ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie

ProRail en de Britse spoorbeheerder Network Rail bundelen hun krachten op het gebied van innovatie. Beide partijen gaan samenwerken aan onderzoeken en ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld de zelfrijdende trein en intelligente infrastructuur. Hiervoor hebben Pier Eringa en Karel van Gils van ProRail en Jon Shaw van Network Rail vanmiddag een intentieverklaring getekend op de Railtech Europe 2019.

ProRail en Network Rail hebben de ambitie om hun intensief gebruikte spoornetwerken te moderniseren en geschikt te maken voor de snelgroeiende vraag naar capaciteit tot 2040. Samenwerken en waar nodig gezamenlijk financieren zijn noodzakelijk om het innovatieniveau van de spoorsector een boost te geven. Het gaat onder meer om onderzoek, ontwikkeling en testen.

Succesvolle ervaring ERTMS

ProRail en Network Rail werkten al samen bij de ontwikkeling van hybride ERTMS Level 3, een innovatie die het European Rail Traffic Management System ondersteunt en verder brengt. Eind 2017 deden we een proef in Engeland, waarbij treinen over een met ERTMS uitgevoerd spoor reden. ERTMS is meer dan een beveiligingssysteem. Het biedt ook voordelen op het gebied van capaciteit, betrouwbaarheid, veiligheid, snelheid en internationaal reizen. Hierdoor kunnen we in de toekomst meer treinen laten rijden op het bestaande spoor. Hybride ERTMS Level 3 is erop gericht deze voordelen sneller en tegen lagere kosten te realiseren.

Plannen voor de toekomst

De twee spoorbeheerders willen nieuwe gezamenlijke onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten verkennen en opstarten, zoals zelfmoordpreventie en automatisch rijdende treinen (ATO). Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van intelligente infrastructuur en geavanceerde gegevensanalyses, die efficiënte en duurzame methoden voor digitalisering en automatisering van onderhoud bevorderen en ontwikkelen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail