Atsma ziet af van zeeverkeerscentrale

Er komt geen nieuwe verkeerscentrale voor de begeleiding van het scheepvaartverkeer op de Waddenzee, omdat er geen camerasystemen kunnen worden geleverd die volledig aan de gestelde eisen voldoen. De vuurtorens op Terschelling en Schiermonnikoog blijven daarom volledig bemenst. Dat heeft staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) vandaag besloten. “Met het oog op de veiligheid op zee en op de Waddeneilanden, accepteer ik geen onnodige risico’s. De veiligheid van het scheepvaartverkeer, van mens en natuur staan voor mij voorop. Daarom blijven de verkeersleiders 24 uur per dag op de Brandaris op Terschelling en op de vuurtoren van Schiermonnikoog”, aldus Atsma in een toelichting.

Rijkswaterstaat is in 2009 gestart met de voorbereidingen voor een zeeverkeerscentrale. Atsma liet eind 2010 al weten het menselijk oog op de vuurtoren overdag te behouden. “Een beginnende duinbrand, verboden kampvuren en surfers in de problemen worden eerder waargenomen door het menselijk oog dan een camera, zo leert de praktijk”, aldus de staatssecretaris.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)

Atsma ziet af van zeeverkeerscentrale | Infrasite

Atsma ziet af van zeeverkeerscentrale

Er komt geen nieuwe verkeerscentrale voor de begeleiding van het scheepvaartverkeer op de Waddenzee, omdat er geen camerasystemen kunnen worden geleverd die volledig aan de gestelde eisen voldoen. De vuurtorens op Terschelling en Schiermonnikoog blijven daarom volledig bemenst. Dat heeft staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) vandaag besloten. “Met het oog op de veiligheid op zee en op de Waddeneilanden, accepteer ik geen onnodige risico’s. De veiligheid van het scheepvaartverkeer, van mens en natuur staan voor mij voorop. Daarom blijven de verkeersleiders 24 uur per dag op de Brandaris op Terschelling en op de vuurtoren van Schiermonnikoog”, aldus Atsma in een toelichting.

Rijkswaterstaat is in 2009 gestart met de voorbereidingen voor een zeeverkeerscentrale. Atsma liet eind 2010 al weten het menselijk oog op de vuurtoren overdag te behouden. “Een beginnende duinbrand, verboden kampvuren en surfers in de problemen worden eerder waargenomen door het menselijk oog dan een camera, zo leert de praktijk”, aldus de staatssecretaris.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)