Bouw derde spoor Zevenaar afgerond

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail is klaar met de bouw van het Nederlandse deel van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. En daar zijn we trots op! Als over een aantal jaren ook onze Duitse oosterburen klaar zijn met het 70 kilometer lange deel tussen Emmerich en Oberhausen kan de Betuweroute nog beter worden benut.

Zevenaar is een knooppunt in het internationale spoornetwerk. Ten oosten van het station komen de goederentreinen van de Betuweroute en de reizigerstreinen vanuit Arnhem en Duitsland bij elkaar. De afgelopen jaren is door ProRail, diverse aannemers en ingenieursbureaus hard gewerkt om de toekomstige groei van het reizigers- en goederenvervoer op te vangen. Naast de aanleg van een 3 kilometer lang spoor tussen Zevenaar en de grens zijn de stroomvoorziening en de beveiliging aangepast. De gehele Betuweroute is nu voorzien van 25 kV en ERTMS. Daarmee is de doorstroming van het goederenvervoer verbeterd.

5 jaar werk in vogelvlucht

  • 2014: vervanging van het ATB systeem door ERTMS tussen Zevenaar en Emmerich en het vervangen van het ERTMS systeem op de Betuweroute door een nieuwe versie. Het spoor tussen Rotterdam en Duitsland is daarmee voorzien van het Europees beveiligingssysteem ERTMS level 2.
  • 2015: vernieuwing van sporen en wissels en leggen nieuwe hogesnelheids wissels te Zevenaar en tussen Zevenaar en Zevenaar Oost.
  • 2016: verbreden van de overwegen Kerkstraat en Molenstraat in Zevenaar en ombouw van 1500 Volt naar 25 kV. Door deze aanpassing hoeven goederentreinen nog maar eenmaal van spanningssysteem te wisselen.
  • 2017: start bouw van derde spoor Zevenaar Oost – Duitse grens
  • 2018: In gebruik name derde spoor tussen Zevenaar Oost en de Duitse grens

Belangrijke aanpassingen

In verband met de aanleg van het derde spoor tussen Zevenaar en de grens zijn er diverse aanpassingen gedaan in de omgeving. Zo is het viaduct Beekseweg aangepast en is tussen het Kloosterpad en De Sleeg de voetbrug vervangen en minder steil gemaakt. De onderdoorgang Kwartiersedijk is verlengd, net als diverse duikers. Verder is het geluidsscherm ten noorden van het spoor verplaatst en zijn er twee nieuwe poelen aangelegd voor de kamsalamanders en de poelkikkers die leven in dit gebied.

Derde Spoor Duitsland

De komende jaren zal er aan de Duitse zijde nog volop gewerkt worden. Over een lengte van 70 kilometer wordt het derde spoor aangelegd tussen Emmerich en Oberhausen waarvan de bouw in 2016 officieel is gestart. Een immens project waarvoor DB Netz meer dan 100 viaducten nieuw laat bouwen of aanpassen en tientallen overwegen laat opheffen. Omdat nog lang niet alle procedures afgerond zijn, is nog niet bekend wanneer het derde spoor gereed zal zijn.

Afsluitingen Betuweroute 2019

Net als in 2018 zal er ook in 2019 en de jaren daarna periodiek aan het derde spoor in Duitsland worden gewerkt. De Betuweroute in Nederland is dan niet of alleen gedeeltelijk beschikbaar voor goederenvervoer. Dat vangen we onder andere op door treinen om te leiden via de grensovergang bij Venlo en in mindere mate via de grensovergang bij Bad Bentheim. Vervoer van gevaarlijke stoffen gaat wel zoveel mogelijk via de Betuweroute. De exacte planning voor 2019 verschijnt binnenkort op onze website.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Bouw derde spoor Zevenaar afgerond | Infrasite

Bouw derde spoor Zevenaar afgerond

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail is klaar met de bouw van het Nederlandse deel van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. En daar zijn we trots op! Als over een aantal jaren ook onze Duitse oosterburen klaar zijn met het 70 kilometer lange deel tussen Emmerich en Oberhausen kan de Betuweroute nog beter worden benut.

Zevenaar is een knooppunt in het internationale spoornetwerk. Ten oosten van het station komen de goederentreinen van de Betuweroute en de reizigerstreinen vanuit Arnhem en Duitsland bij elkaar. De afgelopen jaren is door ProRail, diverse aannemers en ingenieursbureaus hard gewerkt om de toekomstige groei van het reizigers- en goederenvervoer op te vangen. Naast de aanleg van een 3 kilometer lang spoor tussen Zevenaar en de grens zijn de stroomvoorziening en de beveiliging aangepast. De gehele Betuweroute is nu voorzien van 25 kV en ERTMS. Daarmee is de doorstroming van het goederenvervoer verbeterd.

5 jaar werk in vogelvlucht

  • 2014: vervanging van het ATB systeem door ERTMS tussen Zevenaar en Emmerich en het vervangen van het ERTMS systeem op de Betuweroute door een nieuwe versie. Het spoor tussen Rotterdam en Duitsland is daarmee voorzien van het Europees beveiligingssysteem ERTMS level 2.
  • 2015: vernieuwing van sporen en wissels en leggen nieuwe hogesnelheids wissels te Zevenaar en tussen Zevenaar en Zevenaar Oost.
  • 2016: verbreden van de overwegen Kerkstraat en Molenstraat in Zevenaar en ombouw van 1500 Volt naar 25 kV. Door deze aanpassing hoeven goederentreinen nog maar eenmaal van spanningssysteem te wisselen.
  • 2017: start bouw van derde spoor Zevenaar Oost – Duitse grens
  • 2018: In gebruik name derde spoor tussen Zevenaar Oost en de Duitse grens

Belangrijke aanpassingen

In verband met de aanleg van het derde spoor tussen Zevenaar en de grens zijn er diverse aanpassingen gedaan in de omgeving. Zo is het viaduct Beekseweg aangepast en is tussen het Kloosterpad en De Sleeg de voetbrug vervangen en minder steil gemaakt. De onderdoorgang Kwartiersedijk is verlengd, net als diverse duikers. Verder is het geluidsscherm ten noorden van het spoor verplaatst en zijn er twee nieuwe poelen aangelegd voor de kamsalamanders en de poelkikkers die leven in dit gebied.

Derde Spoor Duitsland

De komende jaren zal er aan de Duitse zijde nog volop gewerkt worden. Over een lengte van 70 kilometer wordt het derde spoor aangelegd tussen Emmerich en Oberhausen waarvan de bouw in 2016 officieel is gestart. Een immens project waarvoor DB Netz meer dan 100 viaducten nieuw laat bouwen of aanpassen en tientallen overwegen laat opheffen. Omdat nog lang niet alle procedures afgerond zijn, is nog niet bekend wanneer het derde spoor gereed zal zijn.

Afsluitingen Betuweroute 2019

Net als in 2018 zal er ook in 2019 en de jaren daarna periodiek aan het derde spoor in Duitsland worden gewerkt. De Betuweroute in Nederland is dan niet of alleen gedeeltelijk beschikbaar voor goederenvervoer. Dat vangen we onder andere op door treinen om te leiden via de grensovergang bij Venlo en in mindere mate via de grensovergang bij Bad Bentheim. Vervoer van gevaarlijke stoffen gaat wel zoveel mogelijk via de Betuweroute. De exacte planning voor 2019 verschijnt binnenkort op onze website.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail