12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail bouwt verder aan uitbreiding van de capaciteit van de Betuweroute: van woensdag 18 juli tot en met zondag 30 juli 2018 werken we aan de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens.

Wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling
In Nederland wordt er tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens over een lengte van drie kilometer een derde spoor gebouwd. Daarmee zijn we eind 2018 klaar, maar voor het zover is zijn er nog een aantal buitendienststellingen. Het treinverkeer wordt dan volledig stilgelegd om veilig en effectief te kunnen werken. Vanaf woensdag 18 juli werkt aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail twaalf dagen lang aan de aanleg van wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor. Dit is de langste buitendienststelling van het project, in het najaar volgen er nog twee weekenden met een buitendienststelling.

Emmerich-Oberhausen
In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende twaalf dagen wordt het goederenvervoer en het internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.

Spectaculair transport
Aan het begin van de buitendienststelling wordt er een nieuw wissel kant en klaar vanuit de fabriek in Hilversum naar Zevenaar gebracht. Een speciale vrachtwagen vervoert het wissel van 38 meter en een gewicht van bijna 38.000 kilo. Om in Zevenaar te komen snijdt de chauffeur bochten af en worden greppels overbrugd met behulp van rijplaten. In Zevenaar wordt de wissel met een 450 tons telekraan op zijn plek gelegd. In mei zijn op dezelfde manier al drie wissels vervoerd en geplaatst.


In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende twaalf dagen wordt het goederenvervoer en het internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.

Omleidingen
Vanaf woensdag 18 juli is de Betuweroute gesloten voor het treinverkeer. De goederentreinen worden twaalf dagen lang omgeleid via de Brabantroute naar Venlo en in mindere mate via het spoor in Oost Nederland naar de grensovergang bij Oldenzaal. De ICE (die tussen Zevenaar en de Duitse grens over de Betuweroute rijdt) wordt ook omgeleid via Venlo. De regionale verbinding van Abellio tussen Arnhem en Emmerich wordt vervangen door bussen.

Overzichtskalender
Alle omleidingsperiodes zijn te vinden in een overzichtskalender op onze website
www.prorail.nl/sites/default/files/overzichtskalender_em-ob_2018_v2.pdf

ProRail werkt van maandag 16 tot en met woensdag 25 juli ook tussen Eindhoven en Weert aan het spoor. Treinen moeten hierdoor ook omgeleid worden via de Zuidelijke Maaslijn en Venlo.

Derde spoor Duitsland
In 2017 werd in Duitsland officieel het startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De bouw van het 70 kilometer lange spoor gaat dwars door een aantal grote steden heen en zal nog een aantal jaren in beslag nemen. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland | Infrasite

12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail bouwt verder aan uitbreiding van de capaciteit van de Betuweroute: van woensdag 18 juli tot en met zondag 30 juli 2018 werken we aan de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens.

Wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling
In Nederland wordt er tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens over een lengte van drie kilometer een derde spoor gebouwd. Daarmee zijn we eind 2018 klaar, maar voor het zover is zijn er nog een aantal buitendienststellingen. Het treinverkeer wordt dan volledig stilgelegd om veilig en effectief te kunnen werken. Vanaf woensdag 18 juli werkt aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail twaalf dagen lang aan de aanleg van wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor. Dit is de langste buitendienststelling van het project, in het najaar volgen er nog twee weekenden met een buitendienststelling.

Emmerich-Oberhausen
In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende twaalf dagen wordt het goederenvervoer en het internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.

Spectaculair transport
Aan het begin van de buitendienststelling wordt er een nieuw wissel kant en klaar vanuit de fabriek in Hilversum naar Zevenaar gebracht. Een speciale vrachtwagen vervoert het wissel van 38 meter en een gewicht van bijna 38.000 kilo. Om in Zevenaar te komen snijdt de chauffeur bochten af en worden greppels overbrugd met behulp van rijplaten. In Zevenaar wordt de wissel met een 450 tons telekraan op zijn plek gelegd. In mei zijn op dezelfde manier al drie wissels vervoerd en geplaatst.


In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende twaalf dagen wordt het goederenvervoer en het internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.

Omleidingen
Vanaf woensdag 18 juli is de Betuweroute gesloten voor het treinverkeer. De goederentreinen worden twaalf dagen lang omgeleid via de Brabantroute naar Venlo en in mindere mate via het spoor in Oost Nederland naar de grensovergang bij Oldenzaal. De ICE (die tussen Zevenaar en de Duitse grens over de Betuweroute rijdt) wordt ook omgeleid via Venlo. De regionale verbinding van Abellio tussen Arnhem en Emmerich wordt vervangen door bussen.

Overzichtskalender
Alle omleidingsperiodes zijn te vinden in een overzichtskalender op onze website
www.prorail.nl/sites/default/files/overzichtskalender_em-ob_2018_v2.pdf

ProRail werkt van maandag 16 tot en met woensdag 25 juli ook tussen Eindhoven en Weert aan het spoor. Treinen moeten hierdoor ook omgeleid worden via de Zuidelijke Maaslijn en Venlo.

Derde spoor Duitsland
In 2017 werd in Duitsland officieel het startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De bouw van het 70 kilometer lange spoor gaat dwars door een aantal grote steden heen en zal nog een aantal jaren in beslag nemen. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail