De Wilde Spoorwegbouw vernieuwt spoor op Haarlemse bruggen

‘Kano’ biedt uitkomst bij afstelwerk op Haarlemse spoorbruggen

Foto: De Wilde Spoorwegbouw

Spooraannemer De Wilde uit Vianen vernieuwde dit jaar het spoor inclusief de oplegconstructie van twee stalen dubbelliggerbruggen in Haarlem. Dit in opdracht van ProRail, in onderaanneming van VolkerRail. Voor het afstellen van de horizontale boogstraal werd een innovatieve constructie met stalen vulstukken toegepast.

De constructie was erg onderhoudsgevoelig, wat zich openbaarde in forse slijtage aan spoorstaaf en bevestigingsonderdelen. Ter plaatse van de bruggen ligt het spoor in een horizontale boog van 555 millimeter en 100 millimeter verkanting. De maximaal toegestane baanvaksnelheid is 80 kilometer per uur.

Minder slijtage

Op basis van deze waarden zou de aanwezige spoorstaafoplegconstructie op de coupes, bestaande uit stiftplaten met twee stiften (ankers) met standaard rughellingplaten voor indirecte spoorstaafbevestiging, moeten voldoen. Maar om in de toekomst de slijtage van bovenbouwmaterialen aanzienlijk te verminderen en de spoorwijdte beter te waarborgen, had de opdrachtgever de wens om de constructie met stiftplaten met twee ankers om te bouwen naar een constructie met stiftplaten met vier ankers.

Lees dit artikel verder op SpoorPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Boogaard

‘Kano’ biedt uitkomst bij afstelwerk op Haarlemse spoorbruggen | Infrasite
De Wilde Spoorwegbouw vernieuwt spoor op Haarlemse bruggen

‘Kano’ biedt uitkomst bij afstelwerk op Haarlemse spoorbruggen

Foto: De Wilde Spoorwegbouw

Spooraannemer De Wilde uit Vianen vernieuwde dit jaar het spoor inclusief de oplegconstructie van twee stalen dubbelliggerbruggen in Haarlem. Dit in opdracht van ProRail, in onderaanneming van VolkerRail. Voor het afstellen van de horizontale boogstraal werd een innovatieve constructie met stalen vulstukken toegepast.

De constructie was erg onderhoudsgevoelig, wat zich openbaarde in forse slijtage aan spoorstaaf en bevestigingsonderdelen. Ter plaatse van de bruggen ligt het spoor in een horizontale boog van 555 millimeter en 100 millimeter verkanting. De maximaal toegestane baanvaksnelheid is 80 kilometer per uur.

Minder slijtage

Op basis van deze waarden zou de aanwezige spoorstaafoplegconstructie op de coupes, bestaande uit stiftplaten met twee stiften (ankers) met standaard rughellingplaten voor indirecte spoorstaafbevestiging, moeten voldoen. Maar om in de toekomst de slijtage van bovenbouwmaterialen aanzienlijk te verminderen en de spoorwijdte beter te waarborgen, had de opdrachtgever de wens om de constructie met stiftplaten met twee ankers om te bouwen naar een constructie met stiftplaten met vier ankers.

Lees dit artikel verder op SpoorPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Boogaard