met de bouw van de onderdoorgang voor snelverkeer. Deze onderdoorgang komt in het verlengde van de Spoorlaan en is in 2013 gereed. Zodra de tunnel voor snelverkeer in gebruik is genomen, starten ProRail en Heijmans met de bouw van de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers. Deze komt op de plek van de huidige overweg aan de Soestdijkseweg en is medio 2015 gereed. Naast de bouw van de onderdoorgangen wordt de toegang tot het station in Bilthoven vernieuwd.

De werkzaamheden zullen niet onopgemerkt voorbij gaan. ProRail en Heijmans zetten alles op alles om de overlast van de bouw voor bewoners, ondernemers en reizigers zoveel mogelijk te beperkt blijft. Het station en het centrum van Bilthoven blijven toegankelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail