ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon

Foto: Ivo Ketelaar

Wie tijdens de hitte verkoeling zoekt, kan beter niet van een spoorbrug het water in springen. ProRail surveilleert namelijk extra rond deze geliefde ‘duikplaatsen’ en bekeurt iedereen die ook maar met één blote teen een spoorbrug opstapt.

Levensgevaarlijk

De boetes zijn uiteraard niet bedoeld om geld in het laadje te brengen, maar om de veiligheid te verbeteren. Het is namelijk levensgevaarlijk om je dicht langs het spoor te begeven. In de hoop dat de spoorbrugspringers leren van hun gevaarlijke gedrag, zullen ze bestraft worden met een boete van 140 euro.

Spoorlopers

De spoorbrugspringers worden hiermee behandeld als ‘spoorlopers’. Dit zijn ook vaak wandelaars, mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen of vandalen langs het spoor. Ze duiken vooral op als het lekker weer is en op plekken waar recreatie en spoor elkaar tegenkomen. Denk aan natuurgebieden of een camping die naast het spoor ligt.

Schrik, gewonden of erger

Machinisten zien op mooie dagen vaker wandelaars of spelende kinderen langs het spoor. Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen.

Soms raken spoorlopers gewond of vallen er zelfs doden. In de nacht van 14 op 15 juli 2017 waren er nog twee dodelijke slachtoffers te betreuren toen een trein, twee jongens die op het spoor liepen bij Elst, aanreed.

3,5 uur vertraging per dag

Langs het spoor lopen is levensgevaarlijk en is een belangrijke oorzaak van vertragingen. Bijna 30% van alle treinvertragingen , zo’n drie en een half uur per dag (!), wordt veroorzaakt door mensen die onbevoegd op en langs het spoor lopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon | Infrasite

ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon

Foto: Ivo Ketelaar

Wie tijdens de hitte verkoeling zoekt, kan beter niet van een spoorbrug het water in springen. ProRail surveilleert namelijk extra rond deze geliefde ‘duikplaatsen’ en bekeurt iedereen die ook maar met één blote teen een spoorbrug opstapt.

Levensgevaarlijk

De boetes zijn uiteraard niet bedoeld om geld in het laadje te brengen, maar om de veiligheid te verbeteren. Het is namelijk levensgevaarlijk om je dicht langs het spoor te begeven. In de hoop dat de spoorbrugspringers leren van hun gevaarlijke gedrag, zullen ze bestraft worden met een boete van 140 euro.

Spoorlopers

De spoorbrugspringers worden hiermee behandeld als ‘spoorlopers’. Dit zijn ook vaak wandelaars, mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen of vandalen langs het spoor. Ze duiken vooral op als het lekker weer is en op plekken waar recreatie en spoor elkaar tegenkomen. Denk aan natuurgebieden of een camping die naast het spoor ligt.

Schrik, gewonden of erger

Machinisten zien op mooie dagen vaker wandelaars of spelende kinderen langs het spoor. Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen.

Soms raken spoorlopers gewond of vallen er zelfs doden. In de nacht van 14 op 15 juli 2017 waren er nog twee dodelijke slachtoffers te betreuren toen een trein, twee jongens die op het spoor liepen bij Elst, aanreed.

3,5 uur vertraging per dag

Langs het spoor lopen is levensgevaarlijk en is een belangrijke oorzaak van vertragingen. Bijna 30% van alle treinvertragingen , zo’n drie en een half uur per dag (!), wordt veroorzaakt door mensen die onbevoegd op en langs het spoor lopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail