ProRail: 2019: we hebben er zin in!

Foto: Ivo Ketelaar

Ook in 2019 zetten we ons in voor een betrouwbaar spoor. We werken aan verbeteringen op het gebied van storingen met veel impact voor reizigers- en goederenvervoer en gaan storingen sneller verhelpen. We kijken ook naar de toekomst, want de vraag naar reizigers- en goederenvervoer neemt toe. Daarom werken we aan oplossingen om meer treinen te kunnen laten rijden. Extra aandacht gaat naar het spoorgoederenvervoer met het doel de positie van het spoor als één van de meest duurzame vormen van goederenvervoer te behouden en verder uit te bouwen, zodat goederen meer over het spoor en minder over de weg kunnen worden vervoerd. En bij dit alles staan duurzaamheid en veiligheid hoog in het vaandel. In ons Beheerplan 2019 is hier alles over te lezen.

Meer mobiliteit

Het spoor wordt steeds voller door de toename van het treinverkeer. Er rijden niet alleen meer treinen, ze rijden ook sneller en vaker. We staan ieder jaar voor een grotere uitdaging om dit stijgende aantal over de beschikbare ruimte te verdelen. Om hierop in te spelen, willen we de spoorcapaciteit vergroten. Niet alleen door spoor bij te bouwen, maar ook door slimme innovaties in te zetten, waardoor meer treinen kunnen rijden.

Deur tot deur

Om met de toenemende groei het station voor iedereen goed bereikbaar te houden zorgen we voor een aantrekkelijkere deur-tot-deur-reis. Zo werken we met partners aan vernieuwing en uitbreiding van stations, nieuw perronmeubilair met een hoger comfort, vernieuwde perrons die een gelijkvloerse treininstap mogelijk maken en aan meer stallingscapaciteit voor fietsen.

De trein: dé manier van vervoeren door Europa

We maken het spoor aantrekkelijker als alternatief voor vervoer over de weg en door de lucht. De plannen om in samenwerking met NS de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn te versnellen en de komst van de Eurostar zijn hier voorbeelden van. In de toekomst willen we op drukke trajecten meer reizigers- en goederentreinen kunnen laten rijden. Hiervoor zetten we ook een breed scala aan innovaties in, zoals sensoren om storingen sneller te signaleren.

Goederenvervoer

Voor 2019 stijgt het aantal aanvragen voor goederentreinen met 8%. Daarom werken we aan diverse mogelijkheden om meer goederentreinen te kunnen laten rijden, we zetten ons in om internationale verbindingen te verbeteren en maken het spoor geschikt voor langere treinen van 740 meter. En we gaan verder met het onderzoek naar de mogelijkheden die automatisch rijden (ATO, Automatic Train Operation) biedt. Verder willen we met een combinatie van smart sensors, smart camera’s en data fusion een goed beeld krijgen van de actuele situatie van treinen en losse wagons en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Daarmee bevorderen we een zo veilig en efficiënt mogelijk logistiek proces in het havengebied.

Betrouwbare mobiliteit

Wij willen reizigers en goederen voorspelbaar, betrouwbaar en met zo min mogelijk hinder van A naar B laten reizen. Geplande werkzaamheden gaan we daarom samen met alle partijen in de spoorsector nog efficiënter en betrouwbaarder inrichten en uitvoeren. Ook hiervoor zetten we innovatieve oplossingen in en maken daarbij gebruik van bijvoorbeeld big data en sensoren, en werken we samen met de wetenschap, aannemers en start-ups.

Net als in voorgaande jaren richten we ons op het verminderen van hinder door impactvolle storingen, met name storingen die worden veroorzaakt door techniek en derden. Technische storingen hebben een grote impact omdat ze relatief lang duren om te verhelpen. Daarnaast richten we ons op suïcidepreventie en spoorlopers. Op de HSL-Zuid werken we aan de verbetering van de betrouwbaarheid.

Duurzame mobiliteit

We willen het aandeel van vervoer per spoor verder vergroten, zodat onze bijdrage aan verduurzaming van de samenleving groeit en het spoor één van de duurzaamste vormen van vervoer blijft. We gaan efficiënter om met energie en reduceren het energiegebruik, verminderen de CO2-uitstoot, besparen en wekken energie op, stimuleren biodiversiteit door verduurzamen van ons bermbeheer en voeren circulair materiaalgebruik breder door bij beheer, onderhoud en nieuwbouw. Naast de wettelijke verplichtingen waar we aan moeten voldoen, blijven we bijdragen aan vermindering van omgevingseffecten. Een voorbeeld hiervan is de aanpak van booggeluid door het ‘smeren’ van het contactvlak tussen wielen en spoorstaven, waarmee we het ‘piepen’ in bogen tegengaan. Andere voorbeelden zijn het stimuleren van het gebruik van de Betuweroute en de bonusregeling voor vervoerders als ze lawaaiige wagons en locomotieven ombouwen.

Veiligheid op overwegen

Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vinden we de veiligheid op en rond onze overwegen van groot belang. We hebben de afgelopen jaren al een flink aantal overwegen opgeheven. In 2019 gaan we samen met wegbeheerders knelpunten voor veiligheid en doorstroming op 28 specifieke overwegen wegnemen. Zo worden er onder meer vijf tunnels aangelegd. In 2019 werken we ook aan de voorbereiding van aftellers en verkorting van dichtligtijden om gevaarlijk gedrag tot een minimum te beperken. De verwachting is dat we in 2019 circa 20 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) opheffen, saneren of ondertunnelen.

Lees het beheerplan 2019 van ProRail.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail: 2019: we hebben er zin in! | Infrasite

ProRail: 2019: we hebben er zin in!

Foto: Ivo Ketelaar

Ook in 2019 zetten we ons in voor een betrouwbaar spoor. We werken aan verbeteringen op het gebied van storingen met veel impact voor reizigers- en goederenvervoer en gaan storingen sneller verhelpen. We kijken ook naar de toekomst, want de vraag naar reizigers- en goederenvervoer neemt toe. Daarom werken we aan oplossingen om meer treinen te kunnen laten rijden. Extra aandacht gaat naar het spoorgoederenvervoer met het doel de positie van het spoor als één van de meest duurzame vormen van goederenvervoer te behouden en verder uit te bouwen, zodat goederen meer over het spoor en minder over de weg kunnen worden vervoerd. En bij dit alles staan duurzaamheid en veiligheid hoog in het vaandel. In ons Beheerplan 2019 is hier alles over te lezen.

Meer mobiliteit

Het spoor wordt steeds voller door de toename van het treinverkeer. Er rijden niet alleen meer treinen, ze rijden ook sneller en vaker. We staan ieder jaar voor een grotere uitdaging om dit stijgende aantal over de beschikbare ruimte te verdelen. Om hierop in te spelen, willen we de spoorcapaciteit vergroten. Niet alleen door spoor bij te bouwen, maar ook door slimme innovaties in te zetten, waardoor meer treinen kunnen rijden.

Deur tot deur

Om met de toenemende groei het station voor iedereen goed bereikbaar te houden zorgen we voor een aantrekkelijkere deur-tot-deur-reis. Zo werken we met partners aan vernieuwing en uitbreiding van stations, nieuw perronmeubilair met een hoger comfort, vernieuwde perrons die een gelijkvloerse treininstap mogelijk maken en aan meer stallingscapaciteit voor fietsen.

De trein: dé manier van vervoeren door Europa

We maken het spoor aantrekkelijker als alternatief voor vervoer over de weg en door de lucht. De plannen om in samenwerking met NS de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn te versnellen en de komst van de Eurostar zijn hier voorbeelden van. In de toekomst willen we op drukke trajecten meer reizigers- en goederentreinen kunnen laten rijden. Hiervoor zetten we ook een breed scala aan innovaties in, zoals sensoren om storingen sneller te signaleren.

Goederenvervoer

Voor 2019 stijgt het aantal aanvragen voor goederentreinen met 8%. Daarom werken we aan diverse mogelijkheden om meer goederentreinen te kunnen laten rijden, we zetten ons in om internationale verbindingen te verbeteren en maken het spoor geschikt voor langere treinen van 740 meter. En we gaan verder met het onderzoek naar de mogelijkheden die automatisch rijden (ATO, Automatic Train Operation) biedt. Verder willen we met een combinatie van smart sensors, smart camera’s en data fusion een goed beeld krijgen van de actuele situatie van treinen en losse wagons en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Daarmee bevorderen we een zo veilig en efficiënt mogelijk logistiek proces in het havengebied.

Betrouwbare mobiliteit

Wij willen reizigers en goederen voorspelbaar, betrouwbaar en met zo min mogelijk hinder van A naar B laten reizen. Geplande werkzaamheden gaan we daarom samen met alle partijen in de spoorsector nog efficiënter en betrouwbaarder inrichten en uitvoeren. Ook hiervoor zetten we innovatieve oplossingen in en maken daarbij gebruik van bijvoorbeeld big data en sensoren, en werken we samen met de wetenschap, aannemers en start-ups.

Net als in voorgaande jaren richten we ons op het verminderen van hinder door impactvolle storingen, met name storingen die worden veroorzaakt door techniek en derden. Technische storingen hebben een grote impact omdat ze relatief lang duren om te verhelpen. Daarnaast richten we ons op suïcidepreventie en spoorlopers. Op de HSL-Zuid werken we aan de verbetering van de betrouwbaarheid.

Duurzame mobiliteit

We willen het aandeel van vervoer per spoor verder vergroten, zodat onze bijdrage aan verduurzaming van de samenleving groeit en het spoor één van de duurzaamste vormen van vervoer blijft. We gaan efficiënter om met energie en reduceren het energiegebruik, verminderen de CO2-uitstoot, besparen en wekken energie op, stimuleren biodiversiteit door verduurzamen van ons bermbeheer en voeren circulair materiaalgebruik breder door bij beheer, onderhoud en nieuwbouw. Naast de wettelijke verplichtingen waar we aan moeten voldoen, blijven we bijdragen aan vermindering van omgevingseffecten. Een voorbeeld hiervan is de aanpak van booggeluid door het ‘smeren’ van het contactvlak tussen wielen en spoorstaven, waarmee we het ‘piepen’ in bogen tegengaan. Andere voorbeelden zijn het stimuleren van het gebruik van de Betuweroute en de bonusregeling voor vervoerders als ze lawaaiige wagons en locomotieven ombouwen.

Veiligheid op overwegen

Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vinden we de veiligheid op en rond onze overwegen van groot belang. We hebben de afgelopen jaren al een flink aantal overwegen opgeheven. In 2019 gaan we samen met wegbeheerders knelpunten voor veiligheid en doorstroming op 28 specifieke overwegen wegnemen. Zo worden er onder meer vijf tunnels aangelegd. In 2019 werken we ook aan de voorbereiding van aftellers en verkorting van dichtligtijden om gevaarlijk gedrag tot een minimum te beperken. De verwachting is dat we in 2019 circa 20 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) opheffen, saneren of ondertunnelen.

Lees het beheerplan 2019 van ProRail.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail