IVW: Onderzoek ontsporing bij Boxtel afgerond

Den Haag – Het afbreken van de verbinding tussen as en wiel (astap) is de directe oorzaak van de ontsporing van een goederentrein op 8 december 2005 te Boxtel. De astap brak af als gevolg van het warmlopen van een wielaslager. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van haar onderzoek naar dit incident, waarbij vier mensen lichtgewond raakten en veel schade veroorzaakt werd.

De goederentrein bestond uit een locomotief en 28 beladen kalkwagens, waarvan de achterste twee ontspoorden. De machinist van de goederentrein merkte de ontsporing van de twee wagens niet op en zette de remming pas in na een waarschuwing van de treindienstleider, die een melding kreeg van de machinist van een passerende reizigerstrein. Drie baanwerkers en een fietser raakten lichtgewond door opspattend materiaal en gesteente. Het incident had schade aan de ontspoorde wagens, 1600 meter spoor, drie bovenleidingportalen en een passerende reizigerstrein tot gevolg. Door het incident was treinverkeer tussen Boxtel en Vught drie dagen onmogelijk.

Technisch onderzoek wijst een loslopende boutverbinding van de aandrukkap tegen het uiteinde van de as als meest waarschijnlijke oorzaak aan. De boutverbinding is waarschijnlijk los gelopen door het onvoldoende vastzetten van de bouten.

De schade had beperkt kunnen blijven, wanneer de ontsporing eerder ontdekt was. Materieel kan hiertoe bijvoorbeeld met ‘ontsporingsdetectoren’ uitgerust worden. Voor het vroegtijdig ontdekken van een warmgelopen aspot zijn ook detectiemogelijkheden beschikbaar. De inspectie draagt vervoerder Railion Nederland en spoorwegbeheerder ProRail op om hiernaar te kijken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)

IVW: Onderzoek ontsporing bij Boxtel afgerond | Infrasite

IVW: Onderzoek ontsporing bij Boxtel afgerond

Den Haag – Het afbreken van de verbinding tussen as en wiel (astap) is de directe oorzaak van de ontsporing van een goederentrein op 8 december 2005 te Boxtel. De astap brak af als gevolg van het warmlopen van een wielaslager. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van haar onderzoek naar dit incident, waarbij vier mensen lichtgewond raakten en veel schade veroorzaakt werd.

De goederentrein bestond uit een locomotief en 28 beladen kalkwagens, waarvan de achterste twee ontspoorden. De machinist van de goederentrein merkte de ontsporing van de twee wagens niet op en zette de remming pas in na een waarschuwing van de treindienstleider, die een melding kreeg van de machinist van een passerende reizigerstrein. Drie baanwerkers en een fietser raakten lichtgewond door opspattend materiaal en gesteente. Het incident had schade aan de ontspoorde wagens, 1600 meter spoor, drie bovenleidingportalen en een passerende reizigerstrein tot gevolg. Door het incident was treinverkeer tussen Boxtel en Vught drie dagen onmogelijk.

Technisch onderzoek wijst een loslopende boutverbinding van de aandrukkap tegen het uiteinde van de as als meest waarschijnlijke oorzaak aan. De boutverbinding is waarschijnlijk los gelopen door het onvoldoende vastzetten van de bouten.

De schade had beperkt kunnen blijven, wanneer de ontsporing eerder ontdekt was. Materieel kan hiertoe bijvoorbeeld met ‘ontsporingsdetectoren’ uitgerust worden. Voor het vroegtijdig ontdekken van een warmgelopen aspot zijn ook detectiemogelijkheden beschikbaar. De inspectie draagt vervoerder Railion Nederland en spoorwegbeheerder ProRail op om hiernaar te kijken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)