Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open

Foto: Ivo Ketelaar

Vandaag, 28 maart 2018, is het Nederlandse spoor uitgebreid. Een unieke gebeurtenis, want dat was voor het laatst met de opening van de Hanzelijn in 2012. ProRail bouwde een nieuwe lijn van Roodeschool naar Eemshaven, de noordelijkste lijn van Nederland. Een uniek stuk spoor dat deels buitendijks ligt. Reizigers kunnen vanaf vandaag met de trein naar Eemshaven en stappen daar bijvoorbeeld op de boot naar het Duitse Borkum.

Openingsfeest met Groningse en Duitse kinderen
De trein vandaag van 8.52u vanaf Groningen was de eerste die helemaal tot aan Eemshaven doorreed (aankomst 9.43u). Op het nieuwe station Roodeschool begonnen de festiviteiten. Kinderen van SWS De Dobbe uit Roodeschool waren onze bijzondere gasten en zongen iedereen toe. Daarna kon de trein vertrekken. Op station Eemshaven wachtten vervolgens kinderen van Borkum op de eerste trein die zou aan komen. Zij dansten vrolijk op het gloednieuwe perron om alle gasten te verwelkomen. Om het feest compleet te maken sneden bestuurders samen een grote taart aan. Speciaal voor dit historische moment is een van de treinen bestickerd met afbeeldingen van de provincie Groningen en Borkum.

Buiten zeewering
Het nieuwe traject is 7 kilometer lang: 3 daarvan is gloednieuw en voor 4 kilometer bestaat het uit spoor dat van goederen- naar reizigersspoor is omgebouwd. De bouw begon in het voorjaar van 2017. Vlak voor Eemshaven kruist de lijn de zeewering en loopt daar over de dijk naar de haven. Deze unieke situatie vereiste een bijzondere bouwwijze: om de ondergrond voor dit deel te stabiliseren is er eerst een asfaltbaan aangelegd, waar ballast en spoorbaan overheen zijn gebouwd. Aannemer VolkerRail voerde dit in opdracht van ProRail uit. Eemshaven en het Duitse eiland Borkum zijn nu beter bereikbaar met het openbaar vervoer.

Station Eemshaven later officieel open
De in gebruikstelling van het nieuwe station Roodeschool vond al plaats op 15 januari. Sindsdien komen de treinen uit Groningen hier al aan. De eerste trein die doorreed naar Eemshaven vertrok vandaag vanaf dit station. Station Eemshaven ging vandaag in gebruik, maar moet nog verder worden afgebouwd. De officiële opening van dit noordelijkst gelegen station zal later dit jaar feestelijk plaatsvinden. Aannemer Knipscheer Rail-Infra kreeg de opdracht voor de bouw van de stations.

Aansluiting op boot naar Borkum
Op doordeweekse dagen in het laagseizoen rijdt de trein voortaan drie keer per dag naar de Eemshaven en in het hoogseizoen vier keer. De dienstregeling van de treinen sluiten aan op de dienstregeling van de boot naar Borkum. Dit bevordert het toerisme naar Borkum, maar omgekeerd is het nu ook aantrekkelijker voor toeristen op Borkum om een bezoekje aan de stad Groningen te brengen of aan een van de plaatsen aan de spoorlijn Eemshaven-Groningen. Werknemers van de bedrijven die gevestigd zijn in de Eemshaven kunnen nu ook met het openbaar vervoer van en naar hun werk reizen. Voor meer informatie over de dienstregeling: www.arriva.nl

Samenwerking van veel partijen
Het project wordt gefinancierd en mogelijk gemaakt door: het Rijk, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, de gemeente Eemsmond, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen, de Kamer van Koophandel Noord en Interreg IV-A/ EFRO. Meer informatie over de aanleg van deze lijn: www.prorail.nl/projecten/spoorlijn-roodeschool-eemshaven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open | Infrasite

Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open

Foto: Ivo Ketelaar

Vandaag, 28 maart 2018, is het Nederlandse spoor uitgebreid. Een unieke gebeurtenis, want dat was voor het laatst met de opening van de Hanzelijn in 2012. ProRail bouwde een nieuwe lijn van Roodeschool naar Eemshaven, de noordelijkste lijn van Nederland. Een uniek stuk spoor dat deels buitendijks ligt. Reizigers kunnen vanaf vandaag met de trein naar Eemshaven en stappen daar bijvoorbeeld op de boot naar het Duitse Borkum.

Openingsfeest met Groningse en Duitse kinderen
De trein vandaag van 8.52u vanaf Groningen was de eerste die helemaal tot aan Eemshaven doorreed (aankomst 9.43u). Op het nieuwe station Roodeschool begonnen de festiviteiten. Kinderen van SWS De Dobbe uit Roodeschool waren onze bijzondere gasten en zongen iedereen toe. Daarna kon de trein vertrekken. Op station Eemshaven wachtten vervolgens kinderen van Borkum op de eerste trein die zou aan komen. Zij dansten vrolijk op het gloednieuwe perron om alle gasten te verwelkomen. Om het feest compleet te maken sneden bestuurders samen een grote taart aan. Speciaal voor dit historische moment is een van de treinen bestickerd met afbeeldingen van de provincie Groningen en Borkum.

Buiten zeewering
Het nieuwe traject is 7 kilometer lang: 3 daarvan is gloednieuw en voor 4 kilometer bestaat het uit spoor dat van goederen- naar reizigersspoor is omgebouwd. De bouw begon in het voorjaar van 2017. Vlak voor Eemshaven kruist de lijn de zeewering en loopt daar over de dijk naar de haven. Deze unieke situatie vereiste een bijzondere bouwwijze: om de ondergrond voor dit deel te stabiliseren is er eerst een asfaltbaan aangelegd, waar ballast en spoorbaan overheen zijn gebouwd. Aannemer VolkerRail voerde dit in opdracht van ProRail uit. Eemshaven en het Duitse eiland Borkum zijn nu beter bereikbaar met het openbaar vervoer.

Station Eemshaven later officieel open
De in gebruikstelling van het nieuwe station Roodeschool vond al plaats op 15 januari. Sindsdien komen de treinen uit Groningen hier al aan. De eerste trein die doorreed naar Eemshaven vertrok vandaag vanaf dit station. Station Eemshaven ging vandaag in gebruik, maar moet nog verder worden afgebouwd. De officiële opening van dit noordelijkst gelegen station zal later dit jaar feestelijk plaatsvinden. Aannemer Knipscheer Rail-Infra kreeg de opdracht voor de bouw van de stations.

Aansluiting op boot naar Borkum
Op doordeweekse dagen in het laagseizoen rijdt de trein voortaan drie keer per dag naar de Eemshaven en in het hoogseizoen vier keer. De dienstregeling van de treinen sluiten aan op de dienstregeling van de boot naar Borkum. Dit bevordert het toerisme naar Borkum, maar omgekeerd is het nu ook aantrekkelijker voor toeristen op Borkum om een bezoekje aan de stad Groningen te brengen of aan een van de plaatsen aan de spoorlijn Eemshaven-Groningen. Werknemers van de bedrijven die gevestigd zijn in de Eemshaven kunnen nu ook met het openbaar vervoer van en naar hun werk reizen. Voor meer informatie over de dienstregeling: www.arriva.nl

Samenwerking van veel partijen
Het project wordt gefinancierd en mogelijk gemaakt door: het Rijk, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, de gemeente Eemsmond, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen, de Kamer van Koophandel Noord en Interreg IV-A/ EFRO. Meer informatie over de aanleg van deze lijn: www.prorail.nl/projecten/spoorlijn-roodeschool-eemshaven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail