Innovatieve grondwaterstandmetingen in Zevenaar

Foto: Ivo Ketelaar

Wat te doen als door hoge grondwaterstanden wissels gaan storen? Dit probleem kwam naar voren bij de aanleg van de hogesnelheidswissels tussen Zevenaar en de Duitse grens. Door veel regen worden daar de grondwaterstanden onder het spoor te hoog. De wissels werken dan niet goed waardoor minder of geen treinen kunnen rijden. ProRail doet nu een proef waarbij gebruik wordt gemaakt van slimme sensoren om een oplossing te vinden.

Monitoren

Volgens berekeningen van ingenieursbureau Movares is in zo’n twee à drie maanden per jaar van het jaar de grondwaterstand te hoog. Om dat te reguleren, kun je gebruik maken van een sloot of vijver. Daar is echter geen ruimte voor bij Zevenaar. Voor een permanent pompsysteem kan het Waterschap Rijn en IJssel geen vergunning geven omdat het watersysteem ter plaatse al overbelast is.

Duurzame oplossing

Gelukkig is een tijdelijk pompsysteem wel toegestaan. Dat geeft ons de mogelijkheid om bij een normaal waterpeil te zoeken naar een definitieve en duurzame oplossing. We zetten peilbuizen en sensoren in om de aard en omvang van het ontwateringsprobleem vast te stellen. De gegevens die dat oplevert, geeft ons inzicht te krijgen bij welk grondwaterniveau daadwerkelijk storingen aan wissels kunnen optreden. We gaan het grondwaterpeil twee jaar monitoren. Op basis van de resultaten bepalen we de best mogelijke oplossing voor het grondwaterprobleem.

Meer informatie vindt u hier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail