Connexxion erkend als spoorwegonderneming

Hilversum – Vrijdag 8 december 2006 krijgt Connexxion voor het exploiteren van de Valleilijn-trein het veiligheidsattest van de Inspectie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het
veiligheidsattest geldt voor het baanvak Amersfoort/Ede-Wageningen. Op dezelfde dag
tekent Connexxion ook de toegangsovereenkomst met ProRail waarmee Connexxion toegang krijgt tot het Nationale Spoorwegnet. Hierbij zijn tussen partijen afspraken gemaakt voor het verkrijgen van de gevraagde capaciteit, de benodigde energie, gebruik van stations inclusief reisinformatie en de mogelijkheid voor het opstellen van treinen. Door het
tekenen van deze overeenkomsten en de al eerder verkregen bedrijfsvergunning, is
Connexxion officieel een volwaardig zelfstandig spoorbedrijf. Hiermee geeft Connexxion
invulling aan haar streven multimodale vervoersoplossingen voor reizigers te bieden.

Vanaf 10 december 2006 rijdt Connexxion de treinverbinding van de Valleilijn, tussen Amersfoort
en Ede-Wageningen. Connexxion zal de frequentie van de dienstregeling verdubbelen. De
vervoerder heeft hiervoor vijf nieuwe treinen van het type Protos besteld bij Fahrzeug
Technik Dessau in Duitsland. De trein is verrassend afwijkend van traditionele treinen
omdat in de trein onder andere een jongerencoupé met videoclips, tafels en
zithoekjes te vinden is en verder een luxe 1e klas stilteruimte met draadloos internet en
reisinformatie via TFT-schermen. Ook wordt er een drank- en snoepautomaat geplaatst. De
treinen zijn grotendeels voorzien van een lage vloer doordat alle aandrijfcomponenten op
het dak geplaatst zijn. Aan de buitenkant wordt de trein gekenmerkt door onder andere
automatische uitschuiftredes voor een optimale toegankelijkheid. De nieuwe treinen worden
in september 2007 in gebruik genomen.

Connexxion beschikte van september tot december 2006 over een proefattest, wat nu dus omgezet is in een attest dat geldig is voor drie jaar. Om een veiligheidsattest te verkrijgen,
moet het spoorbedrijf beschikken over een veiligheidszorgsysteem waarin het
spoorveiligheidsbeleid, beheersing van risico’s en toezicht op naleving van het
spoorwegveiligheidsbeleid zijn vastgelegd.
Connexxion heeft al treinen rijden tussen Almelo en Marienberg en beschikt tevens over een
light rail-verbinding tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.

Connexxion is marktleider binnen het regionaal personenvervoer in Nederland. Zij heeft
haar vervoersactiviteiten georganiseerd in de divisies Openbaar Vervoer, Hermes, Taxi
Services en Tours & Water. Techno Service Nederland is de leverancier van onderhoud
van vrachtwagens en bussen. De totale omzet voor 2005 bedroeg 872 miljoen Euro. In totaal
telde Connexxion ultimo 2005 13.302 medewerkers. De vloot van Connexxion bestond eind 2005
uit 2.875 bussen, 204 (semi)-touringcars, 3.262 taxi’s en taxivoertuigen, 2 treinen, 27
trams, 22 ambulances en 13 schepen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Connexxion Holding N.V.

Connexxion erkend als spoorwegonderneming | Infrasite

Connexxion erkend als spoorwegonderneming

Hilversum – Vrijdag 8 december 2006 krijgt Connexxion voor het exploiteren van de Valleilijn-trein het veiligheidsattest van de Inspectie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het
veiligheidsattest geldt voor het baanvak Amersfoort/Ede-Wageningen. Op dezelfde dag
tekent Connexxion ook de toegangsovereenkomst met ProRail waarmee Connexxion toegang krijgt tot het Nationale Spoorwegnet. Hierbij zijn tussen partijen afspraken gemaakt voor het verkrijgen van de gevraagde capaciteit, de benodigde energie, gebruik van stations inclusief reisinformatie en de mogelijkheid voor het opstellen van treinen. Door het
tekenen van deze overeenkomsten en de al eerder verkregen bedrijfsvergunning, is
Connexxion officieel een volwaardig zelfstandig spoorbedrijf. Hiermee geeft Connexxion
invulling aan haar streven multimodale vervoersoplossingen voor reizigers te bieden.

Vanaf 10 december 2006 rijdt Connexxion de treinverbinding van de Valleilijn, tussen Amersfoort
en Ede-Wageningen. Connexxion zal de frequentie van de dienstregeling verdubbelen. De
vervoerder heeft hiervoor vijf nieuwe treinen van het type Protos besteld bij Fahrzeug
Technik Dessau in Duitsland. De trein is verrassend afwijkend van traditionele treinen
omdat in de trein onder andere een jongerencoupé met videoclips, tafels en
zithoekjes te vinden is en verder een luxe 1e klas stilteruimte met draadloos internet en
reisinformatie via TFT-schermen. Ook wordt er een drank- en snoepautomaat geplaatst. De
treinen zijn grotendeels voorzien van een lage vloer doordat alle aandrijfcomponenten op
het dak geplaatst zijn. Aan de buitenkant wordt de trein gekenmerkt door onder andere
automatische uitschuiftredes voor een optimale toegankelijkheid. De nieuwe treinen worden
in september 2007 in gebruik genomen.

Connexxion beschikte van september tot december 2006 over een proefattest, wat nu dus omgezet is in een attest dat geldig is voor drie jaar. Om een veiligheidsattest te verkrijgen,
moet het spoorbedrijf beschikken over een veiligheidszorgsysteem waarin het
spoorveiligheidsbeleid, beheersing van risico’s en toezicht op naleving van het
spoorwegveiligheidsbeleid zijn vastgelegd.
Connexxion heeft al treinen rijden tussen Almelo en Marienberg en beschikt tevens over een
light rail-verbinding tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.

Connexxion is marktleider binnen het regionaal personenvervoer in Nederland. Zij heeft
haar vervoersactiviteiten georganiseerd in de divisies Openbaar Vervoer, Hermes, Taxi
Services en Tours & Water. Techno Service Nederland is de leverancier van onderhoud
van vrachtwagens en bussen. De totale omzet voor 2005 bedroeg 872 miljoen Euro. In totaal
telde Connexxion ultimo 2005 13.302 medewerkers. De vloot van Connexxion bestond eind 2005
uit 2.875 bussen, 204 (semi)-touringcars, 3.262 taxi’s en taxivoertuigen, 2 treinen, 27
trams, 22 ambulances en 13 schepen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Connexxion Holding N.V.