Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn

1814 logo siemens
  • Toename duurzame stadsmobiliteit en reducering aantal zwerffietsen
  • Vrije fietsparkeerplek sneller vindbaar
  • Subsidie vanuit EU vanwege duurzame mobiliteit

In de komende maanden wordt een zelfservice fietsparkeerconcept geïmplementeerd bij zes fietsenstallingen langs de Amsterdamse Noord-Zuidlijn, te weten: Buikslotermeerplein, Rokin, Ceintuurbaan, Ferdinand Bolstraat, Beursplein en Reguliersdwarsstraat. Siemens Smart Infrastructure, in samenwerking met haar partner IP Parking, is door Gemeente Amsterdam aangesteld als hoofdaannemer van het project. Het fietsparkeerconcept sluit aan op het streven van de Gemeente Amsterdam het mobiliteitsvraagstuk op duurzame wijze aan te pakken. Stimuleren van fietsgebruik en reduceren van ‘zwerffietsen’ in de omgeving van OV-knooppunten. Mede dankzij de eerste 24 uur gratis fietsparkeren, draagt het concept bij aan de leefbaarheid van de stad. Vanwege de milieuvoordelen heeft Gemeente Amsterdam subsidie vanuit de EU ontvangen. Medio 2020 moeten de nieuwe systemen klaar zijn voor gebruik.

Siemens is verantwoordelijk voor ontwerp, implementatie, bewaking op afstand en onderhoud. Dit in nauwe samenwerking met haar partner IP Parking. Joanne Meyboom, managing director Smart Infrastructure bij Siemens: ‘Om gemotoriseerd verkeer in de drukke stad te verminderen, is het verder stimuleren van fietsverkeer een alternatieve transportoplossing. Ook willen gemeenten de bereikbaarheid vergroten. Met de zelfservice fietsenstallingen wordt het gemakkelijker en aantrekkelijker om vaker de fiets te pakken. Uit eerder onderzoek bleek al dat in de zelfservice fietsenstallingen bij NS-treinstations, die eveneens door Siemens Smart Infrastructure zijn gerealiseerd, sprake was van een sterk verbeterde klanttevredenheid en een aanzienlijke toename van het gebruik van de fietsenstallingen.’

Het zelfservice fietsparkeerconcept is een gebruiksvriendelijk, veilig en kostenefficiënt concept voor het geautomatiseerd stallen van fietsen. De eerste 24 uur parkeren is er gratis. In- en uitchecken gaat met een bankpas of OV-chipkaart. Abonnementhouders krijgen een tag op de fiets waardoor in- en uitchecken automatisch verloopt. Zoeken naar een vrije plek is ook verleden tijd: op digitale borden in de stalling kunnen fietsers zien waar nog plek is. Op fietsroutes langs de zes stallingen komen borden die aangeven welke stallingen vol zijn en welke niet.

De vernieuwde fietsenstallingen bieden de fietser meer comfort, gemak en een veiliger gevoel. Dat begint met de uitnodigende uitstraling van het entreegebied: doorzicht en overzicht door transparante materialen. De fietser ziet meteen waar deze naar toe moet, en heeft niet het gevoel te zijn opgesloten. Het systeem wordt zowel toegepast in stallingen met een beheerder als in stallingen waar geen beheerder aanwezig is. Er is cameratoezicht met beeldregistratie in de entreeruimte en in de stalling. Ook is er een intercom voor hulpoproepen naar de meldkamer van Siemens als onderdeel van de klantinteractieterminal. De poort kan op afstand bediend worden. Met de aanwezige noodknop nabij de poortjes is ontvluchting bij incidenten/calamiteiten mogelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Siemens Nederland N.V.

Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn | Infrasite

Modernisering toegang zes fietsenstallingen Amsterdamse Noord-Zuidlijn

1814 logo siemens
  • Toename duurzame stadsmobiliteit en reducering aantal zwerffietsen
  • Vrije fietsparkeerplek sneller vindbaar
  • Subsidie vanuit EU vanwege duurzame mobiliteit

In de komende maanden wordt een zelfservice fietsparkeerconcept geïmplementeerd bij zes fietsenstallingen langs de Amsterdamse Noord-Zuidlijn, te weten: Buikslotermeerplein, Rokin, Ceintuurbaan, Ferdinand Bolstraat, Beursplein en Reguliersdwarsstraat. Siemens Smart Infrastructure, in samenwerking met haar partner IP Parking, is door Gemeente Amsterdam aangesteld als hoofdaannemer van het project. Het fietsparkeerconcept sluit aan op het streven van de Gemeente Amsterdam het mobiliteitsvraagstuk op duurzame wijze aan te pakken. Stimuleren van fietsgebruik en reduceren van ‘zwerffietsen’ in de omgeving van OV-knooppunten. Mede dankzij de eerste 24 uur gratis fietsparkeren, draagt het concept bij aan de leefbaarheid van de stad. Vanwege de milieuvoordelen heeft Gemeente Amsterdam subsidie vanuit de EU ontvangen. Medio 2020 moeten de nieuwe systemen klaar zijn voor gebruik.

Siemens is verantwoordelijk voor ontwerp, implementatie, bewaking op afstand en onderhoud. Dit in nauwe samenwerking met haar partner IP Parking. Joanne Meyboom, managing director Smart Infrastructure bij Siemens: ‘Om gemotoriseerd verkeer in de drukke stad te verminderen, is het verder stimuleren van fietsverkeer een alternatieve transportoplossing. Ook willen gemeenten de bereikbaarheid vergroten. Met de zelfservice fietsenstallingen wordt het gemakkelijker en aantrekkelijker om vaker de fiets te pakken. Uit eerder onderzoek bleek al dat in de zelfservice fietsenstallingen bij NS-treinstations, die eveneens door Siemens Smart Infrastructure zijn gerealiseerd, sprake was van een sterk verbeterde klanttevredenheid en een aanzienlijke toename van het gebruik van de fietsenstallingen.’

Het zelfservice fietsparkeerconcept is een gebruiksvriendelijk, veilig en kostenefficiënt concept voor het geautomatiseerd stallen van fietsen. De eerste 24 uur parkeren is er gratis. In- en uitchecken gaat met een bankpas of OV-chipkaart. Abonnementhouders krijgen een tag op de fiets waardoor in- en uitchecken automatisch verloopt. Zoeken naar een vrije plek is ook verleden tijd: op digitale borden in de stalling kunnen fietsers zien waar nog plek is. Op fietsroutes langs de zes stallingen komen borden die aangeven welke stallingen vol zijn en welke niet.

De vernieuwde fietsenstallingen bieden de fietser meer comfort, gemak en een veiliger gevoel. Dat begint met de uitnodigende uitstraling van het entreegebied: doorzicht en overzicht door transparante materialen. De fietser ziet meteen waar deze naar toe moet, en heeft niet het gevoel te zijn opgesloten. Het systeem wordt zowel toegepast in stallingen met een beheerder als in stallingen waar geen beheerder aanwezig is. Er is cameratoezicht met beeldregistratie in de entreeruimte en in de stalling. Ook is er een intercom voor hulpoproepen naar de meldkamer van Siemens als onderdeel van de klantinteractieterminal. De poort kan op afstand bediend worden. Met de aanwezige noodknop nabij de poortjes is ontvluchting bij incidenten/calamiteiten mogelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Siemens Nederland N.V.