Doek gevallen voor strippenkaart in stadsregio Amsterdam

OV-chipkaart is nu het enige geldige vervoerbewijs

Sinds vandaag, 3 juni 2010, is de strippenkaart niet meer geldig in de bussen en trams in de stadsregio Amsterdam. Ook in de trein tussen de Amsterdamse NS-stations kan de reiziger de strippenkaart niet meer gebruiken. De OV-chipkaart is nu het enige geldige vervoerbewijs in het openbaar vervoer in de regio, een enkele uitzondering daargelaten.

De vervoerders in de stadsregio Amsterdam zijn klaar voor deze stap. De OV-chipkaart is sinds 2006 te gebruiken in de metro van Amsterdam en sinds 2008 ook in trams en bussen van GVB en de bussen van Connexxion in Amstelland-Meerlanden. Bij Connexxion in de Zaanstreek en bij Arriva in Waterland kan de reiziger sinds 2009 in- en uitchecken. Sinds 27 augustus 2009 is de OV-chipkaart het enige vervoerbewijs in de metro.

Het systeem is stabiel. Het aantal reizigers dat de OV-chipkaart in bus en tram gebruikt neemt hand over hand toe. In Amsterdam gebruikt zo’n 80% van de reizigers de OV-chipkaart, in de regio is dat 65%. Dagelijks maken ruim 1 miljoen reizigers gebruik van het openbaar vervoer in de stadsregio Amsterdam. Zij reizen daarbij gemiddeld zo’n vier km per dag met bus, tram of metro.

Waarom OV-chipkaart?
Met de OV-chipkaart wordt het reizen makkelijker en kan de kwaliteit van het openbaar vervoer verder worden verbeterd. De OV-chipkaart berekent automatisch de juiste ritprijs, de reiziger kan kiezen voor automatisch opladen, eventuele reductie wordt automatisch berekend en bij verlies en diefstal kan de kaart geblokkeerd worden. Daarnaast krijgen de openbaarvervoerbedrijven en de overheid meer inzicht in de reizigersstromen. Vraag en aanbod kunnen zo beter op elkaar worden afgestemd, het lijnennet kan slimmer worden ingericht. Bovendien ontstaat er meer duidelijkheid over de werkelijke opbrengsten.

Bij de metro is inmiddels gebleken dat met de combinatie poortje en OV-chipkaart het zwartrijden effectief wordt aangepakt. In Amsterdam daalde het zwartrijdpercentage in de metro van 13% naar 4%. Met het aanpakken van het zwartrijden wordt ook de sociale veiligheid verhoogd. De OV-chipkaart is inmiddels in bijna heel Nederland te gebruiken. Er zijn door Translink Systems in Amersfoort bijna 7.500.000 kaarten geproduceerd. Wekelijks vinden er ruim 15.000.000 transacties (ritten en opladen) plaats met de OV-chipkaart.

Speciale producten en uitzonderingen
Voor visueel gehandicapten is er een speciaal abonnement. Hiermee kunnen zij voor € 10,00 per maand reizen in de stadsregio’s Rotterdam en Amsterdam, bij Arriva, Connexxion, GVB, Qbuzz en RET.

Verder wordt het papieren sterabonnement nog even gedoogd in de stadsregio Amsterdam. Dit omdat nog niet in alle regio’s buiten de stadsregio Amsterdam het abonnement ook op de OV-chipkaart geladen kan worden. Als men daar een abonnement voor een sterzone in de regio Amsterdam wil kopen, krijgt men dus nog een papieren abonnement

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: GVB (Gemeentelijk VervoersBedrijf Amsterdam)

Doek gevallen voor strippenkaart in stadsregio Amsterdam | Infrasite

Doek gevallen voor strippenkaart in stadsregio Amsterdam

OV-chipkaart is nu het enige geldige vervoerbewijs

Sinds vandaag, 3 juni 2010, is de strippenkaart niet meer geldig in de bussen en trams in de stadsregio Amsterdam. Ook in de trein tussen de Amsterdamse NS-stations kan de reiziger de strippenkaart niet meer gebruiken. De OV-chipkaart is nu het enige geldige vervoerbewijs in het openbaar vervoer in de regio, een enkele uitzondering daargelaten.

De vervoerders in de stadsregio Amsterdam zijn klaar voor deze stap. De OV-chipkaart is sinds 2006 te gebruiken in de metro van Amsterdam en sinds 2008 ook in trams en bussen van GVB en de bussen van Connexxion in Amstelland-Meerlanden. Bij Connexxion in de Zaanstreek en bij Arriva in Waterland kan de reiziger sinds 2009 in- en uitchecken. Sinds 27 augustus 2009 is de OV-chipkaart het enige vervoerbewijs in de metro.

Het systeem is stabiel. Het aantal reizigers dat de OV-chipkaart in bus en tram gebruikt neemt hand over hand toe. In Amsterdam gebruikt zo’n 80% van de reizigers de OV-chipkaart, in de regio is dat 65%. Dagelijks maken ruim 1 miljoen reizigers gebruik van het openbaar vervoer in de stadsregio Amsterdam. Zij reizen daarbij gemiddeld zo’n vier km per dag met bus, tram of metro.

Waarom OV-chipkaart?
Met de OV-chipkaart wordt het reizen makkelijker en kan de kwaliteit van het openbaar vervoer verder worden verbeterd. De OV-chipkaart berekent automatisch de juiste ritprijs, de reiziger kan kiezen voor automatisch opladen, eventuele reductie wordt automatisch berekend en bij verlies en diefstal kan de kaart geblokkeerd worden. Daarnaast krijgen de openbaarvervoerbedrijven en de overheid meer inzicht in de reizigersstromen. Vraag en aanbod kunnen zo beter op elkaar worden afgestemd, het lijnennet kan slimmer worden ingericht. Bovendien ontstaat er meer duidelijkheid over de werkelijke opbrengsten.

Bij de metro is inmiddels gebleken dat met de combinatie poortje en OV-chipkaart het zwartrijden effectief wordt aangepakt. In Amsterdam daalde het zwartrijdpercentage in de metro van 13% naar 4%. Met het aanpakken van het zwartrijden wordt ook de sociale veiligheid verhoogd. De OV-chipkaart is inmiddels in bijna heel Nederland te gebruiken. Er zijn door Translink Systems in Amersfoort bijna 7.500.000 kaarten geproduceerd. Wekelijks vinden er ruim 15.000.000 transacties (ritten en opladen) plaats met de OV-chipkaart.

Speciale producten en uitzonderingen
Voor visueel gehandicapten is er een speciaal abonnement. Hiermee kunnen zij voor € 10,00 per maand reizen in de stadsregio’s Rotterdam en Amsterdam, bij Arriva, Connexxion, GVB, Qbuzz en RET.

Verder wordt het papieren sterabonnement nog even gedoogd in de stadsregio Amsterdam. Dit omdat nog niet in alle regio’s buiten de stadsregio Amsterdam het abonnement ook op de OV-chipkaart geladen kan worden. Als men daar een abonnement voor een sterzone in de regio Amsterdam wil kopen, krijgt men dus nog een papieren abonnement

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: GVB (Gemeentelijk VervoersBedrijf Amsterdam)