Spoorinfrastructuur Amsterdam Centraal wordt volledig vernieuwd

De spoorinfrastructuur van Amsterdam Centraal gaat de komende tien jaar op de schop, zodat er vanaf 2030 meer treinen van en naar het station kunnen rijden. De kosten van de hele operatie zijn beraamd op zo’n 850 miljoen euro. Vanwege de omvang van het project wordt de aanbesteding volgens spoorbeheerder ProRail opgeknipt in meerdere contracten. Uitgangspunt bij de renovatie is dat het monumentale karakter van het station behouden blijft.

Eerder deze week werd het tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal gepubliceerd in de Staatscourant. De verbouwing van het station en aanpassing van de infrastructuur is nodig om de reizigersgroei op te kunnen vangen. Voorafgaand aan de corona-uitbraak maakten dagelijks 200.000 reizigers gebruik van het station. De verwachting is dat is dat dat er na de pandemie nog meer zijn.

“Amsterdam groeit, net als de steden in de regio. Daarom willen we dat er over tien jaar elke dag 275.000 reizigers de trein kunnen pakken op Amsterdam CS. Door wissels weg te halen en het spoor te upgraden met de beste seinen, zorgen we dat hier de komende jaren veel meer en veel vaker treinen kunnen gaan rijden”, aldus John Voppen, CEO van ProRail.

Spoorinfrastructuur

Onder andere op verbindingen tussen Amsterdam en Noord-Holland, Flevoland en Brabant zullen elke tien minuten treinen rijden. De werkzaamheden moeten daarnaast mogelijk maken dat er sneller gereisd kan worden tussen de Randstad en het noorden en zuiden van het land en dat de verbindingen met andere landen beter worden.

Geplande aanpassingen aan het spoor zijn onder andere het vervangen van vijf bruggen bij de Oostertoegang, vernieuwen en verbreden van de Oosttunnel en het aanleggen van een nieuwe kruising bij de Dijksgracht, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen kruisen. Het aantal doorgaande sporen gaat terug van tien naar negen, er komen minder wissels en een gedeelte van het spoor wordt vernieuwd. Treinen kunnen hierdoor sneller achter elkaar het station binnenrijden.

Station

Door de aanpassingen aan de sporen in het station ontstaat ruimte om de perrons en trappen te verbreden. De bestaande reizigerstunnel onder het spoor wordt vernieuwd en de Oosttunnel flink aangepakt. In deze tunnel komen winkels en extra opgangen naar de perrons.

Dit jaar zijn alleen nog voorbereidende werkzaamheden gepland. De verwachting is dat het uitvoerend werk aan station en spoor in 2024 zal starten. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 14 januari  het Tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal ondertekend, waarna het op 27 januari is gepubliceerd in de Staatscourant. Er kunnen nog bezwaren komen tegen het project. Belanghebbenden kunnen nog in beroep bij de Raad van State tot en met 10 maart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Spoorinfrastructuur Amsterdam Centraal wordt volledig vernieuwd | Infrasite

Spoorinfrastructuur Amsterdam Centraal wordt volledig vernieuwd

De spoorinfrastructuur van Amsterdam Centraal gaat de komende tien jaar op de schop, zodat er vanaf 2030 meer treinen van en naar het station kunnen rijden. De kosten van de hele operatie zijn beraamd op zo’n 850 miljoen euro. Vanwege de omvang van het project wordt de aanbesteding volgens spoorbeheerder ProRail opgeknipt in meerdere contracten. Uitgangspunt bij de renovatie is dat het monumentale karakter van het station behouden blijft.

Eerder deze week werd het tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal gepubliceerd in de Staatscourant. De verbouwing van het station en aanpassing van de infrastructuur is nodig om de reizigersgroei op te kunnen vangen. Voorafgaand aan de corona-uitbraak maakten dagelijks 200.000 reizigers gebruik van het station. De verwachting is dat is dat dat er na de pandemie nog meer zijn.

“Amsterdam groeit, net als de steden in de regio. Daarom willen we dat er over tien jaar elke dag 275.000 reizigers de trein kunnen pakken op Amsterdam CS. Door wissels weg te halen en het spoor te upgraden met de beste seinen, zorgen we dat hier de komende jaren veel meer en veel vaker treinen kunnen gaan rijden”, aldus John Voppen, CEO van ProRail.

Spoorinfrastructuur

Onder andere op verbindingen tussen Amsterdam en Noord-Holland, Flevoland en Brabant zullen elke tien minuten treinen rijden. De werkzaamheden moeten daarnaast mogelijk maken dat er sneller gereisd kan worden tussen de Randstad en het noorden en zuiden van het land en dat de verbindingen met andere landen beter worden.

Geplande aanpassingen aan het spoor zijn onder andere het vervangen van vijf bruggen bij de Oostertoegang, vernieuwen en verbreden van de Oosttunnel en het aanleggen van een nieuwe kruising bij de Dijksgracht, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen kruisen. Het aantal doorgaande sporen gaat terug van tien naar negen, er komen minder wissels en een gedeelte van het spoor wordt vernieuwd. Treinen kunnen hierdoor sneller achter elkaar het station binnenrijden.

Station

Door de aanpassingen aan de sporen in het station ontstaat ruimte om de perrons en trappen te verbreden. De bestaande reizigerstunnel onder het spoor wordt vernieuwd en de Oosttunnel flink aangepakt. In deze tunnel komen winkels en extra opgangen naar de perrons.

Dit jaar zijn alleen nog voorbereidende werkzaamheden gepland. De verwachting is dat het uitvoerend werk aan station en spoor in 2024 zal starten. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 14 januari  het Tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal ondertekend, waarna het op 27 januari is gepubliceerd in de Staatscourant. Er kunnen nog bezwaren komen tegen het project. Belanghebbenden kunnen nog in beroep bij de Raad van State tot en met 10 maart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite