Vernieuwing station Ede-Wageningen, foto: VolkerRail

VolkerWessels en Van Wijnen gaan station Ede-Wageningen vernieuwen

Het station Ede-Wageningen en het gebied eromheen worden vernieuwd door aannemerscombinatie VolkerWessels Infrastructure en Van Wijnen. ProRail heeft het werk aan deze bedrijven gegund. Het ruimer opgezette station moet de toekomstige reizigersgroei op kunnen vangen. Er wordt onder meer een nieuw perron aangelegd zodat er meer treinen kunnen stoppen.

De aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail (beide onderdeel van VolkerWessels) en Van Wijnen voert de werkzaamheden uit. Van Wijnen richt zich op de bouwkundige elementen, VolkerRail voert het railgerelateerde werk uit en Van Hattum en Blankevoort is verantwoordelijk voor het civiele deel.

Metamorfose stationsgebied

Het stationsgebied in Ede wordt een modern OV-knooppunt waar reizigers makkelijk en snel kunnen overstappen op de trein, bus, taxi en andere soorten vervoer. Naast de aanleg van een extra perron worden de bestaande perrons verbreed.

Het station ligt aan de rand van de Veluwe, op de overgang naar de Gelderse Vallei. Het Veluwse landschap is een belangrijke inspiratie voor de vorm van de stationskap en de toren. Het stationsgebied krijgt een groen karakter dat past bij de omliggende bebouwing en toegangswegen. De toren bij de hoofdentree van het station wordt een uniek herkenningspunt.

Spoorzone Ede

Het project Spoorzone Ede is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen, waarbij wordt toegewerkt naar een dienstregeling van zes intercity’s en vier sprinters per uur. De vernieuwing van station Ede-Wageningen is een samenwerking tussen ProRail, gemeente Ede en NS. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland.

Dit voorjaar wordt gestart met de werkzaamheden. Naar verwachting wordt het nieuwe station eind 2024 opgeleverd.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel