Meer tijd voor aanvullend onderzoek oplossing Wilhelminakanaal Tilburg

Foto: Ivo Ketelaar

Het ministerie van IenM doet momenteel onderzoek naar de bodem in de omgeving van het Wilhelminakanaal in Tilburg en de effecten van een eventuele verlaging van het kanaalpeil. Dit onderzoek vergt extra tijd.

Minister Schultz van Haegen heeft provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg hierover geïnformeerd en beide partijen geven hier ook de ruimte voor. Het Rijk, provincie en gemeente hebben afgesproken om bij de keuze voor een definitieve oplossing geen tijdverlies op te lopen. De voorbereidingen voor de herbouw van sluis II zijn dan ook doorgegaan. In juli zijn de resultaten van het aanvullend onderzoek bekend, zodat er dan door alle partijen een definitief besluit kan worden genomen.

Aanleiding: grondwaterproblematiek
Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg werken aan de verbreding van het Wilhelminakanaal. Onderdeel van het project is de vervanging van sluizen II en III door 1 nieuwe sluis III. Door de sloop van sluis II zou het waterpeil in het Wilhelminakanaal met 2,55 m dalen en neemt de reistijd voor schepen af. Eerder bleek dat als de werkzaamheden volgens de originele plannen worden uitgevoerd, de kanaalpeilverlaging een nadeliger effect op de omgeving zou hebben dan in het verleden is berekend. Om eventuele schade aan woningen en gebouwen in de directe omgeving te voorkomen, wordt op dit moment aanvullend onderzoek gedaan naar een goede oplossing.

Aanvullend onderzoek ten behoeve van definitieve oplossing
Voor dit aanvullend onderzoek zijn in de maanden maart en april extra sonderingen en grondboringen uitgevoerd (ook in tuinen van Reeshofbewoners) om zo een nog beter beeld te krijgen van de bodemopbouw. In juli zijn alle resultaten van de aanvullende onderzoeken bekend, zodat daarna een definitief besluit genomen kan worden: herbouw sluis II of een alternatieve keuze.

Afbouw sluis III
Het verbreden en verdiepen van het kanaal en de aanleg van de nieuwe sluis III hebben geen nadelig effect op het grondwaterpeil in de omgeving. Rijkswaterstaat is momenteel bezig met de afbouw van deze sluis III en het kanaalpand tussen sluis II en III. De nieuwe sluis kan naar verwachting in oktober in gebruik worden genomen. De overige werkzaamheden zijn in november klaar.

Fietspad
Het fietspad langs het Wilhelminakanaal aan de kant van de Reeshof wordt in fasen opgeleverd. Het gedeelte tussen sluis II en de Burgemeester van Voorst tot Voorstweg wordt vandaag opengesteld. Ter hoogte van de sluis wordt het fietsverkeer nog omgeleid. Dit stuk is in december gereed.

Meer informatie van de redactie
Lees op Waterbouwsite Verbreding Wilhelminakanaal vertraagd

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Meer tijd voor aanvullend onderzoek oplossing Wilhelminakanaal Tilburg | Infrasite

Meer tijd voor aanvullend onderzoek oplossing Wilhelminakanaal Tilburg

Foto: Ivo Ketelaar

Het ministerie van IenM doet momenteel onderzoek naar de bodem in de omgeving van het Wilhelminakanaal in Tilburg en de effecten van een eventuele verlaging van het kanaalpeil. Dit onderzoek vergt extra tijd.

Minister Schultz van Haegen heeft provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg hierover geïnformeerd en beide partijen geven hier ook de ruimte voor. Het Rijk, provincie en gemeente hebben afgesproken om bij de keuze voor een definitieve oplossing geen tijdverlies op te lopen. De voorbereidingen voor de herbouw van sluis II zijn dan ook doorgegaan. In juli zijn de resultaten van het aanvullend onderzoek bekend, zodat er dan door alle partijen een definitief besluit kan worden genomen.

Aanleiding: grondwaterproblematiek
Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg werken aan de verbreding van het Wilhelminakanaal. Onderdeel van het project is de vervanging van sluizen II en III door 1 nieuwe sluis III. Door de sloop van sluis II zou het waterpeil in het Wilhelminakanaal met 2,55 m dalen en neemt de reistijd voor schepen af. Eerder bleek dat als de werkzaamheden volgens de originele plannen worden uitgevoerd, de kanaalpeilverlaging een nadeliger effect op de omgeving zou hebben dan in het verleden is berekend. Om eventuele schade aan woningen en gebouwen in de directe omgeving te voorkomen, wordt op dit moment aanvullend onderzoek gedaan naar een goede oplossing.

Aanvullend onderzoek ten behoeve van definitieve oplossing
Voor dit aanvullend onderzoek zijn in de maanden maart en april extra sonderingen en grondboringen uitgevoerd (ook in tuinen van Reeshofbewoners) om zo een nog beter beeld te krijgen van de bodemopbouw. In juli zijn alle resultaten van de aanvullende onderzoeken bekend, zodat daarna een definitief besluit genomen kan worden: herbouw sluis II of een alternatieve keuze.

Afbouw sluis III
Het verbreden en verdiepen van het kanaal en de aanleg van de nieuwe sluis III hebben geen nadelig effect op het grondwaterpeil in de omgeving. Rijkswaterstaat is momenteel bezig met de afbouw van deze sluis III en het kanaalpand tussen sluis II en III. De nieuwe sluis kan naar verwachting in oktober in gebruik worden genomen. De overige werkzaamheden zijn in november klaar.

Fietspad
Het fietspad langs het Wilhelminakanaal aan de kant van de Reeshof wordt in fasen opgeleverd. Het gedeelte tussen sluis II en de Burgemeester van Voorst tot Voorstweg wordt vandaag opengesteld. Ter hoogte van de sluis wordt het fietsverkeer nog omgeleid. Dit stuk is in december gereed.

Meer informatie van de redactie
Lees op Waterbouwsite Verbreding Wilhelminakanaal vertraagd

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat