Traxx-locomotief over HSL (foto: NS)

Verzakkingen bedreigen veilige berijdbaarheid HSL-Zuid

Foto: NS

Op de HSL-Zuid moet komende jaren ruim 30 miljoen euro worden gestoken in het oplossen van problemen met de spoorligging en betonkwaliteit. Dat blijkt uit de 43e voortgangsrapportage die de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat onlangs naar de Tweede Kamer stuurde.

Op de HSL-Zuid liggen de spoorstaven niet op ballast, maar zijn ze bevestigd op betonnen platen. Bij zettingen kan de spoorligging dusdanig veranderen dat een snelheid van 300 kilometer per uur niet meer mogelijk is. Om dit te voorkomen werkt ProRail momenteel op vier zettinglocaties aan vervanging van de huidige spoorstaafbevestigingen door nieuwe versies. Deze hebben een grotere horizontale en verticale nastelmogelijkheid. Hierdoor kan de spoorligging ondanks de zettingen langer binnen de toleranties worden gehouden die nodig zijn voor veilige berijdbaarheid.

Risicoanalyse

Voor drie van de vier locaties is dit jaar een nieuwe risicoanalyse uitgevoerd door Royal HaskoningDHV: Westrik bij Breda, Rijpwetering en Oude Terp. Voor de vierde locatie, Schuilingervliet, kan dit pas in 2021 worden gedaan, omdat er nu nog een pilot loopt om de bestaande herstelmethode te optimaliseren.

Lees verder op SpoorPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Verzakkingen bedreigen veilige berijdbaarheid HSL-Zuid | Infrasite
Traxx-locomotief over HSL (foto: NS)

Verzakkingen bedreigen veilige berijdbaarheid HSL-Zuid

Foto: NS

Op de HSL-Zuid moet komende jaren ruim 30 miljoen euro worden gestoken in het oplossen van problemen met de spoorligging en betonkwaliteit. Dat blijkt uit de 43e voortgangsrapportage die de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat onlangs naar de Tweede Kamer stuurde.

Op de HSL-Zuid liggen de spoorstaven niet op ballast, maar zijn ze bevestigd op betonnen platen. Bij zettingen kan de spoorligging dusdanig veranderen dat een snelheid van 300 kilometer per uur niet meer mogelijk is. Om dit te voorkomen werkt ProRail momenteel op vier zettinglocaties aan vervanging van de huidige spoorstaafbevestigingen door nieuwe versies. Deze hebben een grotere horizontale en verticale nastelmogelijkheid. Hierdoor kan de spoorligging ondanks de zettingen langer binnen de toleranties worden gehouden die nodig zijn voor veilige berijdbaarheid.

Risicoanalyse

Voor drie van de vier locaties is dit jaar een nieuwe risicoanalyse uitgevoerd door Royal HaskoningDHV: Westrik bij Breda, Rijpwetering en Oude Terp. Voor de vierde locatie, Schuilingervliet, kan dit pas in 2021 worden gedaan, omdat er nu nog een pilot loopt om de bestaande herstelmethode te optimaliseren.

Lees verder op SpoorPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel