Witteveen+Bos moderniseert Servische sluizen in de Donau

Deventer – Beide sluizencomplexen, Djerdap 1 en Djerdap 2, maken deel uit van de grote waterkrachtcentrales in de IJzeren Poort, waar de Donau zich door de Karpaten perst. De laatste tien jaar heeft nauwelijks onderhoud plaatsgevonden. De conditie is daardoor zodanig, dat het onafgebroken schutten van schepen veel risico’s met zich meebrengt. Het scheepvaartverkeer vanuit de Zwarte Zee naar Servië, Kroatië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland komt hiermee in het gedrang.

Djerdap I heeft een totale lengte van 620 meter en twee sluiskamers van elk 310 meter lang en 34 meter breed. De maximale schuthoogte is 25 meter. Djerdap 2 heeft een lengte van 310 meter en één sluiskamer, is 34 meter breed en een schuthoogte van 12 meter. Het moderniseren van de twee complexen betreft ook de controletorens, die het verkeer regelen over een lengte van tien kilometer. De werken, die uitgevoerd moeten worden, betreffen het moderniseren en het in lijn brengen van de installaties overeenkomstig de Europese standaards en normen voor:

  • het civiele gedeelte van de sluizen (betonreparaties en verbeteringen);
  • de elektrische en elektronische installaties voor aansturing van sluisdeuren en pompen;
  • de mechanische installaties, zoals de pompen, blusinstallaties en aandrijfinstallaties.

Het project start in oktober 2007 en heeft een duur van 18 maanden. De totale advieskosten bedragen 1,5 miljoen euro. De projectkosten zijn geschat op 50 miljoen euro.

Renovatie van de sluizencomplexen maakt onderdeel uit van de aanbevelingen, die door Witteveen+Bos zijn gedaan in de Inland Waterways Transport Study voor Servië. De overige aanbevelingen zijn tevens overgenomen door het Servische ministerie van Infrastructuur en worden momenteel aanbesteed.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Witteveen+Bos

Witteveen+Bos moderniseert Servische sluizen in de Donau | Infrasite

Witteveen+Bos moderniseert Servische sluizen in de Donau

Deventer – Beide sluizencomplexen, Djerdap 1 en Djerdap 2, maken deel uit van de grote waterkrachtcentrales in de IJzeren Poort, waar de Donau zich door de Karpaten perst. De laatste tien jaar heeft nauwelijks onderhoud plaatsgevonden. De conditie is daardoor zodanig, dat het onafgebroken schutten van schepen veel risico’s met zich meebrengt. Het scheepvaartverkeer vanuit de Zwarte Zee naar Servië, Kroatië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland komt hiermee in het gedrang.

Djerdap I heeft een totale lengte van 620 meter en twee sluiskamers van elk 310 meter lang en 34 meter breed. De maximale schuthoogte is 25 meter. Djerdap 2 heeft een lengte van 310 meter en één sluiskamer, is 34 meter breed en een schuthoogte van 12 meter. Het moderniseren van de twee complexen betreft ook de controletorens, die het verkeer regelen over een lengte van tien kilometer. De werken, die uitgevoerd moeten worden, betreffen het moderniseren en het in lijn brengen van de installaties overeenkomstig de Europese standaards en normen voor:

  • het civiele gedeelte van de sluizen (betonreparaties en verbeteringen);
  • de elektrische en elektronische installaties voor aansturing van sluisdeuren en pompen;
  • de mechanische installaties, zoals de pompen, blusinstallaties en aandrijfinstallaties.

Het project start in oktober 2007 en heeft een duur van 18 maanden. De totale advieskosten bedragen 1,5 miljoen euro. De projectkosten zijn geschat op 50 miljoen euro.

Renovatie van de sluizencomplexen maakt onderdeel uit van de aanbevelingen, die door Witteveen+Bos zijn gedaan in de Inland Waterways Transport Study voor Servië. De overige aanbevelingen zijn tevens overgenomen door het Servische ministerie van Infrastructuur en worden momenteel aanbesteed.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Witteveen+Bos