Reactie KNV rapport Onderzoeksraad tankautobranden

De aanbevelingen van de Onderzoeksraad:

  • 1: Een systeem tot stand brengen waaruit de brandweer bij een ongeval snel informatie kan krijgen over lading en voertuig.
    Reactie KNV: Hier zijn wij voor. Wij denken dat dit vrij eenvoudig is op te zetten en dat de informatie die bij de vervoerder aanwezig is, makkelijk op te halen is door de informatiebehoeftige (vaak de brandweer). Een logistiek dienstverlener heeft een veiligheidsadviseur in dienst die de juiste informatie heeft over de lading, de aard van en de hoeveelheid van de (gevaarlijke) stof en het type en de staat van de tank en het voertuig. De boodschap kortom is: Betrek de vervoerder erbij!
  • 2: In internationaal verband pleiten voor maatregelen om de kwetsbaarheid van brandstoftanks tegen te gaan.
    Reactie KNV: Ook hier zijn wij voor. De oplegger (de tank) is goed beveiligd. De brandstoftank van de trekker zelf is bij een ongeval vaak de zwakke schakel. Het is wel van belang om de maatregelen in internationaal verband af te spreken. Zo worden de gelijke concurrentievoorwaarden niet aangetast en is een buitenlandse vervoerder op de Nederlandse wegen net zo veilig als zijn Nederlandse collega.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)

Reactie KNV rapport Onderzoeksraad tankautobranden | Infrasite

Reactie KNV rapport Onderzoeksraad tankautobranden

De aanbevelingen van de Onderzoeksraad:

  • 1: Een systeem tot stand brengen waaruit de brandweer bij een ongeval snel informatie kan krijgen over lading en voertuig.
    Reactie KNV: Hier zijn wij voor. Wij denken dat dit vrij eenvoudig is op te zetten en dat de informatie die bij de vervoerder aanwezig is, makkelijk op te halen is door de informatiebehoeftige (vaak de brandweer). Een logistiek dienstverlener heeft een veiligheidsadviseur in dienst die de juiste informatie heeft over de lading, de aard van en de hoeveelheid van de (gevaarlijke) stof en het type en de staat van de tank en het voertuig. De boodschap kortom is: Betrek de vervoerder erbij!
  • 2: In internationaal verband pleiten voor maatregelen om de kwetsbaarheid van brandstoftanks tegen te gaan.
    Reactie KNV: Ook hier zijn wij voor. De oplegger (de tank) is goed beveiligd. De brandstoftank van de trekker zelf is bij een ongeval vaak de zwakke schakel. Het is wel van belang om de maatregelen in internationaal verband af te spreken. Zo worden de gelijke concurrentievoorwaarden niet aangetast en is een buitenlandse vervoerder op de Nederlandse wegen net zo veilig als zijn Nederlandse collega.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)