CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald

De CO2-uitstoot van ProRail door (in)direct energieverbruik is gedaald van 13,5 kiloton in 2016 naar 12 kiloton in 2017. De prognosecijfers voor 2018 zijn minder rooskleurig. Het gasverbruik steeg fors door de lange koudeperiode begin dit jaar.

De daling in 2017 is onder andere te danken aan de inkoop van groen gas en wisselsanering. Ten opzichte van 2010 heeft ProRail inmiddels een CO2-reductie van 85 procent bereikt. ProRail ligt op koers om de doelstelling voor 2020 te halen: een maximale uitstoot van 10 kiloton CO2.

Ook in de materiaalketen werd winst behaald. Hiermee wordt de CO2-uitstoot door aanleg, onderhoud en sloop van het spoor bedoeld. Dit werd onder meer bereikt door de duurzame GWW-methodiek in projecten toe te passen. De prognosecijfers voor 2018 komen uit op een besparing van ruim 4 kiloton. Hiermee liggen we op koers om onze doelstelling van 5 kiloton besparing per jaar in 2020 te halen.

Zorgen om gasverbruik in 2018

De prognosecijfers voor 2018 baren echter zorgen. Door de lange koudeperiode begin dit jaar is het gasverbruik fors gestegen. De wisselverwarming heeft voluit gedraaid en ook de wachtruimtes op stations hebben meer gas gebruikt. Verwacht wordt dat de totale uitstoot in 2018 op 13,4 kiloton uitkomt, bijna 1,5 kiloton meer dan in 2017. Deze cijfers zijn een signaal voor ProRail. Om de doelstelling van maximaal 10 kiloton in 2020 te halen, moeten we ons best doen om deze trend te keren.

Meer informatie vind je in de Emissie Inventaris 2017 en de voortgangsrapportages scope 1 en 2 en scope 3 (periode januari – juni 2018).

CO2-Prestatieladder

De CO2-Prestatieladder is in 2009 bedacht door ProRail. De Prestatieladder helpt bedrijven bij het reduceren van hun CO2-uitstoot. Hoe meer een bedrijf doet om CO2-uitstoot tegen te gaan, hoe hoger zijn trede op de ladder. Bij elke trede omhoog krijgt een bedrijf een gunningsvoordeel bij aanbestedingen.

ProRail wil zelf ook het goede voorbeeld geven en certificeert zich jaarlijks voor de CO2-Prestatieladder.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail